Gå til innhold

Avvenne amming før overnatting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har aldri hatt barnet vårt på overnatting hos noe andre ennå, det har ikke vært behov for barnepass og jeg eller barnet har ikke vært helt klar for det uansett.

Nå har barnet blitt større og vi har lyst til å dra på en konsert om en stund, barnet vil da være 1 år og 2 mnd. Barenet får fremdeles pupp om natta og dagen (i forbindelse med soving).

Jeg lurer på om vi på avvenne barnet med amming før en eventuell overnatting, eller om det vil gå bra å bare overnatte uten at puppen er der? Mulig jeg spør dumt nå, for å formulere meg litt annerledes - hvordan gjorde dere det ved en sånn anledning? Det er ikke snakk om å få melk på flaske i stedet, det er ikke mat det står om, kun kosen med puppen ved soving et par ganger om natta og ved innsovning.

Anonymous poster hash: 7a1a1...ea7
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Om baby får pupp til vanlig på natten (og da sikkert er vandt med kun deg på natten), så bør du absolutt avvende. Om ikke vil de jo ikke få en god natt hverken barnet eller barnevaktene..

Skrevet

Å være borte fra barnet en natt trenger ikke være slutten på ammingen. Antagelig vil barnet ta brystet igjen når du er tilbake. Bare vær obs på at du kanskje må håndmelke ut noe, om du får veldig spreng når du er borte fra barnet.

For å gjøre det lettere for barnevakten kan det være en ide å øve på at andre enn deg legger barnet noen ganger på forhånd?

Erfaringsmessig er det uansett lettere for andre å legge når mamma og lukten av melk ikke er der. Så en kveld med barnevakt går helt sikkert fint. Og så kan dere kose dere videre med amming etterpå.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Her overnattet eldstemann hos besteforeldrene da hun var 1,5 år. Ammet forsåvidt ikke om natta da, men hun fikk pupp på morgenen og jeg trodde helt klart hun var avhengig av den, men overnattingen gikk veldig fint. Hentet henne ganske tidlig neste dag da, og ammingen fortsatte som vanlig enda noen mnd. Besteforeldrene la henne forresten da hun var 1 år og enda egentlig ble ammet i søvn, men deg gikk også fint. Yngstemann er nå 14 mnd og blir annet i søvn og får også pupp om natta. Har imidlertid vært borte fra henne ei natt, og da var det pappaen som var sammen med henne. Gikk veldig fint, selv om hun våknet en del. Han kan også legge henne dersom jeg ikke er hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Her overnattet eldstemann hos besteforeldrene da hun var 1,5 år. Ammet forsåvidt ikke om natta da, men hun fikk pupp på morgenen og jeg trodde helt klart hun var avhengig av den, men overnattingen gikk veldig fint. Hentet henne ganske tidlig neste dag da, og ammingen fortsatte som vanlig enda noen mnd. Besteforeldrene la henne forresten da hun var 1 år og enda egentlig ble ammet i søvn, men deg gikk også fint. Yngstemann er nå 14 mnd og blir annet i søvn og får også pupp om natta. Har imidlertid vært borte fra henne ei natt, og da var det pappaen som var sammen med henne. Gikk veldig fint, selv om hun våknet en del. Han kan også legge henne dersom jeg ikke er hjemme.

Ammer du barna i søvn? :o Klarer de ikke sovne av seg selv?

Anonymous poster hash: 9d36b...e29

Skrevet

Trådstarter: Som far med 95% av ansvaret og tiden med barnet i noen måneder nå (barnet er ganske nøyaktig ett år og to måneder - for 3 dager siden) - så vil jeg si at det her iallefall gikk overraskende enkelt. Når eneste alternativet er flaske med Hipp sin morsmelkerstatning, så måtte han rett og slett bare ta til takke med den på det verste. Første gang dette skjedde var han 4 måneder gammel bare. Da var mamma ute på fest. Neste gang var hele 3 måneder seinere, da han var 7 mnd. gammel. Da dro hun på blåtur og var vekke en helg. Etter dette har hun vært mye vekke, helger og hele uker om gangen, og nå er han blitt så vant med flaske at det er ingen problem. Eneste er at han sliter med å avvenne seg helt fra morens pupp da hun knapt produserer lenger.

Anonymous poster hash: 3a54b...f29

Skrevet

Ble litt tvetydig det siste der. De få gangene hun ser ham, ønsker han selvfølgelig aller mest av alt å ligge inntil puppen. Men han utviser en del frustrasjon over at det ikke er noe der (omtrent) lenger. I perioder der hun har vært litt tilstede, har det begynt å produseres litt igjen. Så det vanskelige er avvenningen som skal være permanent, da hun ikke ønsker å gi ham melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...