Gå til innhold

D-vitaminmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen her med mangel på D-vitamin? Jeg tok blodprøver hos legen for første gang forrige uke, alle var fine, men hadde D-vitamin på 32 nmol/L (referanseverdier 50 - 150).

I brevet stod det "ta tilskudd", men er usikker på hvilke jeg skal ta. Holder det med omega-3 eller bør jeg ta rent D-vitamin? Jeg har aldri tatt noe som helst kosttilskudd før, så uerfaren på området.

Er det noen som har økt verdiene av D-vitamin gjennom å ta solarium, eller er det bare dumt? Er ingen soltilbeder, og norsk vinter gjør ikke akkurat saken bedre.

Endret av Karen82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe d-vitamintilskudd på apoteket, jeg har mangel i likhet med deg, og bruker 20 mikrogram morgen og kveld. Ta nye målinger om et par mnd og se hvor mye det har steget, så justerer legen det derfra.

Anonymous poster hash: 27caa...c66

Skrevet (endret)

Jeg hadde omtrent samme verdi som deg og tok trankapsler.Da jeg tok nye prøver måneden etterpå var jeg kommet innenfor referanseverdiene med god margin.Det finnes en type D-vitamin på apoteket beregnet på dem som trenger ekstra tilskudd,så du kan jo vurdere den om du ikke vil ta tran: http://www.nycomed.no/kosttilskudd/nycoplus-d3-vitamin-20-g

Tror ikke solarium alene er nok desverre.

Endret av Sandie
Gjest anonym2233
Skrevet

Jeg har hatt MYE lavere verdi, ble bedt om å ta flytende enn i tablettform.

Kjøpe et lite glass på Life, flytende D-vitamin, som jeg tok 5dråper av daglig blandet i vann/saft.

Prøvde tabletter, men inntaket for MEG, fungerte ikke like bra.

Du kan jo spørre legen fin om hvor mange tabletter du bør ta/evt dråper?

Skrevet

De selger D-vitamin dråper på apoteket,så du kan også spørre der :)

Anonymous poster hash: 528a2...cd4
Skrevet (endret)

Jeg hadde svært lavt nivå og fikk utskrevet Divisun 800 IE x 4. Nå, 3 mnd. senere har jeg 98 i verdi :)

Endret av Erica
Skrevet

Jeg tar 125 mg (5000IU) hver dag. Bør spises med fett siden det er fettoppløselig.

Anonymous poster hash: 45d66...1fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...