Smofie_82 Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Hei Endret 20. februar 2015 av Smofie_82
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Nei. Dere bør begjære bedriften konkurs, få ut lønn (som betales først) av det som finnes evt av lønnsgarantifondet, og så bør du se deg om etter anne jobb. Anonymous poster hash: 9e984...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Du kan ikke sykemeldes fra en jobb som ikke eksisterer vel? Det er jo arbeidsgiver som skal betale de første 2 ukene, deretter NAV. Og jeg kan aldri tenke meg at NAV betaler ut sykepenger for en stilling som er borte.... Her må du stå løpet ut og ha med deg videre at du har verdifull erfaring som vil hjelpe deg til å få ny jobb. Ikke akkurat innen oljesektoren, men en ny og erfaringsrelevant jobb vil du ha god mulighet for å få. I søkeprosessen så vil du ha mulighet for å hvile ut og komme til deg selv. Anonymous poster hash: 3513f...d28 1
Timza Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 Sitter dere ikke med god kunnskap da? Slå hodene deres sammen dere som jobber der og prøv å løs det sammen. Kan dere starte noe annet på nytt, og fokusere kunnskapen mot noe som ikke er i hardt vær om dagen? Med starthjelp fra NAV, som dere sikkert vil få grunnet omstendighetene så trur jeg du vil føle deg bedre også, samt da er du jo på vei til noe, en løsning.
Gjest Klaveret Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Nei, som du selv var inne på, det er uetisk. Så med mindre du faktisk ER syk skal du ikke sykemelde deg. Og om du går til legen og ber om sykemelding, hva skal du fortelle da? Jeg vet det er lett å lyve og skylde på utslitthet etc., men det er så utrolig egoistisk og umoralsk. Håper du ikke gjør det, selv om jeg skjønner situasjonen er vanskelig. Finn en annen løsning
appelsinjuice Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Begjær bedriften konkurs, få restlønn fra lønnsgarantifondet og søk nye jobber. I mellomtiden melder du deg arbeidsledig hos NAV, og mottar dagpenger.
Rotemor Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 Man stiller da ikke et åpent spørsmål om det er greit å snyte på velferdssystemet vårt!! Shame! Sykemelding er for syke folk. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Du kan ikke sykmelde deg. Legen din kan sykmelde deg, om han finner grunn til det. Anonymous poster hash: 5bac2...649 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 Det er noe som heter lønnsgarantifondet. Der får du lønn fra etter konkurs. Sykemelding gir deg ikke penger, nav dekker ikke det bedriften skal dekke, og er bedriften konkurs så får du ikke sykepenger på annet enn arbeidsledighetsbeløp. Ellers ville mange kunnet spekulere i dette, slik du nå gjør, ts. Hvordan vil det se ut når du skal søke ny jobb at du blir sykemeldt i forbindelse med konkurs? Du får ikke jobb hos meg, med en slik "problemløsning" i en vanskelig situasjon.Anonymous poster hash: 56f74...a79 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Det er noe som heter lønnsgarantifondet. Der får du lønn fra etter konkurs. Sykemelding gir deg ikke penger, nav dekker ikke det bedriften skal dekke, og er bedriften konkurs så får du ikke sykepenger på annet enn arbeidsledighetsbeløp. Ellers ville mange kunnet spekulere i dette, slik du nå gjør, ts. Hvordan vil det se ut når du skal søke ny jobb at du blir sykemeldt i forbindelse med konkurs? Du får ikke jobb hos meg, med en slik "problemløsning" i en vanskelig situasjon.Anonymous poster hash: 56f74...a79 Du aner jo ikke hva du snakker om.... ALLE som tjener opptil 6G får vanlig sykepenger..Anonymous poster hash: 3fe2c...8fc
troikaen Skrevet 20. februar 2015 #11 Skrevet 20. februar 2015 Begjær bedriften konkurs, få restlønn fra lønnsgarantifondet og søk nye jobber. I mellomtiden melder du deg arbeidsledig hos NAV, og mottar dagpenger. Dette er det beste svaret du har fått i denne tråden. Likegreit å begjære bedriften konkurs nå hvis den er insolvens, det kommer til å ta noe tid før du får penger gjennom NAV Lønnsgaranti. Du skal ikke ha noen kostnader som arbeidstaker ved fremming av konkurs. Skulle du dog finne på å få en sykemelding fra en lege vil lønnsgarantiordningen dekke de 16 dagene arbeidsgiver plikter å dekke før ansvaret går over på NAV. Det er uansett en håpløs måte å gjøre det på som jeg ikke synes du burde gjennomføre.
Smofie_82 Skrevet 20. februar 2015 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2015 TS her. Tusen takk for alle innspill. I går brukte jeg dagen på å søke nye jobber og har allerede fått veldig positiv tilbakemelding, så jeg regner med å være i ny jobb fra 1.mars. Bedriften har nå meldt oppbud, så de 100 000,- som jeg har utestående den 10. mars vil da betales via lønnsgarantifondet om noen måneder. (Takk for velferdssystemet vårt for den ordningen!) Når det kommer til magesmertene så har jeg som sagt såpass kunnskap at jeg skjønner det er relatert til usikkerhetsmomentet i jobb -og økonomisk situasjon. Jeg har derfor valgt å bestille time hos psykolog. På den måten betaler jeg selv min egen behandling og unngår å snyte på sykelønnsordningen unødig. Hva synes dere sjefen som sykemelder seg da? Han vet at han ikke får noe dekket via lønnsgarantifondet og bruker systemet til sin fordel. Vil han fortsette å få sykepenger (så fremt han klarer å lure legen)basert på sin tidligere inntekt selv om bedriften melder oppbud? TS
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #13 Skrevet 20. februar 2015 TS her. Tusen takk for alle innspill. I går brukte jeg dagen på å søke nye jobber og har allerede fått veldig positiv tilbakemelding, så jeg regner med å være i ny jobb fra 1.mars. Bedriften har nå meldt oppbud, så de 100 000,- som jeg har utestående den 10. mars vil da betales via lønnsgarantifondet om noen måneder. (Takk for velferdssystemet vårt for den ordningen!) Når det kommer til magesmertene så har jeg som sagt såpass kunnskap at jeg skjønner det er relatert til usikkerhetsmomentet i jobb -og økonomisk situasjon. Jeg har derfor valgt å bestille time hos psykolog. På den måten betaler jeg selv min egen behandling og unngår å snyte på sykelønnsordningen unødig. Hva synes dere sjefen som sykemelder seg da? Han vet at han ikke får noe dekket via lønnsgarantifondet og bruker systemet til sin fordel. Vil han fortsette å få sykepenger (så fremt han klarer å lure legen)basert på sin tidligere inntekt selv om bedriften melder oppbud? TS Jeg syns sjefen din er feig, og kaster dårlig lys over andre som faktisk trenger den støtten resten av norge skattes for å kunne yte til de som trenger det... Er han syk så er han syk. Men han kunne sikkert som i ditt tilfelle lettet på rævva og heller fått hjelp av en terapeut til å takle stresset. Syns det er veldig bra det du gjør, tar ansvar og stikker fingeren i jorden. Det er selvfølgelig lov å være syk, men om du selv innser at sykdommer kommer fra stress fra jobb og du ønsker hjelp til å takle dette, fortjener du all skryt! :-) Vil tippe at sjefen din får sykepenger til bedriften ikke lenger eksisterer og etter det får dagpenger, evnt. må han søke om AAP dersom han mener han er så syk at han ikke kan jobbe... Men da skal det vel ha gått et år også. Mistenker sjefen er en snik... Anonymous poster hash: 866a6...11d
Rotemor Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 TS her. Tusen takk for alle innspill. I går brukte jeg dagen på å søke nye jobber og har allerede fått veldig positiv tilbakemelding, så jeg regner med å være i ny jobb fra 1.mars. Bedriften har nå meldt oppbud, så de 100 000,- som jeg har utestående den 10. mars vil da betales via lønnsgarantifondet om noen måneder. (Takk for velferdssystemet vårt for den ordningen!) Når det kommer til magesmertene så har jeg som sagt såpass kunnskap at jeg skjønner det er relatert til usikkerhetsmomentet i jobb -og økonomisk situasjon. Jeg har derfor valgt å bestille time hos psykolog. På den måten betaler jeg selv min egen behandling og unngår å snyte på sykelønnsordningen unødig. Hva synes dere sjefen som sykemelder seg da? Han vet at han ikke får noe dekket via lønnsgarantifondet og bruker systemet til sin fordel. Vil han fortsette å få sykepenger (så fremt han klarer å lure legen)basert på sin tidligere inntekt selv om bedriften melder oppbud? TS Jeg synes virkelig ikke en som så tydelig hadde planer om å eventuelt snyte til seg sykepenger har rett til å være dommer ovenfor andre. Den velferdsordningen, du nå roser, er avhengig av at folk ikke utnytter. Hva sjefen din får, eller ikke, er ikke din sak. Om han snylter, eller anses som syk pga overbelastning, eller whatever, eller heller ikke din sak.
Smofie_82 Skrevet 20. februar 2015 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2015 Jeg synes virkelig ikke en som så tydelig hadde planer om å eventuelt snyte til seg sykepenger har rett til å være dommer ovenfor andre. Den velferdsordningen, du nå roser, er avhengig av at folk ikke utnytter. Hva sjefen din får, eller ikke, er ikke din sak. Om han snylter, eller anses som syk pga overbelastning, eller whatever, eller heller ikke din sak. Hei Rotemor:) Uffda, tror du glemte å lese det jeg skrev innledningsvis : "For ca 3 mnd siden hadde jeg grusomme magesmerter og oppsøkte legen min, tok flere prøver, ultralyd mm. De fant ingenting, men jeg har fortsatt gnagende smerter.Tydelig at det er psykisk. Ellers er jeg sterk og oppegående, men dette med usikker jobbfremtid er tøft." Dette er i journalen min, jeg ble henvist til spesialister for disse smertene (pcos smerter men ikke påvist den diagnosen) Synes du fremdeles at det er å snyte til seg sykepenger hvis man trenger tid til å lege kroppen ved slike smerter? Spørsmålet mitt var ikke om jeg i bunn og grunn har grunnlag for å bli sykemeldt, men om det var et bra eller uklokt valg i min situasjon nå som bedriften jeg er ansatt i går konkurs. Det å gjennomgå søknadsprosess og jobbskifte er en ekstra belastning, og når man er mamma har man et ansvar for å fungere. Når det kommer til sjefen min så har du rett i at det ikke er min sak, men i likhet med at jeg lurer på hvordan det ville vært å se den kinesiske mur, så lurer jeg hva andre synes om det han gjør og hva en som er leder for en konkurs bedrift generelt kan motta av sykepenger etc. Det forstår du sikkert:) TS
Rotemor Skrevet 20. februar 2015 #16 Skrevet 20. februar 2015 Hei Rotemor:) Uffda, tror du glemte å lese det jeg skrev innledningsvis : "For ca 3 mnd siden hadde jeg grusomme magesmerter og oppsøkte legen min, tok flere prøver, ultralyd mm. De fant ingenting, men jeg har fortsatt gnagende smerter.Tydelig at det er psykisk. Ellers er jeg sterk og oppegående, men dette med usikker jobbfremtid er tøft." Dette er i journalen min, jeg ble henvist til spesialister for disse smertene (pcos smerter men ikke påvist den diagnosen) Synes du fremdeles at det er å snyte til seg sykepenger hvis man trenger tid til å lege kroppen ved slike smerter? Spørsmålet mitt var ikke om jeg i bunn og grunn har grunnlag for å bli sykemeldt, men om det var et bra eller uklokt valg i min situasjon nå som bedriften jeg er ansatt i går konkurs. Det å gjennomgå søknadsprosess og jobbskifte er en ekstra belastning, og når man er mamma har man et ansvar for å fungere. Når det kommer til sjefen min så har du rett i at det ikke er min sak, men i likhet med at jeg lurer på hvordan det ville vært å se den kinesiske mur, så lurer jeg hva andre synes om det han gjør og hva en som er leder for en konkurs bedrift generelt kan motta av sykepenger etc. Det forstår du sikkert:) TS Tja. Overskriften er som følgende: Bedriften går konkurs, bør jeg sykemelde meg? Jeg forholder meg til det jeg. Jeg synes forsåvidt vondt i magen, eller hue, eller beinet er helt underordnet.
Rotemor Skrevet 20. februar 2015 #17 Skrevet 20. februar 2015 Jeg vil også understreke at følgende formulering; "Hva synes dere sjefen som sykemelder seg da? Han vet at han ikke får noe dekket via lønnsgarantifondet og bruker systemet til sin fordel. Vil han fortsette å få sykepenger (så fremt han klarer å lure legen)basert på sin tidligere inntekt selv om bedriften melder oppbud?" -går langt forbi ønsket om å kunnskap på generelt basis... Ditt forsøk på å ro deg bort fra egen skrift er bare pinlig.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #18 Skrevet 20. februar 2015 Er du syk? Ikke? Da sykemelder du deg ikke. Snylte på systemet burde du har mer verdighet til enn å gjøre.Anonymous poster hash: 5f04e...eb9
Smofie_82 Skrevet 20. februar 2015 Forfatter #19 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Tusen takk for alle innspill! TS Endret 20. februar 2015 av Smofie_82
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #20 Skrevet 20. februar 2015 Bør sykemelde meg? lyder spørsmålet. En må vel være syk? Anonymous poster hash: 3c960...0af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå