Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å spare? Bruker penger i hytt og gevær!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er penger noe man bare bruker. Det forsvinner så fort jeg får de i hendene. Jeg er en mester til å bruke penger, og klarer ikke la være.
Jeg MÅ på butikken hver dag og kjøpe noe. Noe å kose meg med ...

Jeg shopper aldri klær, for det har jeg aldri råd til. Jeg går sjelden på kino, for det har jeg sjelden råd til. Jeg trener ikke på treningsstudio, for det har jeg iallfall ikke råd til. (jeg trener gratis ute i det fri, da.)

Jeg har igjen, etter at alle utgifter er betalt, 9000 kr. Det skal gå til mat og sosialt og annet. Utgiftene er kun nødvendige utgifter som husleie, strøm, mobil, tv, forsikringer, lege.

Jeg fatter ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kunne jo spart en del, kunne jeg ikke?

Anonymous poster hash: 3aeba...7be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er penger noe man bare bruker. Det forsvinner så fort jeg får de i hendene. Jeg er en mester til å bruke penger, og klarer ikke la være.

Jeg MÅ på butikken hver dag og kjøpe noe. Noe å kose meg med ...

Jeg shopper aldri klær, for det har jeg aldri råd til. Jeg går sjelden på kino, for det har jeg sjelden råd til. Jeg trener ikke på treningsstudio, for det har jeg iallfall ikke råd til. (jeg trener gratis ute i det fri, da.)

Jeg har igjen, etter at alle utgifter er betalt, 9000 kr. Det skal gå til mat og sosialt og annet. Utgiftene er kun nødvendige utgifter som husleie, strøm, mobil, tv, forsikringer, lege.

Jeg fatter ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kunne jo spart en del, kunne jeg ikke?

Du har 9.000 til fritt bruk etter faste utgifter er betalt, men du har ikke råd til klær, kino og treningsavgift??? :klo:

Bruker du alle pengene på mat?

Hadde jeg vært deg hadde så hadde jeg spart vertfall 5.000 i måneden!

Anonymous poster hash: 5a45d...722

• Liker 5
Skrevet (endret)

Start med å lage et budsjett og få en skikkelig oversikt over hvor pengene dine går, mest sannsynlig vil du få deg en god del overraskelser. Ellers er det veldig smart å ta med en post hvor du betaler deg selv litt (buffer om noe uforutsett skulle skje, og ja, det gjør det alltid .. ) Lag faste trekk i banken dagen etter du har fått lønn inn. Om du synes det blir vanskelig å la være å låne fra bufferen til mindre viktige ting, så lager du en konto i en annen bank som du overfører penger til, på lik linje med alle andre faste regninger du har hver måned :) - så går du nøye igjennom alt du bruker penger på og tar ett oppgjør med deg selv på hva du egentlig trenger for å ha det ok, og hva du kan klare deg uten.

Endret av Rumle
Skrevet

Finn ut hvorfor du har et tomt hull på innsiden som du prøver å tette med materielle ting

Anonymous poster hash: 5019b...3c9
  • Liker 5
Skrevet

Hva tjener u i mnd?

Anonymous poster hash: 950df...715

• Liker 1
Skrevet

spar med engang du får pengene inn på kontoen? Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 1f625...f7e
Gjest Blondie65
Skrevet

Lag budsjett som nevnt.

La lønnen gå inn på regningskonto uten kort. Hver måned på lønningsdag overfører du fast til følgende formål:

* BSU (dersom du er i alderen for dette) 1/12 av årsbeløpet

* kr 1000 i fondssparing (langtidssparing - sjekk med banken om sparepakke)

* kr 1000 til en egen bufferkonto (sparekonto)

* overføring på egen sparekonto for regninger som kommer sjeldnere enn hver måned 1/12 av årsbeløpet

* sparing til ferie med fast månedlig beløp

Lag faste trekk en gang pr uke fra regningskonto til kortkonto på det beløpet du "har lov" å bruke den uken. Det er i praksis det du har igjen etter sparingen nevnt foran og delt på antall uker i måneden.

Slik jeg har skissert det over er mitt forbruks- og sparemønster. Jeg gikk fra å ha tom konto et par dager før lønning til å nå altid ha penger. Jeg begynte med det fordi jeg hadde dårlig råd, men nå når jeg ikke har dårlig råd lenger er dette blitt en vane som fungerer godt for meg.

Sparing er ikke noe jeg kan komme på i slutten av måneden, og ferie er ikke noe jeg planlegger uken før jeg drar. Resultatet er at jeg både har råd til ferien jeg vil ha og penger til andre sparemål.

Skrevet (endret)

stuff

Gode råd, Blondie, selv har jeg bare alle sparepengene mine i banken, kan ingenting om fond, det finnes tusener av dem, du binder pengene dine (?), og du tar en risiko ved å plassere dem der. Vet at banken gir så og si ingen rente om dagen, men.

Av disse har jeg bare automatisk trekk fra bruks- til sparekontoen min når lønninga kommer. Det er som om jeg ikke merket at jeg fikk pengene, på en måte. God deal :danse:

Endret av HylendeApe
Gjest Blondie65
Skrevet

I min nettbank kan jeg velge spareavtale i fond.

Jeg har ikke veldig god greie på fond heller, men siden jeg verken har god peiling eller råd til å spille med høy risiko har jeg valgt en sammensatt pakke. Formålet mitt er langtidssparing der pengene ikke er lett tilgjengelige. Jeg får bedre avkastning enn bank ja, men jeg blir ikke styrtrik.

Skrevet

Kan du spille litt teater for deg selv? Ordne med at banken hver måned overfører til en sparekonto, og late som du ikke har de pengene mer?

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg er også fæl til å sløse vekk penger, men løsningen for meg ble "tvungen" sparing. Jeg har snakket med banken og forkortet nedbetalingstiden på boliglånet, dette medfører at avdragene blir større. På den måten har jeg mindre å rutte med, og dermed mindre jeg kan sløse vekk. Dette er også noe du kan gjøre, hvis du har boliglån :)

Et annet råd er å overføre et fast beløp med en gang du får lønn, gjerne til en høyrentekonto med begrensede muligheter for uttak.

Og selvfølgelig sett opp et detaljert budsjett og hold deg til det. Det er også lurt å lage en handleliste og kun handle mat én gang i uka. På den måten unngår du å handle på impuls.

Jeg var også utrolig dårlig på sparing, men dette har fungert for meg. Det aller viktigste er å ha full oversikt over utgifter og inntekter, gå igjennom kontoutskrifter, og se hva du har brukt penger på.

Skrevet

- Budsjett. Og HOLD deg til det.

- Før regnskap, så du ser all dritten pengene går til.

- Regn ut hva denne dritten koster i året (som den ene kaffen på Starbucks fem ganger i uka).

- Få pengene over på andre kontoer som ikke har tilgang med kort. En til sparing, og en til regninger. Ikke ta penger fra annet enn ting ting man MÅ (bukse nummer 15 må man ikke ha, ei heller dyr take away etc).

Anonymous poster hash: a199c...0f1
  • Liker 1
Skrevet

Masse gode råd her.

Så, om jeg sparer 6000 i mnd, så har jeg 3000 som jeg må ha til mat og sosialt. Det burde jeg vel klare?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville senket ambisjonene litt: hva med 6000 til mat og sosialt og 3000 til sparing? Se om du får det til og så øker du heller sparebeløpet når du ser du får det til. Det er mindre fare for at du spretter sparekonton dersom du går litt roligere frem.

(Jeg har aldri brukt så lite som 3000 på mat og sosialt)

Skrevet

Glem sparepakke når det kommer til fond. Opprett en konto hos Nordnet eller Skandiabanken og spar i et indeksfond, type DNB Global Indeks.

Anonymous poster hash: 0b9a1...71d

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Masse gode råd her.

Så, om jeg sparer 6000 i mnd, så har jeg 3000 som jeg må ha til mat og sosialt. Det burde jeg vel klare?

Jeg bruker 3000 kr per måned på mat og sosiale ting, men dette vil bli veldig stramt for deg som er vant til å bruke mer. Jeg er enig med Blondie, du burde sette av en større sum til å begynne med, og heller kutte ned gradvis.

Skrevet

Nå har jeg 2166 kr på visakortet, og skal se hvor lenge jeg klarer meg med det. Neste lønning får jeg den 2.mars, og da går jo mye ut i husleie og utgifter, men skal åpne en sperret sparekonto som jeg setter penger på.

Jeg må bare klare dette nå, så skal være skikkelig streng med meg selv.

Idag var jeg på kiwi og kjøpte godis og drikke for nesten 100 kr... skuffa over meg selv!

Skrevet

Noen tips.

1. Lag en plan over hvilke middager du skal ha påfølgene uke med tilbehør.

2. Handle 1 gang i uka og for ca 1 uke om gangen.

3. Kjør ikke innom butikken når du er sulten. Da er det enkelt å ta med seg noe for å fylle magen litt der og da.

4. Spis hver 3 til 4 time. Da holder du blodsukkeret stabilt.

5. Er du skikkelig sulten etter jobb ta deg en frukt eller grønnsak så lenge frem til middagen er klar.

6. Mye middag kan lages og fryses ned i posjoner. Benytt deg av det når du har travle dager og ikke vil vente så lenge på maten.

7. Når det gjelder klær eller andre ting spør deg selv 3 ganger før du kjøper noe om dette er noe du vil kjøpe fordi du har lyst eller fordi du har bruk for det? Har du bruk for det så kjøp men er det kun lystbetont la være mest mulig.

8.opprett spare avtale i banken din og trekk feks 3000 i mnd. Da har du igjen 6000 til mat klær og fritidsaktiviteter.

Gjest Blondie65
Skrevet

Når det gjelder kleskjøp:

Innfør sesongoppdatering av garderoben:

1: vår

2: sommer

3: høst

4: vinter

Ved sesongslutt se over hvilke sko/jakker som er kaputt, og lag deg et notat på at dette må skaffes innen neste sesong. Lag gjerne også en liste over hva slags sko, vesker, jakker, bukser, skjørt, kjoler og topper/bluser som skal være i garderoben din. Da jeg hadde dårlig råd hadde jeg bare sorte sko og vesker fordi dette gikk til alt. Nå har jeg langt flere, og jeg holder det jeg har oppdatert. Dvs at jeg kjøper nye sorte pensko når de forrige er utslitt.

Skrevet (endret)

Kjempegode tips fra Blondie65 & Co. over her.

Ta ut kontanter og dropp å ta med kortet. Så får du mer følelse for at du faktisk betaler for noe.

Er det vanskelig å spare, be arbeidsgiver om å trekke to-tretusen ekstra i skatt pr måned. Du får dem tilbake ved skatteoppgjøret (eller noe av det og ingen restskatt). Sånn kan du forholde deg til en dag i året der du overfører pengene til fond, livrente, obligasjonssparing eller hva behovet ditt er. Du slipper baksmell og å forholde deg til sparing hver måned.

Sliter du virkelig med å kontrollere forbruket, kan en nødløsning være å ta ut sekstusen kroner i tohundrelapper. Kjøp trettien konvolutter, nummerer dem, og legg en tohundrings i hver, en konvolutt for hver av månedens dager. Så kan du la det gå sport i å ikke bruke opp hele seddelen på korresponderende dato. Du kan spare det du ikke bruker en dag, til noe dyrere en annen dag. Du får sånn et mer bevisst forhold til forbruket, fordi det kan være praktisk å spare noen dager til å gjøre større matvareinnkjøp en annen dag.

Mye av slike småkjøp, er enten belønning, trøst eller behov for sosial kontakt. Prøv å finne andre måter å trøste deg selv på enn å kjøpe godis eller tilsvarende. Sett deg ned og regn over hvor mye den kaffekoppen ganger årets hverdager koster. Eller hva den femtilappen i godis multiplisert med tre ganger i uka, ganger årets femtito uker blir? Hva med colaen eller lettbrusen? Mange har fått en bråvåkning av å se hva "småforbruket" virkelig koster på årsbasis. Arbeider du, kan du ta netto timelønn og regne hvor lenge du må jobbe for å kjøpe de skoene, eller den chipsposen. Da først merker du hvordan forbruket føles på kroppen, og om det virkelig er verdt det.

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...