Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...
Gjest medeus

Nå legges reklamen til rette slik at merking ikke er nødvendig 😜 

Bare tøys, selvsagt, men morsomt sammenfall mellom reklamen på toppen og en blogg hvor image og utseende skyldes høyt forbruk av innholdet i reklamen ...

https://imgur.com/a/a6caz

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En ting som slår meg når jeg leser amerikanske (eller ellers engelskspråklige blogger) er at Norske bloggere ligger ganske langt bak når det kommer til åpenhet. 

De aller fleste kommersielle blogger i USA har en disclaimer som forteller om hvilken policy den aktuelle bloggeren har til sponsede produkter/omtaler, sentrale samarbeid og hvilke inntekter bloggen genererer. I tillegg velger mange å utdype at de ikke er eksperter eller helsefagfolk, dette gjelder ofte de som blogger om trening/kosthold/helse. 

Generelt er jo merkingen på de enkelte innleggene ofte dårligere, men jeg liker veldig godt at filosofien bak bloggen som en helhet kommer frem. Dette gjør at jeg som både bloggleser og forbruker får sjansen til å gjøre meg opp en mening om hvor troverdig denne bloggeren er og hvor mye jeg velger å stole på råd eller tips fra vedkommende. 

Etter å ha lest norske bloggere siden jeg var 16-17, altså i 10 år, har jeg for lengst slått meg til ro med at bloggere, og da særlig bloggere som gir råd om, linker til eller anbefaler produkter ikke bør tas seriøst, og jeg unngår ofte bevisst produkter som går igjen på norske blogger (selv produkter jeg ville vært interessert i om det ikke hadde vært for bloggomtaler). Rett og slett fordi jeg ikke stoler på de norske bloggerne. Det hjelper lite å si at du "kun omtaler produkter jeg står inne for" når man gjør alt man kan innenfor loven for å skjule at dette er sponset, klager på at forbrukerombudet er strenge og i tillegg ofte bytter preferanser mistenkelig ofte (først et innlegg om at iskaffe er favorittleskedrikken, tre måneder senere er det mineral vaters etc.). 

Når jeg leser mine utenlandske favorittblogger er dette derimot et ikke-problem. Mange bloggere er svært åpne om hvilke leverandører de har et samarbeid med og ofte også hvordan samarbeidet fungerer (gjennom en tredjepart eller direkte). De beste bloggerne har en gjennomtenkt filosofi når det gjelder samarbeid, og da er det lett å få tillit. 

Jeg har bestilt flere bøker etter anbefaling fra min favorittblogger, som etter Amazon får en provisjon gjennom salg på hennes blogg, men jeg har funnet ut at det ikke gjør meg noen ting å være med på å sponse hennes blogg så lenge jeg vet hva det er jeg sponser. Når jeg i tillegg vet hvilke vurderinger som er gjort på forhånd fra bloggerens side har jeg heller ikke blitt skuffet av produktene jeg har bestilt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest flaskevåtifjamsen
Den 4.8.2016 at 22.10, Viljaa skrev:

En ting som slår meg når jeg leser amerikanske (eller ellers engelskspråklige blogger) er at Norske bloggere ligger ganske langt bak når det kommer til åpenhet. 

De aller fleste kommersielle blogger i USA har en disclaimer som forteller om hvilken policy den aktuelle bloggeren har til sponsede produkter/omtaler, sentrale samarbeid og hvilke inntekter bloggen genererer. I tillegg velger mange å utdype at de ikke er eksperter eller helsefagfolk, dette gjelder ofte de som blogger om trening/kosthold/helse. 

Generelt er jo merkingen på de enkelte innleggene ofte dårligere, men jeg liker veldig godt at filosofien bak bloggen som en helhet kommer frem. Dette gjør at jeg som både bloggleser og forbruker får sjansen til å gjøre meg opp en mening om hvor troverdig denne bloggeren er og hvor mye jeg velger å stole på råd eller tips fra vedkommende. 

Etter å ha lest norske bloggere siden jeg var 16-17, altså i 10 år, har jeg for lengst slått meg til ro med at bloggere, og da særlig bloggere som gir råd om, linker til eller anbefaler produkter ikke bør tas seriøst, og jeg unngår ofte bevisst produkter som går igjen på norske blogger (selv produkter jeg ville vært interessert i om det ikke hadde vært for bloggomtaler). Rett og slett fordi jeg ikke stoler på de norske bloggerne. Det hjelper lite å si at du "kun omtaler produkter jeg står inne for" når man gjør alt man kan innenfor loven for å skjule at dette er sponset, klager på at forbrukerombudet er strenge og i tillegg ofte bytter preferanser mistenkelig ofte (først et innlegg om at iskaffe er favorittleskedrikken, tre måneder senere er det mineral vaters etc.). 

Når jeg leser mine utenlandske favorittblogger er dette derimot et ikke-problem. Mange bloggere er svært åpne om hvilke leverandører de har et samarbeid med og ofte også hvordan samarbeidet fungerer (gjennom en tredjepart eller direkte). De beste bloggerne har en gjennomtenkt filosofi når det gjelder samarbeid, og da er det lett å få tillit. 

Jeg har bestilt flere bøker etter anbefaling fra min favorittblogger, som etter Amazon får en provisjon gjennom salg på hennes blogg, men jeg har funnet ut at det ikke gjør meg noen ting å være med på å sponse hennes blogg så lenge jeg vet hva det er jeg sponser. Når jeg i tillegg vet hvilke vurderinger som er gjort på forhånd fra bloggerens side har jeg heller ikke blitt skuffet av produktene jeg har bestilt. 

Dette har jeg virkelig aldri tenkt over at kan være en mulighet en gang, det er jo genialt å skrive dette på en egen side slik at man faktisk kan fortelle leseren hva som er hensikten bak samarbeidene, og selvsagt også hva de ulike merkingene betyr! Takk :) 

Leste også over her at skråskrift er det siste leseren oppdager. Selv om jeg selv har syns at jeg har skrevet tydelig øverst i hvert innlegg (som ikke akkurat er så mange enda) hvilke innlegg som baserer seg på samarbeid og ikke har jeg faktisk brukt skrå skrifttype, dette skal jeg virkelig endre på med det samme. 

Hilsen fitnok-Camilla som gjerne vil gjøre ting rett :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flaskevåtifjamsen

Jeg leser dessverre få blogger selv, og har generelt ikke tenkt så mye over dette med merking (annet enn at jeg selvsagt gjør det på mine innlegg), men er det noen andre punkter dere mener alltid bør være med i et samarbeidsinnlegg? 

Type: hvordan bør merkingen være, hvor bør den stå, hva bør det stå og liknende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, flaskevåtifjamsen skrev:

Jeg leser dessverre få blogger selv, og har generelt ikke tenkt så mye over dette med merking (annet enn at jeg selvsagt gjør det på mine innlegg), men er det noen andre punkter dere mener alltid bør være med i et samarbeidsinnlegg? 

Type: hvordan bør merkingen være, hvor bør den stå, hva bør det stå og liknende. 

Bare å lese Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier, den er konsis, lettfattelig og knappe to sider lang:

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier

5.1  Blogg

For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.

Dersom du legger ut annonselenker midt i blogginnlegget, er det viktig at lenkene er tydelig merket.

Innlegget skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt. Merkingen skal være tydelig også for de som ikke leser bloggen din jevnlig.

Eksempel 1: Får du betalt for en reise, eller deler av en reise, skal hvert enkelt innlegg der du omtaler reisemålet, hotellet, utflukter etc. i regi av reiseoperatøren, tydelig merkes som reklame.

Eksempel 2: Har du en samarbeidsavtale med for eksempel en frisørsalong, skal hvert innlegg der frisørsalongen blir omtalt merkes som reklame.

Eksempel 3: Har du fått en gratis jakke skal dette fremgå tydelig hver gang du omtaler jakken. Og hvis du lenker til nettbutikken gjennom et annonsenettverk må lenken tydelig merkes.

Verre er det faktisk ikke :)

Endret av Ultiva
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flaskevåtifjamsen

Ja er du gal, den har jeg lest 100 ganger. Eller mer. 

Jeg mente mer hva dere som lesere setter pris på at merkes? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flaskevåtifjamsen

Som eksempel kan nevnes FO´s bestemmelse om at en vare skal merkes hver gang den omtales. Rent juridisk vil dette tolkes som om det ikke behøver merking dersom du bare har det på deg, men ikke lenker noe sted eller skriver hvor du har fått det fra. Ut i fra tidligere innlegg kan jeg likevel lese at dette er noe som i de fleste tilfeller ønsker at skal merkes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, flaskevåtifjamsen skrev:

Som eksempel kan nevnes FO´s bestemmelse om at en vare skal merkes hver gang den omtales. Rent juridisk vil dette tolkes som om det ikke behøver merking dersom du bare har det på deg, men ikke lenker noe sted eller skriver hvor du har fått det fra. Ut i fra tidligere innlegg kan jeg likevel lese at dette er noe som i de fleste tilfeller ønsker at skal merkes. 

Jeg skjønner hva du mener. Men under FOs' veiledning pkt 3: "Forbud mot reklame" så kan man lese følgende:

Skjult reklame har vært forbudt i mange år. Begrunnelsen for denne regelen er at forbrukerne har krav på å vite hva som er reklame. Dersom vi ikke er klar over at det vi ser eller hører er reklame, blir vi fratatt muligheten til å ta en kritisk vurdering av budskapet. Følgerne dine har derfor rett til å vite bakgrunnen for at du omtaler et produkt eller en tjeneste. På denne bakgrunn skal du alltid gi leseren tydelig informasjon dersom du får betalt for å omtale eller legge ut bilde av et produkt eller tjeneste, eller dersom du har fått produktet/tjenesten gratis.

Her står det altså eksplisitt at man skal gi leseren tydelig informasjon dersom du får betalt eller mottar goder for å legge ut bilde av et produkt eller en tjeneste. Dersom man blir spurt i kommentarfeltet om "hvor har du kjøpt jakken din?" så tolker jeg det videre som at man da må informere om at produktet er sponset/generer mersalg (annonselenker) som kommer tilbake i bloggerens egen lomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ultiva skrev:

Bare å lese Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier, den er konsis, lettfattelig og knappe to sider lang:

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier

5.1  Blogg

For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.

Dersom du legger ut annonselenker midt i blogginnlegget, er det viktig at lenkene er tydelig merket.

Innlegget skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt. Merkingen skal være tydelig også for de som ikke leser bloggen din jevnlig.

Eksempel 1: Får du betalt for en reise, eller deler av en reise, skal hvert enkelt innlegg der du omtaler reisemålet, hotellet, utflukter etc. i regi av reiseoperatøren, tydelig merkes som reklame.

Eksempel 2: Har du en samarbeidsavtale med for eksempel en frisørsalong, skal hvert innlegg der frisørsalongen blir omtalt merkes som reklame.

Eksempel 3: Har du fått en gratis jakke skal dette fremgå tydelig hver gang du omtaler jakken. Og hvis du lenker til nettbutikken gjennom et annonsenettverk må lenken tydelig merkes.

Verre er det faktisk ikke :)

Gjelder det alle type blogger? Uavhengig om du har 100 lesere eller 10 tusen lesere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest flaskevåtifjamsen
12 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg skjønner hva du mener. Men under FOs' veiledning pkt 3: "Forbud mot reklame" så kan man lese følgende:

Skjult reklame har vært forbudt i mange år. Begrunnelsen for denne regelen er at forbrukerne har krav på å vite hva som er reklame. Dersom vi ikke er klar over at det vi ser eller hører er reklame, blir vi fratatt muligheten til å ta en kritisk vurdering av budskapet. Følgerne dine har derfor rett til å vite bakgrunnen for at du omtaler et produkt eller en tjeneste. På denne bakgrunn skal du alltid gi leseren tydelig informasjon dersom du får betalt for å omtale eller legge ut bilde av et produkt eller tjeneste, eller dersom du har fått produktet/tjenesten gratis.

Her står det altså eksplisitt at man skal gi leseren tydelig informasjon dersom du får betalt eller mottar goder for å legge ut bilde av et produkt eller en tjeneste. Dersom man blir spurt i kommentarfeltet om "hvor har du kjøpt jakken din?" så tolker jeg det videre som at man da må informere om at produktet er sponset/generer mersalg (annonselenker) som kommer tilbake i bloggerens egen lomme.

Det er jeg med på, men samtidig står "reklame" definert som

Sitat

 reklame alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller tjeneste, og som samtidig gjør at du oppnår en fordel.

Med andre ord er det to vilkår som må være oppdylt: 

Først og fremst må innlegget fremme næringsdrivendes salg, og dernest må jeg få en fordel (som kan være et sponset produkt). Dersom det ikke er merket hvor produktet kommer fra eller liknende vil ikke vilkårene etter ordlyden være oppfylt. Svarer jeg på en kommentar eller liknende stiller saken seg selvsagt annerledes, da vil det jo være reklame :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flaskevåtifjamsen
5 minutter siden, Lapper skrev:

Gjelder det alle type blogger? Uavhengig om du har 100 lesere eller 10 tusen lesere?

Selvsagt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flaskevåtifjamsen
18 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg skjønner hva du mener. Men under FOs' veiledning pkt 3: "Forbud mot reklame" så kan man lese følgende:

Skjult reklame har vært forbudt i mange år. Begrunnelsen for denne regelen er at forbrukerne har krav på å vite hva som er reklame. Dersom vi ikke er klar over at det vi ser eller hører er reklame, blir vi fratatt muligheten til å ta en kritisk vurdering av budskapet. Følgerne dine har derfor rett til å vite bakgrunnen for at du omtaler et produkt eller en tjeneste. På denne bakgrunn skal du alltid gi leseren tydelig informasjon dersom du får betalt for å omtale eller legge ut bilde av et produkt eller tjeneste, eller dersom du har fått produktet/tjenesten gratis.

Her står det altså eksplisitt at man skal gi leseren tydelig informasjon dersom du får betalt eller mottar goder for å legge ut bilde av et produkt eller en tjeneste. Dersom man blir spurt i kommentarfeltet om "hvor har du kjøpt jakken din?" så tolker jeg det videre som at man da må informere om at produktet er sponset/generer mersalg (annonselenker) som kommer tilbake i bloggerens egen lomme.

Og for å svare på alt (hahha, litt ivrig) får man jo ofte betalt for å legge ut et gitt antall innlegg. Hva da om man har på seg klærne flere ganger, kanskje etter en lang tid? Er de merket med hashtags o.l. skal det selvsagt merkes, men jeg regner med du forstår problemstillingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, flaskevåtifjamsen skrev:

Og for å svare på alt (hahha, litt ivrig) får man jo ofte betalt for å legge ut et gitt antall innlegg. Hva da om man har på seg klærne flere ganger, kanskje etter en lang tid? Er de merket med hashtags o.l. skal det selvsagt merkes, men jeg regner med du forstår problemstillingen! :)

Hvis du har mottatt en fordel (fått klær) og giveren forventer mersalg/økt oppmerksomhet tilbake så er det reklame uansett hvor mange innlegg klærne avbildes i. Klærne har du jo fått, ikke betalt for. Du drar fordel av gratis klær og giveren drar fordel av økt eksponering av sine artikler.

17 minutter siden, flaskevåtifjamsen skrev:

Det er jeg med på, men samtidig står "reklame" definert som

Med andre ord er det to vilkår som må være oppdylt: 

Først og fremst må innlegget fremme næringsdrivendes salg, og dernest må jeg få en fordel (som kan være et sponset produkt). Dersom det ikke er merket hvor produktet kommer fra eller liknende vil ikke vilkårene etter ordlyden være oppfylt. Svarer jeg på en kommentar eller liknende stiller saken seg selvsagt annerledes, da vil det jo være reklame :)

 

Se pkt 4.1 (noe klipp og lim her):

"Når du publiserer reklame i sosiale medier, gjelder markedsføringsloven for deg hovedsaklig i tre tilfeller:

  • Når du får betalt for å skrive om eller legge ut bilde av et produkt eller tjeneste
  • Når du får tilsendt produkter, tilbud om å delta på arrangementer eller får gratis tjenester som for eksempel frisørtime eller ferietur mot en forventning om at du omtaler dette"

Det står altså eksplisitt både i pkt 3 og 4 i veiledningen at dersom man legge ut bilde av noe man har fått sponset/drar fordeler av, så skal det merkes som reklame. Minner også om dette avsnittet:

Dersom du er i tvil om du er forpliktet til å merke en omtale, kan du kontakte Forbrukerombudet for å be om råd. Husk at det er bedre å merke en gang for mye enn en gang for lite. Du bevarer tilliten din hos følgerne dine ved å være bevisst på å merke på en god måte, og ved alltid å opplyse om hva som er bakgrunnen for at du for eksempel omtaler et produkt.

:)

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, flaskevåtifjamsen skrev:

Selvsagt :)

Signerer flaskevåtifjamsen her, @Lapper.

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ultiva skrev:

Signerer flaskevåtifjamsen her, @Lapper.

Var litt usikker. Noen sier jo til stadighet at de har jo så få lesere at ting er ikke så nøye..

Var derfor jeg lurte😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lapper skrev:

Var litt usikker. Noen sier jo til stadighet at de har jo så få lesere at ting er ikke så nøye..

Var derfor jeg lurte😀

Ja det er jo en fin arbeidsmoral å ha :) "Har bare noen få kunder så da er det ikke så viktig at ting blir gjort riktig, lizzm." Selvfølgelig så kommer økt makt med økt ansvar, men det er jo etisk betenkelig å droppe veiledninger og forskrifter bare fordi man er såpass liten at man slipper unna med det.

Men nå er jo dessverre den kommersielle bloggverdenen gjennomsyret av gråsoner, unndragelser og foul play, så det er sikkert tøft å være en av få bloggere som konsekvent velger å gjøre jobben riktig.

Grunnen til at kommersielle (rosa)bloggere stort sett omtales på kjendissidene er sannsynligvis fordi tradisjonelle media ikke anser disse bedriftene for å være seriøse eller profesjonelle arbeidere på lik linje med andre selvstendig næringsdrivende.

Endret av Ultiva
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...