Gå til innhold

Kjøpt hus langs fylkesvei, mye støy.. Rett på utbedring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lete meg frem i jungelen her, og det meste jeg finner er relativt gammel informasjon (dvs 2008-2012).

Saken er at vi har kjøpt et hus som ligger langs en fylkesvei. Denne fylkesveien er relativt høyt trafikkert, og pga et steinbrudd langs veien er det også en del (i min mening) tungtrafikk.

Vi har en lang, avlang tomt som ligger langs denne veien.

Er det noen som vet om man kan få dekket noe til tiltak mot støy fra veien? Hver gang en bil passerer, er det et desibelnivå på ca 55 inne i stua (uoffisielt målt av oss..). Hvem kontakter man?

Ut i fra informasjonen jeg fant, men som sagt tidligere er noen år gammel, står det at ved desibelmål over 42 inne hos et eksisterende hus kvalifiserer til tiltak fra statens vegvesen.

Er det noen som vet hvor man starter en sånn prosess, og som aller helst har erfaring med en tilsvarende situasjon? Og selv om vi ikke får noe dekket, er vi nødt til å gjøre noe med situasjonen - men da må vi vel søke om å bygge gjerde..?

Link til informasjonen jeg har funnet..

http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusomrader/Miljo+og+omgivelser/Stoy/Tiltak/_attachment/74297?_ts=11ed9834750&fast_title=Støyutbetring+for+deg+som+bur+langs+sterkt+støybelasta+veg+%28Brosjyre%29.pdf

Anonymous poster hash: 353de...eeb
Skrevet

Spør teknisk etat i kommunen din hvordan du skal starte den lange, slitsomme, byråkratisk prossesen mot å få satt opp en støyskjerm du selv må betale...

Anonymous poster hash: cb733...229

Skrevet

Spør teknisk etat i kommunen din hvordan du skal starte den lange, slitsomme, byråkratisk prossesen mot å få satt opp en støyskjerm du selv må betale...

Skjønner at det må betales selv dersom det gås via kommunen. Lurer derfor også på om det er noe hold i 42< db jeg leste om hos statens vegvesen, iom at det er en fylkesvei.

TS

Skrevet

Jeg mener ikke at det går via kommunen, i så måte.

Jeg mener at det der du skal begynne...

Skrevet

Kommunelege/helsevesen i kommunen er ansvarlig for helseskadelig støy, måling og påvisning.

Men er dette steinbruddet privateid og årsak til tungtrafikk og støy, er det her en balansegang mellom betaling av tiltak, tid på døgnet og hva en må finne seg i. Støy mellom klokken 23 og 06 er det vel neppe og da tror jeg ikke du kommer noen vei med offentlige instanser.

Borettslaget jeg bodde i som barn fikk støyskjerming, men der var det ordinær trafikk og hovedvei inn til sentrum.

Anonymous poster hash: 54d5c...4a6

Skrevet

Kommunelege/helsevesen i kommunen er ansvarlig for helseskadelig støy, måling og påvisning.

Men er dette steinbruddet privateid og årsak til tungtrafikk og støy, er det her en balansegang mellom betaling av tiltak, tid på døgnet og hva en må finne seg i. Støy mellom klokken 23 og 06 er det vel neppe og da tror jeg ikke du kommer noen vei med offentlige instanser.

Borettslaget jeg bodde i som barn fikk støyskjerming, men der var det ordinær trafikk og hovedvei inn til sentrum.

Anonymous poster hash: 54d5c...4a6

Det er ordinær trafikk som er hovedstøyen, steinbruddet står bare for litt "ekstra".

Skrevet

Om det støyer så fælt, hvorfor kjøpte dere huset da?

Jeg fatter ikke folk som kjøper hus omringet av gårder for så å prøve å få nedlagt alle gårdsbrukene pga rauting og allergi og lukt, eller som kjøper hus kloss oppi en europavei og sutrer over at katta blir overkjørt når de slipper den ut og all trafikken hele døgnet!!

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammelt er huset? Har du sjekket reguleringsplanen enten for huset eller veien om det står noe der om støy? Du kan også sjekke her om huset ligger innenfor støysone: http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusomrader/Miljo+og+omgivelser/Stoy/Stoykart

(velg fylke ditt i menyen til venstre). Om huset er bygd etter 2008 og ligger innenfor rød støysone så skulle det vært satt opp støyskjerm.

Anonymous poster hash: 89db9...3db
Skrevet

Brosjyren du har funnet ligger ute på den nedenstående linken, som ble oppdatert senest i går, så den skal være fullt gyldig. Det har ikke vært større endringer i regelverket om støy på noen år, etter det jeg vet. Forskriften er fra 2004, så alt du har funnet fra 2008-2012 burde være gyldig. Ellers er det en god del info å finne her:

http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusomrader/Miljo+og+omgivelser/Stoy

Siden det dreier seg om fylkesvei er det Vegvesenet du må kontakte. De administrerer vegforvaltningen på vegne av fylkeskommunen.

Det kan være verdt å merke seg at det som teller er gjennomsnittlig støynivå gjennom døgnet, så selv om dere måler 55 dB når bilene passerer kommer det helt an på hvordan trafikken er fordelt gjennom døgnet om dette medfører krav på tiltak eller ikke.

Ønsker deg lykke til - det er ikke noe gøy å leve med så mye støy.

Anonymous poster hash: ff0ea...518

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...