Gå til innhold

Fysisk aktiv i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 20 år, student, og har deltidsjobb som telefonselger ved siden av skolen. Jeg trener omtrent fire ganger i uka, da mest løping/ellipsemaskin og styrketrening.

Hører mye om at det er viktig å være "aktiv i hverdagen" utenom treningene. Jeg stusser litt over hva det vil si å være aktiv i hverdagen? Hva er mye aktiv i hverdagen, og hva er lite?

Hvis jeg tenker meg om, er jeg ikke særlig aktiv bortsett fra mine fire treningsøkter per uke. Veien til busstoppet tar bare 2 minutter å gå, og jeg bor midt i byen, så det er ikke særlig "mosjon" å gå til butikken heller. I tillegg sitter jeg mye stille både når jeg studerer og jobber. Hender at jeg kanskje går en tur eller lignende på en dag jeg ikke trener, dersom jeg har tid, men det blir dessverre ganske sjelden...

Noen som har noen relevante tanker rundt dette?

Anonymous poster hash: 36a94...68c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er mye aktivitet i hverdagen tror jeg er forskjellig fra person til person.

Mye aktivitet for meg er å gå til og fra butikken i tillegg til husarbeide.

Mye aktivitet for bestevenninnen min er å sykle til og fra jobb, levere og hente barn (da går hun), trener minimum 1 time hver dag i tillegg til husarbeide og deltar i aktiviteter med barna

Skrevet

Det er vel ingen definisjon på mye og lite hverdagsaktivitet. For min del blir det ikke noe annet enn å gå til bussen (omtrent like kort vei som du har), til butikken, til en venninne osv. Har rett og slett ikke tid til mer...

Skrevet

Her er aktivitetskurven med antall skritt per dag:
2000-4000: Svært inaktiv dag
4000-6000: Inaktiv dag
6000-8000: Moderat aktiv dag
8000-10 000: Aktiv dag
10 000: Svært aktiv dag

WHO (Verdens helseorganisasjon) anbefaler at vi går minst 10 000 skritt om dagen.

(http://www.greteroede.no/omgreteroedeas/forpressen/1255331.o2.html)

Vi har akkurat begynt med skrittellere på jobb, og det er skummelt hvor lite man går dersom man er student og har delttidsjobb på kontor. Veldig motiverende med skritteller, anbefales :)

Skrevet

Her er aktivitetskurven med antall skritt per dag:

2000-4000: Svært inaktiv dag

4000-6000: Inaktiv dag

6000-8000: Moderat aktiv dag

8000-10 000: Aktiv dag

10 000: Svært aktiv dag

WHO (Verdens helseorganisasjon) anbefaler at vi går minst 10 000 skritt om dagen.

(http://www.greteroede.no/omgreteroedeas/forpressen/1255331.o2.html)

Vi har akkurat begynt med skrittellere på jobb, og det er skummelt hvor lite man går dersom man er student og har delttidsjobb på kontor. Veldig motiverende med skritteller, anbefales :)

Er slik "planlagt trening" som løping/sykling osv. medregnet i antall skritt? Eller bør man gå minst 8000 skritt per dagen utenom treningen, for å kunne si at man har hatt en "aktiv dag"?

Skrevet (endret)

Neinei, trener du så har du jo en "aktiv dag". Dersom jeg har på meg skrittelleren på trening (løping og styrketrening) har jeg fort 8000-9000 skritt på 1,5 time :)

man kan regne 2700 skritt for 30 minutter sykling, svømming eller andre aktiviteter hvor du ikke bruker skritteller.

http://www.greteroede.no/omgreteroedeas/forpressen/1255331.o2.html

Endret av ztl
Skrevet

Jeg går hvertfall 35 min hver vei til og fra jobb, går til butikken, går tur med hunden, har en medium aktiv jobb, tar trapp i stedet for heis, gjør husarbeid og med mindre jeg skal veldig langt, går jeg også i stedet for å ta buss/bane. Det er vel det jeg får til av aktivitet bortsett fra de 5 ukentlige treningsøktene mine.

Skrevet

Jeg går hvertfall 35 min hver vei til og fra jobb, går til butikken, går tur med hunden, har en medium aktiv jobb, tar trapp i stedet for heis, gjør husarbeid og med mindre jeg skal veldig langt, går jeg også i stedet for å ta buss/bane. Det er vel det jeg får til av aktivitet bortsett fra de 5 ukentlige treningsøktene mine.

Hjelp. Har du egentlig tid til å være noe annet enn fysisk aktiv?

Skrevet

Hehe jeg prioriterer trening fordi jeg alltid har vært veldig glad i det, men jeg HAR tid til andre ting også :)
Jeg bruker bare 10 minutter mer på å gå til jobb enn jeg hadde gjort hvis jeg tok bussen og jeg syntes det er mye hyggeligere å få beveget meg litt før jobb enn å stå inne på en stappfull buss med masse sure morgentryner ;)
Jeg jobber bare 60%, så arbeidsdagene mine er bare 6 timer lange.
Til høsten skal jeg forhåpentligvis begynne å studere også, men DA tror jeg timeplanen er full :P

Skrevet

Gå/sykle til og fra jobb/skole/butikk, ta trappene fremfor heisen osv. sånne småting tenker jeg på når jeg hører hverdagstrim i alle fall:P

Anonymous poster hash: 14663...752
Skrevet

Jeg anser meg selv for å leve en fysisk aktiv hverdag. Verken jeg eller samboer har lappen, så vi går med barnevognen til og fra jobb hver dag, går til sentrum for å handle stort sett hver dag og bærer fint mange tunge bæreposer hjem, har en veldig aktiv og til tider stressende jobb hvor man må gå, løfte og bevege seg mye, sykler mye, og er mye på farten som småbarnsmor. Trener ikke, men holder meg slank og sunn med en aktiv hverdag. Går mye turer med vognen. Har god kondis og er veldig sterk til tross for at jeg ikke har noen markerte og synlige muskler å vise frem.

Skrevet

Har et veldig stillesittende liv som student med deltidsjobb på kontor. Føler meg likevel relativt aktiv i hverdagen. Spaserer over alt (så langt det lar seg gjøre), tar alltid trappene (bor i sjette etasje, så det blir jo litt), gjør husarbeid når det er nødvendig, har mye sex... Tar meg ikke tid til mye trening utover dette, men pleier å ta en halvtimes yoga i min egen stue hver morgen. Alt er mulig!

Anonymous poster hash: e8e47...4c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...