Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Gjest flaskevåtifjamsen
27 minutter siden, Ultiva skrev:

Hvis du har mottatt en fordel (fått klær) og giveren forventer mersalg/økt oppmerksomhet tilbake så er det reklame uansett hvor mange innlegg klærne avbildes i. Klærne har du jo fått, ikke betalt for. Du drar fordel av gratis klær og giveren drar fordel av økt eksponering av sine artikler.

 

Se pkt 4.1 (noe klipp og lim her):

"Når du publiserer reklame i sosiale medier, gjelder markedsføringsloven for deg hovedsaklig i tre tilfeller:

  • Når du får betalt for å skrive om eller legge ut bilde av et produkt eller tjeneste
  • Når du får tilsendt produkter, tilbud om å delta på arrangementer eller får gratis tjenester som for eksempel frisørtime eller ferietur mot en forventning om at du omtaler dette"

Det står altså eksplisitt både i pkt 3 og 4 i veiledningen at dersom man legge ut bilde av noe man har fått sponset/drar fordeler av, så skal det merkes som reklame. Minner også om dette avsnittet:

Dersom du er i tvil om du er forpliktet til å merke en omtale, kan du kontakte Forbrukerombudet for å be om råd. Husk at det er bedre å merke en gang for mye enn en gang for lite. Du bevarer tilliten din hos følgerne dine ved å være bevisst på å merke på en god måte, og ved alltid å opplyse om hva som er bakgrunnen for at du for eksempel omtaler et produkt.

:)

Jeg er ikke helt enig, jf begrepet reklame, men jeg forstår veldig godt ditt synspunkt. Sender en mail til FO og spør jeg, så vet jeg i allefall hva som forventes slik at det ikke blir noe gæærnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, flaskevåtifjamsen skrev:

Jeg er ikke helt enig, jf begrepet reklame, men jeg forstår veldig godt ditt synspunkt. Sender en mail til FO og spør jeg, så vet jeg i allefall hva som forventes slik at det ikke blir noe gæærnt!

Post gjerne svaret du får her også :tommelopp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest CecilieX

Innlegg hos Komikerfrue om "plutselig" intimkonsert hjemme hos henne av musikere som akkurat samme dag har release av låt. Alt er umerket. Innlegget står ikke til troende. På bordet ligger forøvrig 4 poser med Poppa potetgull, som er massivt markedsført i disse dager. Liker bloggen, men dette er ikke greit. 

http://www.komikerfrue.no/2016/10/22/minikonsert-i-stua/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, hva med releasefester? Feks Espen Hilton som hadde en nylig for den nye boken sin, der var det mange bloggere, og det ble snappet hyppig under festen, og det har også kommet innlegg i ettertid, selvfølgelig uten noe form for merking. Jeg har også sett andre bloggere som ikke var der vise frem boken hans (som de har fått) på snap, uten noe form for merking.

Er det riktig at dette ikke skal merkes? Det er jo reklame for boken hans, selv om de ikke har fått direkte betalt for det i kroner og øre. Andre goder har de jo fått (boken, servering..)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Interessant problemstilling @Viernes. Tenk deg reklameverdien i å få massiv omtale på flere blogger. Her har bloggerne en mulighet til å yte hverandre tjenester. Dette er en gråsone av dimensjoner, og det er vanskelig å bevise hvilke fordeler som de har mottatt. Verdien av tjenester for Espen Hilton er jo stor da, kan til og med regnes om til penger ut fra hvor mye bloggeren ellers tar for reklameinnlegg. Nettverksbyggingen er åpenbar, og Espen Hilton er nok den som i størst grad har figurert på de ulike bloggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fra https://forbrukerombudet.no/nytt-tilsyn-forbrukerne

"Fra 1. januar 2018 vil Forbrukerombudet raskere og mer effektivt kunne stanse ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre brudd på forbrukervernlovgivningen.

I korthet går endringene ut på at Forbrukerombudet endrer navn til Forbrukertilsynet og får mer effektive verktøy som vi kan bruke ved lovbrudd. Forbrukertilsynet kan selv fatte vedtak mot næringsdrivende, mens Markedsrådet blir klageorgan. Vi kan også fatte vedtak i saker uten å forhandle med den næringsdrivende først, og flere typer lovbrudd vil kunne sanksjoneres med overtredelsesgebyr.....".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jippi, så bra! 

:enig:  Må si jeg bare liker mer og mer forbrukerombud Elisabeth Lier Haugset. :) 

Fra https://forbrukerombudet.no/forbrukerombudet-skifter-forbrukertilsynet

"På forbrukernes lag

Forbrukertilsynet ønsker fortsatt tips og klager fra forbrukere som opplever å bli utsatt for ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår eller andre brudd på regelverket vi fører tilsyn med.".

Om man vil tipse eller klage: https://forbrukerombudet.no/tips-eller-klage/tips-oss  :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...