Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er deltidsansatt i butikk. Sliter med å bytte vakter med kolleger så lurer på om jeg kan gå rett til sjefen og kreve fri når det er snakk om begravelse til bestefar? Er dette noe jeg har krav på eller er jeg bare screwed når ingen kolleger vil hjelpe?

Anonymous poster hash: 07be0...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, som regel har man "krav" på fri når enten foreldre eller egne barn dør.

Besteforeldre er opp til bedriften selv å bestemme, men de fleste bedrifter er jo villig til å gi fri.

Har du snakket med sjefen overhodet? Hvis ikke kan det hende du krisemaksimerer noe som lett kan løses.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg ringte han når jrg fikk datoen for begravelsen. Han ba meg høre med kollegaene mine om bytting.

Skrevet

Du har ikke krav på fri med mindre tariffavtale sier noe annet nei. I et slikt tilfelle vil (og bør, synes jeg) likevel mange arbeidsgivere strekke seg langt, men du kan ikke kreve noe om de ikke gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt, har man ikke krav på det.

Skrevet

Skjønner. Takk for svarene uansett.

Skrevet

Du har ikke krav på fri nei men du har min støtte i å ta egenmelding den dagen. Et fjern søskenbarn er noe annet, men en besteforeldre du stod nær bør du få gå i begravelsen

Skrevet

Du har ikke krav på fri nei men du har min støtte i å ta egenmelding den dagen. Et fjern søskenbarn er noe annet, men en besteforeldre du stod nær bør du få gå i begravelsen

Takk for det, men det blir nok så jeg jobber hvis jeg ikke får skaffet fri på denne måten.. Jeg skal derimot begynne å si nei til den av kollegaene mine som spør meg om å ta vakter for ham i hytt og pine, siden det ikke er hjelp å få tilbake..

• Liker 6
Skrevet

Takk for det, men det blir nok så jeg jobber hvis jeg ikke får skaffet fri på denne måten.. Jeg skal derimot begynne å si nei til den av kollegaene mine som spør meg om å ta vakter for ham i hytt og pine, siden det ikke er hjelp å få tilbake..

Bli litt tøff i trynet og si at du har hjulpet han flere ganger og om han virkelig er så opptatt at han ikke kan hjelpe deg slik du får dra i din bestefars begravelse.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt en så usympatisk sjef og arbeidskollegaer hadde jeg lett tatt ut egenmelding den dagen. Mine besteforeldre er mine nærmeste familiemedlemmer, og betyr mer for meg enn moren min. Det sier mye om denne sjefen hvis du ikke får byttet vakten din for å dra i begravelse. Er noe annet hvis det er snakk om en fjern slektning man ikke har noe nært forhold til, men når noen av sine nærmeste dør bør det være en selvfølge!

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes du skal gi arbeidsgiveren en sjanse til.

Ring og si at du ikke har fått byttet og spør om han kan ta ansvar for det..

Kanskje han skjønner tegninga da....

• Liker 1
Skrevet

Du har nok ikke krav på fri med lønn dersom dette ikke er nedfelt i tariffavtale/personalhåndboka, men selvsagt skal du ikke gå glipp av begravelsen til din egen bestefar!

Ring sjefen, fortell at du ikke får byttet vakten og informer vennlig men bestemt at du ikke kommer på jobb denne dagen.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt en så usympatisk sjef og arbeidskollegaer hadde jeg lett tatt ut egenmelding den dagen. Mine besteforeldre er mine nærmeste familiemedlemmer, og betyr mer for meg enn moren min. Det sier mye om denne sjefen hvis du ikke får byttet vakten din for å dra i begravelse. Er noe annet hvis det er snakk om en fjern slektning man ikke har noe nært forhold til, men når noen av sine nærmeste dør bør det være en selvfølge!

Ja, jeg må innrømme at jeg er ganske skuffet over det manglende engasjementet/hjelpelysten til alle jeg jobber med/for.. Føler kanskje jeg har ødelagt muligheten til å ta ut egenmelding ettersom jeg har snakket med sjefen om akkurat denne vakten da..

Jeg synes du skal gi arbeidsgiveren en sjanse til.

Ring og si at du ikke har fått byttet og spør om han kan ta ansvar for det..

Kanskje han skjønner tegninga da....

Dette kan jeg godt prøve på. Skal prøve å få tak i ham i dag og se om han er villig til å prøve å hjelpe meg litt mer nå som jeg har fått avslag fra kollegaene.

Takker for rådene deres.

• Liker 3
Skrevet

Helt enig!

Ta ut en egenmeldingsdag eller en feriedag, og så er du like sær tilbake som kollegene dine har vært mot deg.

SELVSAGT skal du gå i begravelsen.

Anonymous poster hash: 1a201...d5b
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Takk for det, men det blir nok så jeg jobber hvis jeg ikke får skaffet fri på denne måten.. Jeg skal derimot begynne å si nei til den av kollegaene mine som spør meg om å ta vakter for ham i hytt og pine, siden det ikke er hjelp å få tilbake.. Anonymous poster hash: 07be0...dbd

Dette er på høy tid ja. Du kan jo også nevne for han at han ikke trenger å spørre igjen dersom han ikke er villig til å hjelpe deg nå.

Gjest Blondie65
Skrevet

Og nei, du kan ikke ta ut egenmelding til dette. Egenmelding er for sykdom.

Men du kan spørre pent om å få bruke ferie eller få hjelp til å bytte vakten.

Skrevet

Oi, her hadde jeg gjort helt annerledes enn deg. Hadde hatt veldig lite skam på å være "syk" tilfeldigvis den dagen, om de andre kollegaene dine ikke vil være velvillig til å bytte vakt med deg. Selvfølgelig hadde jeg prøvd å bytte vakt først, men unnskyld meg, om ikke de du har hjulpet før med vaktbytte kan hjelpe deg nå, så hadde jeg gitt fullstendig faen i å stille på jobb den dagen. Begravelsen til bestefaren får du bare opplevd en gang, og det blir et siste farvel med han. Jobber kommer og går.

Anonymous poster hash: 9d67b...fa3

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk permisjon med lønn selv om jeg ikke hadde krav på det for å dra i min bestemors begravelse. Kjipt at det finnes så kjipe sjefer der ute :(

Anonymous poster hash: e4242...c7d

• Liker 1
Skrevet

Da min bestefar ble syk og til slutt døde, fikk jeg velferdspermisjon med lønn i nesten en uke tilsammen. Utrolig usympatisk av både sjef og kollegaer å ikke hjelpe deg. Lykke til og kondolerer for tapet ditt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...