AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Meg: Kvinne 39, 172 høy, 86 kg. Har lavt stoffskifte, medisinert med armour thyorid. Har 4 barn, liten tid til å trene, klarer ikke gå ned i vekt, kjempet mot vekten siden jeg var 25 og fikk mitt første barn. Jeg gir opp, med mindre noen klarer hjelpe meg. Her er hva jeg spiser daglig: Frokost: 2 skiver og et glass juice evt havregrøt el omelett Lunsj: det samme Middag: hva som vi måtte ha den dagen, alt fra kjøttboller til kyllingfilet (barnevennlig mat) Kvelds: knekkebrød eller skiver eller yoghurt og havregryn Mellom: frukt, bær, yoghurt(skyr), speilegg etc Spiser ca 1700 kalorier daglig. Går tur hver dag, ca 40-75 minutter. Moderat tempo. Jeg går ikke ned i vekt, vet det er vanskelig med lavt stoffskifte men vil ikke at det skal være noe som hindrer meg, jeg vil trosse det. men hva kan jeg gjøre? jeg prøver sette sammen måltider så godt jeg kan, slik at det er balanse mellom protein, karber og fett. Og tror jeg klarer det bra. Spiser forøvrig sjokolade i helgene, og da øker kalorinivået med ca 150 kalorier, på fredag og lørdag, det har jeg tillatt meg men det er jo ikke avskrekkende mengder. Nei jeg har ikke tid og mulighet til treningsstudio. Finnes det et godt treningsapparat jeg kunne hatt hjemme? Har ikke plass til tredemølle, men syns romaskin er gøy, men er det nok trening? Kunne klart det noen kvelder når barna er i seng. Nei, jeg spiser ikke fettfattig, ei heller lavkarbo. Nei, jeg skeier ikke ut mer enn i helgene og som beskrevet her. Så hvis noen har forslag til hvor ligger feilen, ja takk, hjelp meg, hvis ikke er jeg redd jeg må bare lande på at jeg må være overvektig...sukk..... Har tidligere veid rundt 70 kg og føler meg bra. Nå er målet 74...altså 12 kilo ned... Håper noen kan hjelpe, for jeg vet ikke ut eller inn. Kanskje noe jeg ikke har tenkt på? kanskje andre eller flere medisiner, kanskje kosttilskudd, kanskje....ja, jeg vet ikke.... Hjertesukk fra meg som VIL ned i vekt. Anonymous poster hash: 3dd70...e2d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har også lavt stoffskifte og har ikke klart å gå ned noe nevneverdig før jeg begynte med 5:2 høsten 2013. Jeg har nå gått ned 13 kg, ja, det har gått sakte, men endelig fant jeg noe som funket for meg! Jeg har gått ned fra 73 til 60 kg og jeg går nå på 6:1 for å vedlikeholde. Opplegget går ganske enkelt ut på at man to dager i uka skal spise inntil 500 kcal og resten av uka skal man spise normalt. Jeg klarer dette uten problemer, men det passer ikke for alle, noen blir veldig slappe og får hodepine av å ligge så lavt i inntak. Det er ihvertfall verdt å prøve. Anonymous poster hash: 02a37...8f8 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har også lavt stoffskifte og har ikke klart å gå ned noe nevneverdig før jeg begynte med 5:2 høsten 2013. Jeg har nå gått ned 13 kg, ja, det har gått sakte, men endelig fant jeg noe som funket for meg! Jeg har gått ned fra 73 til 60 kg og jeg går nå på 6:1 for å vedlikeholde. Opplegget går ganske enkelt ut på at man to dager i uka skal spise inntil 500 kcal og resten av uka skal man spise normalt. Jeg klarer dette uten problemer, men det passer ikke for alle, noen blir veldig slappe og får hodepine av å ligge så lavt i inntak. Det er ihvertfall verdt å prøve. Anonymous poster hash: 02a37...8f8 Å, dette ga jo håp! Fortell mer, følger du noe bok? Hva spiser du på de 500 kaloriene da? fordelere du det el blir det en god middag? Unner du deg noe sjokolade i helgene eller må du spise strengt de andre dagene? Hvor mye går du ned i uken ca? jeg er villig til å prøve alt hva slags medisiner bruker du forresten, levaxin? ts Anonymous poster hash: 3dd70...e2d
Dolly82 Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Kanskje du må spise færre kalorier? Jeg er 80 kg og 165 må ligge på rundt 1300 for å gå ned, ligger jeg på 17-1800 uten trening går jeg ikke ned, nå ligger jeg på 1350 i tillegg til å trene går det sakte men sikkert nedover Endret 19. februar 2015 av Dolly82
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Jeg skjønner ikke hvordan du får den oppgitte matmengden til å bli bare 1700 kcal jeg, da. Jeg er ganske sikker på at du inntar mer enn 1700 kcal pr dag, og at det er grunnen til at du ikke går ned i vekt. Jeg gikk ned fra 87 til 69 kg i løpet av fjoråret, og kunne verken drikke juice eller spise brødskiver hver dag. Da ville det ha blitt for mye kalorier, og jeg hadde ikke oppnådd noen vektnedgang. Frokosten din utgjør jo 350-450 kcal, og lunsjen det samme, begge deler litt avhengig av hva slags pålegg du velger. Da er du på 8-900 kcal bare der. For at jeg skulle ligge i kaloriunderskudd da jeg slanket meg kunne jeg kun spise magre påleggsvarianter som kokt skinke, lett Philadelphia, mager servelat, syltetøy med kunstig søtning osv. Vet ikke om du gjør det? Og middagen din blir nok også fort for mye kalorier, spesielt hvis du spiser mye farseprodukter (noe jeg antar siden du sier at den er barnevennlig..). Jeg vil foreslå at du beregner kaloriinnhold på alle måltidene dine på nytt (og da vil du nok se at du dessverre bør kutte juicen og erstatte brødskivene med knekkebrød for at du skal få det til å "gå opp")Anonymous poster hash: f80a4...e82 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Og sjokoladen i helgene, er du sikker på at det kun blir 150 kcal? For 150 kcal tilsvarer ca fire ruter melkesjokolade, eller ca en halv (liten) Snickers. Greier du å holde deg til så lite sjokolade/søtt i helgene?Anonymous poster hash: f80a4...e82 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 du må også huske at du må beregne med smør og olje i kaloriberegningen. smør på skiva eller i stekepanna, det er mye kalorier i smør og olje. og veldig mye i sauser. Anonymous poster hash: 42f2b...34c 1
Smoothie Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Her er hva jeg spiser daglig:Frokost: 2 skiver og et glass juice evt havregrøt el omelettLunsj: det sammeMiddag: hva som vi måtte ha den dagen, alt fra kjøttboller til kyllingfilet (barnevennlig mat)Kvelds: knekkebrød eller skiver eller yoghurt og havregrynMellom: frukt, bær, yoghurt(skyr), speilegg etcHavregrøt er en kjempegod frokost som gjør at man holder seg mett lenge. Omelett med f.eks skinke er proteinrikt og også mettende. Jeg ville fjernet juicen fordi den inneholder endel kalorier uten å være særlig mettende. Skivene kan også med fordel erstattes med grove knekkebrød for å kutte ned på kaloriene.Spiser ca 1700 kalorier daglig.Er du sikker på at dette stemmer? Det kommer helt an på hvilke mengder du spiser til måltidene, og hvor mange/store mellommåltidene er. Jeg ligger selv på rundt det samme kaloriinntaket og får inntrykk av at dette er endel mer enn jeg spiser.Spiser forøvrig sjokolade i helgene, og da øker kalorinivået med ca 150 kalorier, på fredag og lørdag, det har jeg tillatt meg men det er jo ikke avskrekkende mengder.Tenk gjennom hva du spiser noen dager, vær bevisst på hva du spiser og eventuelt skriv det opp. Kanskje er det endel ting du glemmer at du spiser/drikker? Det er mange treningøvelser man kan gjøre hjemme. Romaskin er kjempebra. Det samme er husvask og rydding. I tillegg til dette kan det være lurt med styrkeøvelser for å bevare muskelmassen. Enkle øvelser osm kan gjøres hjemme er blant annet knebøy, armhevinger, planke, sideplanke, situps, utfall. Man trenger ikke treningsstudio for å komme i form 5
Ulveedderkopp Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 Om du er veldig desperat kan du prøve psmf. Den er det umulig å ikke gå ned i vekt på.
Gjest Nanne70 Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 Jeg tror også at du har et litt for høyt kaloriinntak til å gå ned i vekt. Basert på de opplysningene du gir, burde du ha en gjennomsnittlig daglig forbrenning på rundt 2000 kcal, kanskje noe mindre ettersom du har lavt stoffskifte. For å gå ned i vekt er tommelfingerregelen at man skal ligge på rundt 500 kcal i underskudd pr. dag, hvilket vil si at du antakelig bør ligge på rundt 1500 kcal/dag. I mine øyne ser det ut som om du kanskje spiser litt mye karbohydrater, slik at du kanskje kan prøve å spise et mer proteinrikt måltid til lunsj, f.eks. Omelett/egg er bra, det samme er salat eller suppe med et par proteinkilder (kjøtt, fisk, egg). En romaskin tror jeg vil være en bra investering, det er veldig god trening! Jeg kan også anbefale 5:2, og foreslår at du enten undersøker på nett eller går til innkjøp av en av de mange bøkene om dette kostholdsprinsippet. Der vil du også finne oppskrifter og tips og råd til hvordan du kan fordele kaloriene i løpet av dagen. En annen bok jeg kan anbefale, er "12 uker til et sunnere liv og en smalere midje" av Berit Nordstrand. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 Å, dette ga jo håp! Fortell mer, følger du noe bok? Hva spiser du på de 500 kaloriene da? fordelere du det el blir det en god middag? Unner du deg noe sjokolade i helgene eller må du spise strengt de andre dagene? Hvor mye går du ned i uken ca? jeg er villig til å prøve alt hva slags medisiner bruker du forresten, levaxin? ts Anonymous poster hash: 3dd70...e2d Ja, det er håp! Meld deg inn i en FB-gruppe eller kjøp deg en bok hvis du velger å gå for dette. Jeg kan ikke si hvor mye jeg har gått ned i uken for jeg har stått stille i lange perioder og så har det liksom sluppet taket og så har jeg gått ned noen kg og sånn har det vært hele tiden Jeg har gått ned under en kilo i måneden i gjennomsnitt, men jeg har ikke hatt det travel, jeg har bare vært opptatt av å snu vektoppgangen. Jeg spiser nok mindre til daglig enn det jeg gjorde før og jeg spiser meg aldri stappmett lengre. Dette er noe som bare har kommet helt av seg selv. Når det gjelder sjokolade så har jeg aldri hatt noe særlig søtbehov, men jeg har en boks med Options sjokoladedrikk i skapet som jeg lager meg en kopp av innimellom. Ellers skal det sies at i helgene har jeg spist det jeg har hatt lyst på av mat og det har vel gått med en potetgullpose i måneden pluss litt is og peanøtter. Jeg er også glad i øl og det blir en del av det på sommeren. Jeg hadde sikkert gått ned raskere hvis jeg hadde vært litt restriktiv på utskeielsene også. Men nå sitter jeg her 13 kilo lettere og er kjempefornøyd. Anonymous poster hash: 02a37...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 Jeg skjønner ikke hvordan du får den oppgitte matmengden til å bli bare 1700 kcal jeg, da. Jeg er ganske sikker på at du inntar mer enn 1700 kcal pr dag, og at det er grunnen til at du ikke går ned i vekt. Jeg gikk ned fra 87 til 69 kg i løpet av fjoråret, og kunne verken drikke juice eller spise brødskiver hver dag. Da ville det ha blitt for mye kalorier, og jeg hadde ikke oppnådd noen vektnedgang. Frokosten din utgjør jo 350-450 kcal, og lunsjen det samme, begge deler litt avhengig av hva slags pålegg du velger. Da er du på 8-900 kcal bare der. For at jeg skulle ligge i kaloriunderskudd da jeg slanket meg kunne jeg kun spise magre påleggsvarianter som kokt skinke, lett Philadelphia, mager servelat, syltetøy med kunstig søtning osv. Vet ikke om du gjør det? Og middagen din blir nok også fort for mye kalorier, spesielt hvis du spiser mye farseprodukter (noe jeg antar siden du sier at den er barnevennlig..). Jeg vil foreslå at du beregner kaloriinnhold på alle måltidene dine på nytt (og da vil du nok se at du dessverre bør kutte juicen og erstatte brødskivene med knekkebrød for at du skal få det til å "gå opp")Anonymous poster hash: f80a4...e82 Jeg spiser tynne skiver, ca 25 gram på hver. Min lunsj og frokost blir sammenlagt 600 kalorier, sånn ca, daglig. Jeg har full kontroll på kalori-inntaket. Bruker en nettside der jeg legger inn alt jeg spiser til minste detalj. Spiser magert pålegg. Er klar over at jeg burde kutte juice, og det kan jeg med fordel gjøre, ikke noe problem, har bare unt meg dette...Frokost/lunsj er ca 600 kalorier, middag ca 600 og da har jeg ca 500 igjen til kvelds og mellom,så ja, jeg ligger på 1700, men begynner nok heller å tro at jeg inntar for mye kalorier. For 10 år siden da jeg gikk på et grete roede kurs, fikk jeg beskjed om å ligge på 1200 kalorier daglig, og jeg raste ned 8 kg på 8 uker. Men så leser jeg her inne og blir forvirret for "alle" sier at man må ligge på minimum 1500 kalorier...?og jeg trener ikke en gang.,... Og sjokoladen i helgene, er du sikker på at det kun blir 150 kcal? For 150 kcal tilsvarer ca fire ruter melkesjokolade, eller ca en halv (liten) Snickers. Greier du å holde deg til så lite sjokolade/søtt i helgene?Anonymous poster hash: f80a4...e82 Helt sikker. Jeg spiser stort sett en stripe av en 200 grams sjokolade, evt en kvikk lunsj e.l. Det blir max 250 kalorier. du må også huske at du må beregne med smør og olje i kaloriberegningen. smør på skiva eller i stekepanna, det er mye kalorier i smør og olje. og veldig mye i sauser. Anonymous poster hash: 42f2b...34c Det gjør jeg. Skriver det alltid opp Anonymous poster hash: 3dd70...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Havregrøt er en kjempegod frokost som gjør at man holder seg mett lenge. Omelett med f.eks skinke er proteinrikt og også mettende. Jeg ville fjernet juicen fordi den inneholder endel kalorier uten å være særlig mettende. Skivene kan også med fordel erstattes med grove knekkebrød for å kutte ned på kaloriene. Er du sikker på at dette stemmer? Det kommer helt an på hvilke mengder du spiser til måltidene, og hvor mange/store mellommåltidene er. Jeg ligger selv på rundt det samme kaloriinntaket og får inntrykk av at dette er endel mer enn jeg spiser. Tenk gjennom hva du spiser noen dager, vær bevisst på hva du spiser og eventuelt skriv det opp. Kanskje er det endel ting du glemmer at du spiser/drikker? Det er mange treningøvelser man kan gjøre hjemme. Romaskin er kjempebra. Det samme er husvask og rydding. I tillegg til dette kan det være lurt med styrkeøvelser for å bevare muskelmassen. Enkle øvelser osm kan gjøres hjemme er blant annet knebøy, armhevinger, planke, sideplanke, situps, utfall. Man trenger ikke treningsstudio for å komme i form Ja, kaloriene stemmer Men jeg kan absolutt kutte noen ting, som juice feks. Jeg tror kanskje jeg skal investere i en romaskin, siden jeg ikke får trent noe som helst. Går turer og tror jeg forbrenner 2-300 kalorier daglig. Disse skal jeg vel ikke "spise opp" kanskje? (noe jeg ofte gjør....) Takk for innspill. Anonymous poster hash: 3dd70...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #14 Skrevet 19. februar 2015 Om du er veldig desperat kan du prøve psmf. Den er det umulig å ikke gå ned i vekt på. Kan du forklare hva psmf er for noe? :)Og ja, jeg er desperat. Jeg tror også at du har et litt for høyt kaloriinntak til å gå ned i vekt. Basert på de opplysningene du gir, burde du ha en gjennomsnittlig daglig forbrenning på rundt 2000 kcal, kanskje noe mindre ettersom du har lavt stoffskifte. For å gå ned i vekt er tommelfingerregelen at man skal ligge på rundt 500 kcal i underskudd pr. dag, hvilket vil si at du antakelig bør ligge på rundt 1500 kcal/dag. I mine øyne ser det ut som om du kanskje spiser litt mye karbohydrater, slik at du kanskje kan prøve å spise et mer proteinrikt måltid til lunsj, f.eks. Omelett/egg er bra, det samme er salat eller suppe med et par proteinkilder (kjøtt, fisk, egg). En romaskin tror jeg vil være en bra investering, det er veldig god trening! Jeg kan også anbefale 5:2, og foreslår at du enten undersøker på nett eller går til innkjøp av en av de mange bøkene om dette kostholdsprinsippet. Der vil du også finne oppskrifter og tips og råd til hvordan du kan fordele kaloriene i løpet av dagen. En annen bok jeg kan anbefale, er "12 uker til et sunnere liv og en smalere midje" av Berit Nordstrand. Lykke til Takk for tips. Tror jeg bør prøve 5:2 da Men må sette meg mer inn i det. Skjønner ikke at jeg kan spise "normalt" de andre dagene, uten å telle kalorier? Uansett, takk for tips Anonymous poster hash: 3dd70...e2d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #15 Skrevet 19. februar 2015 hva slags medisiner bruker du forresten, levaxin? ts Anonymous poster hash: 3dd70...e2d Ja, jeg går på Levaxin 100 mikrogram, syv tabletter i uka. Anonymous poster hash: 02a37...8f8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #16 Skrevet 19. februar 2015 Ja, det er håp! Meld deg inn i en FB-gruppe eller kjøp deg en bok hvis du velger å gå for dette. Jeg kan ikke si hvor mye jeg har gått ned i uken for jeg har stått stille i lange perioder og så har det liksom sluppet taket og så har jeg gått ned noen kg og sånn har det vært hele tiden Jeg har gått ned under en kilo i måneden i gjennomsnitt, men jeg har ikke hatt det travel, jeg har bare vært opptatt av å snu vektoppgangen. Jeg spiser nok mindre til daglig enn det jeg gjorde før og jeg spiser meg aldri stappmett lengre. Dette er noe som bare har kommet helt av seg selv. Når det gjelder sjokolade så har jeg aldri hatt noe særlig søtbehov, men jeg har en boks med Options sjokoladedrikk i skapet som jeg lager meg en kopp av innimellom. Ellers skal det sies at i helgene har jeg spist det jeg har hatt lyst på av mat og det har vel gått med en potetgullpose i måneden pluss litt is og peanøtter. Jeg er også glad i øl og det blir en del av det på sommeren. Jeg hadde sikkert gått ned raskere hvis jeg hadde vært litt restriktiv på utskeielsene også. Men nå sitter jeg her 13 kilo lettere og er kjempefornøyd. Anonymous poster hash: 02a37...8f8 Så flink du har vært da?! men jeg hadde aldri klart å bare spise EN potetgullpose i måneden!! Jeg MÅ ha mine sjokoladebiter i helgene.... Tror jeg må finne ut mer om dette 5:2 greiene, det har jeg aldri prøvd eller vært borti. Takk for tips Anonymous poster hash: 3dd70...e2d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #17 Skrevet 19. februar 2015 Kanskje du må spise færre kalorier? Jeg er 80 kg og 165 må ligge på rundt 1300 for å gå ned, ligger jeg på 17-1800 uten trening går jeg ikke ned, nå ligger jeg på 1350 i tillegg til å trene går det sakte men sikkert nedover Vet du noe? jeg tror du har rett. jeg tror absolutt jeg burde ligger under 1500 kalorier, men "alle" her på forumet sier "aldri under 1500"..og da blir jeg forvirret. Så jeg la meg på 1700, jeg, for det er litt under det jeg trenger liksom... Hm...kanskje jeg må justere litt. Takk for at du skrev dette, for det er i grunn akkurat det samme jeg tenker...og jeg trener jo heller ikke.... Anonymous poster hash: 3dd70...e2d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Takk for tips. Tror jeg bør prøve 5:2 da Men må sette meg mer inn i det. Skjønner ikke at jeg kan spise "normalt" de andre dagene, uten å telle kalorier? Uansett, takk for tips Anonymous poster hash: 3dd70...e2d Det som jeg spiser ellers i uka (minus lørdag og søndag) er to knekkebrød til frokost med makrell i tomat (spiser ikke frokost hver dag), til lunsj spiser jeg også to knekkebrød, da med mager ost og magert kjøttpålegg og masse grønn salat og tomater. Spiser en riskake eller et eple/appelsin i to-tretida hvis jeg er sulten. Til middag spiser jeg mat fra Godt levert og det er normale middager, ikke noe spesielt magre (de har Grete Roede-meny også, den har jeg ikke prøvd enda). Hvis jeg er sulten til kvelden blir det yoghurt eller brødskive/knekkebrød, som oftest blir jeg ikke sulten etter middag. Jeg har vent meg til å spise mindre enn jeg gjorde før jeg begynte på 5:2. Men i helgene blir det mer. Anonymous poster hash: 02a37...8f8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #19 Skrevet 19. februar 2015 Så flink du har vært da?! men jeg hadde aldri klart å bare spise EN potetgullpose i måneden!! Jeg MÅ ha mine sjokoladebiter i helgene.... Tror jeg må finne ut mer om dette 5:2 greiene, det har jeg aldri prøvd eller vært borti. Takk for tips Anonymous poster hash: 3dd70...e2d Hvis du fortsetter å spise sånn som du gjør nå fem dager i uka og spiser inntil 500 kcal to dager i uka, vil du gå ned! Anonymous poster hash: 02a37...8f8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #20 Skrevet 19. februar 2015 Så flink du har vært da?! Anonymous poster hash: 3dd70...e2d Takk! Nå har det bare blitt en vane, tenker egentlig ikke over at jeg faster lengre. Anonymous poster hash: 02a37...8f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå