Anders42 Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Jeg begynner vel å blir sær og gammel , ser ikke lengre noe nytte av nyheter og samfunnsengasjement . Det ser ut til at det folk er mest opptatte av i dette landet er seg selv , sine egne muligheter og potensielle gevinster . Det vanlige pjattet i alle medier , 80% rent vås og 20% gamle nyheter som tværes ut i det uendelige. Skremmende å se unge folk som bruker nær sagt all sin tid på å ta bilder av seg selv og føle seg som sentrum i universet . Skremmende å se krefter i samfunnet som ønsker splitt&hersk i befolkningen både politisk og religiøst. Hvem vil ha krig? Hvor er det blitt av de som dyrker klokskap og godhet? Er ikke populært det kanskje ? Sirkus&brød ser ut til å være akkurat hva nordmenn trenger , og vi alle skal være glade for at våre forfedre hadde mer tæl enn oss , da snakker jeg om tusenvis av år bakover , en stolt og hardfør nasjon. I dag er vi en nasjon av sytere , krenkede fjols , forbrukere .. Ahh.. det var dagens drittpakke til verden... Bare å tørke seg bak og trekke ned. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Jeg begynner vel å blir sær og gammel , ser ikke lengre noe nytte av nyheter og samfunnsengasjement . Det ser ut til at det folk er mest opptatte av i dette landet er seg selv , sine egne muligheter og potensielle gevinster . Det vanlige pjattet i alle medier , 80% rent vås og 20% gamle nyheter som tværes ut i det uendelige. Skremmende å se unge folk som bruker nær sagt all sin tid på å ta bilder av seg selv og føle seg som sentrum i universet . Skremmende å se krefter i samfunnet som ønsker splitt&hersk i befolkningen både politisk og religiøst. Hvem vil ha krig? Hvor er det blitt av de som dyrker klokskap og godhet? Er ikke populært det kanskje ? Sirkus&brød ser ut til å være akkurat hva nordmenn trenger , og vi alle skal være glade for at våre forfedre hadde mer tæl enn oss , da snakker jeg om tusenvis av år bakover , en stolt og hardfør nasjon. I dag er vi en nasjon av sytere , krenkede fjols , forbrukere .. Ahh.. det var dagens drittpakke til verden... Bare å tørke seg bak og trekke ned. Når jeg åpner de 3 største nettavisene i landet så har kanskje en femtedel av artiklene noe med nyheter å gjøre og det inkluderer sport!. Resten er viral-videoer (fulle pasienter på fly, "se fest tabbene" osv..), utdrag fra blogger, kjendissaker eller obskure saker om egentlig irrelevante ting som har skjedd i utlandet, f.eks saken om tannlegen som trakk 20 tenner på en pasient som siden døde, i USA, for ett år siden. (VG i dag). Anonymous poster hash: 76571...73f 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Når jeg åpner de 3 største nettavisene i landet så har kanskje en femtedel av artiklene noe med nyheter å gjøre og det inkluderer sport!. Resten er viral-videoer (fulle pasienter på fly, "se fest tabbene" osv..), utdrag fra blogger, kjendissaker eller obskure saker om egentlig irrelevante ting som har skjedd i utlandet, f.eks saken om tannlegen som trakk 20 tenner på en pasient som siden døde, i USA, for ett år siden. (VG i dag). Anonymous poster hash: 76571...73f Det er vel fordi det er slike saker folk flest vil lese? Har inntrykk av at hva som engasjerer avhenger av hva som deles i sosiale medier. Husker dere "Kony 2012" om Joseph Kony? "Alle" engasjerte seg i to uker, nesten ingen hadde hørt om han før og de fleste har glemt han nå. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c
Anders42 Skrevet 19. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2015 Det er vel fordi det er slike saker folk flest vil lese? Har inntrykk av at hva som engasjerer avhenger av hva som deles i sosiale medier. Husker dere "Kony 2012" om Joseph Kony? "Alle" engasjerte seg i to uker, nesten ingen hadde hørt om han før og de fleste har glemt han nå. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c Usikker på om det er saker folk vil lese som står i avisene, det er vel heller sånn at dette er hva som plukkes ut av journalister og redaktører, man har vel ikke annet å lese rett og slett. Folk sitter vel å kjeder seg og skummer igjennom. For et liv. En fattig verden vi er i ferd med å skape oss.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Usikker på om det er saker folk vil lese som står i avisene, det er vel heller sånn at dette er hva som plukkes ut av journalister og redaktører, man har vel ikke annet å lese rett og slett. Folk sitter vel å kjeder seg og skummer igjennom. For et liv. En fattig verden vi er i ferd med å skape oss. http://www.dagbladet.no/2014/03/03/kultur/meninger/debattinnlegg/kronikk/tone_damli_aaberge/32112734/ Anonymous poster hash: 7dc41...a8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Det er vel fordi det er slike saker folk flest vil lese? Har inntrykk av at hva som engasjerer avhenger av hva som deles i sosiale medier. Husker dere "Kony 2012" om Joseph Kony? "Alle" engasjerte seg i to uker, nesten ingen hadde hørt om han før og de fleste har glemt han nå. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c 1. Folk vil ha det. Såkalt "lettbent underholdning", for øvrig et begrep som ble skapt av muligens det barnsligste radioprogrammet for voksne som noen gang har eksistert. Brød og sirkus. 2. Avisene tjener penger på annonser, altså klikk. De tjener mer på 20 "artikler" som man bruker 10 minutter på å lese og som består av stoff som journalistene kan hente fra eksterne nettsteder (blogger, andre aviser, youtube osv), enn å skrive en stor "seriøs" artikkel leseren bruker 20 minutter på å lese. Dette er ikke avisens problem, de jobber for å tjene penger og de har valgt den strategien som gir mest. Anonymous poster hash: 76571...73f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 1. Folk vil ha det. Såkalt "lettbent underholdning", for øvrig et begrep som ble skapt av muligens det barnsligste radioprogrammet for voksne som noen gang har eksistert. Brød og sirkus. 2. Avisene tjener penger på annonser, altså klikk. De tjener mer på 20 "artikler" som man bruker 10 minutter på å lese og som består av stoff som journalistene kan hente fra eksterne nettsteder (blogger, andre aviser, youtube osv), enn å skrive en stor "seriøs" artikkel leseren bruker 20 minutter på å lese. Dette er ikke avisens problem, de jobber for å tjene penger og de har valgt den strategien som gir mest. Anonymous poster hash: 76571...73f Jeg er også av den oppfatningen at folk flest ønsker lett underholdning. Men jeg forstår ikke helt hvorfor? Jeg nevnte "Kony 2012" som et eksempel på en av de få utenrikspolitiske sakene som engasjerte mange. Har inntrykk av at mange ikke har noe særlig kunnskap om viktige hendelser i verden, dette gjelder også personer med høy utdanning. Jeg skulle ønske flere engasjerte seg og satte seg inn i viktige saker. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Når jeg åpner de 3 største nettavisene i landet så har kanskje en femtedel av artiklene noe med nyheter å gjøre og det inkluderer sport!. Resten er viral-videoer (fulle pasienter på fly, "se fest tabbene" osv..), utdrag fra blogger, kjendissaker eller obskure saker om egentlig irrelevante ting som har skjedd i utlandet, f.eks saken om tannlegen som trakk 20 tenner på en pasient som siden døde, i USA, for ett år siden. (VG i dag). Anonymous poster hash: 76571...73f Vi har blitt et navlebeskuende folk. Folk driter i hva som skjer ellers i verden, det er bare "meg, meg, meg!" Anonymous poster hash: 8dda1...e79
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 Jeg er også av den oppfatningen at folk flest ønsker lett underholdning. Men jeg forstår ikke helt hvorfor? Jeg nevnte "Kony 2012" som et eksempel på en av de få utenrikspolitiske sakene som engasjerte mange. Har inntrykk av at mange ikke har noe særlig kunnskap om viktige hendelser i verden, dette gjelder også personer med høy utdanning. Jeg skulle ønske flere engasjerte seg og satte seg inn i viktige saker. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c Jeg tror faktisk de færreste som støttet Kony 2012 hadde satt seg særlig inn i saken, men jeg husker det godt ja. Det var liksom ikke måte på hvor mye man engasjerte seg, noen uker. Anonymous poster hash: 76571...73f
Ulick Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 Det er vel fordi det er slike saker folk flest vil lese? Har inntrykk av at hva som engasjerer avhenger av hva som deles i sosiale medier. Husker dere "Kony 2012" om Joseph Kony? "Alle" engasjerte seg i to uker, nesten ingen hadde hørt om han før og de fleste har glemt han nå. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c Kony2012 forsvant fra avisenes forsider fordi det ble avslørt at Kony2012 var en CIA-Psyop. http://www.cracked.com/funny-8485-kony-2012/ 1
slask Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 Jeg begynner vel å blir sær og gammel , ser ikke lengre noe nytte av nyheter og samfunnsengasjement . Det ser ut til at det folk er mest opptatte av i dette landet er seg selv , sine egne muligheter og potensielle gevinster . Det vanlige pjattet i alle medier , 80% rent vås og 20% gamle nyheter som tværes ut i det uendelige. Du har helt rett. Jeg har slutta å lese vanlige nyheter, for det er bare lavpannet svada som skal flytte fokus vekk fra viktige ting, ganske så bevisst. Bruker heller tida på nettsteder, forum og blogger med innhold som er skrevet av og for tenkende mennesker. Mye mer givende, og faktisk viktig. Vanlige nyhetskanaler bruker jeg i blant for å se hva de driver med. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 Kony2012 forsvant fra avisenes forsider fordi det ble avslørt at Kony2012 var en CIA-Psyop. http://www.cracked.com/funny-8485-kony-2012/ Jeg prøvde å google litt, men finner ingen seriøse kilder som sier at CIA var involvert i Kony 2012. Men jeg fant en artikkel fra oktober 2011 hvor det kommer frem at USA planla å sende elitesoldater til Uganda for å fjerne Kony og LRA. På dette tidspunktet hadde nesten ingen hørt om Kony. http://www.dagbladet.no/2011/10/18/nyheter/joseph_kony/lords_resistance_army_lra/uganda/obama/18668547/ I mars 2012 starter denne kampanjen. Det tar helt av og alle vil bidra til å redde verden fra Kony. Her er en tråd fra kvinneguiden mars 2012: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=637025&page=1 Morten Bøås som er forskningskjef i Fafo kjenner konflikten i Uganda godt. Han mener at spredningen av denne filmen vitner om et ekstremt lavt kunnskapsnivå blant folk. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/uganda/trist-at-kony-dokumentar-faar-oppmerksomhet/a/10070039/ Jeg aner ikke om CIA har vært involvert i denne kampanjen, men det er ingen tvil om at USA fikk folket bak seg i jakten på Kony. Men ikke la oss kuppe tråden for å diskutere Kony. Det var bare ment som et eksempel. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Du har helt rett. Jeg har slutta å lese vanlige nyheter, for det er bare lavpannet svada som skal flytte fokus vekk fra viktige ting, ganske så bevisst. Bruker heller tida på nettsteder, forum og blogger med innhold som er skrevet av og for tenkende mennesker. Mye mer givende, og faktisk viktig. Vanlige nyhetskanaler bruker jeg i blant for å se hva de driver med. Jeg leser både norske aviser og noen utenlandske aviser. Synes det gir meg ganske god oversikt over hva som skjer i verden. Det som er viktig når man leser utenrikssaker i norske aviser, er å lese hele artikkelen, da overskriftene kan være misvisende. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #14 Skrevet 19. februar 2015 Jeg prøvde å google litt, men finner ingen seriøse kilder som sier at CIA var involvert i Kony 2012. Men jeg fant en artikkel fra oktober 2011 hvor det kommer frem at USA planla å sende elitesoldater til Uganda for å fjerne Kony og LRA. På dette tidspunktet hadde nesten ingen hørt om Kony. http://www.dagbladet.no/2011/10/18/nyheter/joseph_kony/lords_resistance_army_lra/uganda/obama/18668547/ I mars 2012 starter denne kampanjen. Det tar helt av og alle vil bidra til å redde verden fra Kony. Her er en tråd fra kvinneguiden mars 2012: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=637025&page=1 Morten Bøås som er forskningskjef i Fafo kjenner konflikten i Uganda godt. Han mener at spredningen av denne filmen vitner om et ekstremt lavt kunnskapsnivå blant folk. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/uganda/trist-at-kony-dokumentar-faar-oppmerksomhet/a/10070039/ Jeg aner ikke om CIA har vært involvert i denne kampanjen, men det er ingen tvil om at USA fikk folket bak seg i jakten på Kony. Men ikke la oss kuppe tråden for å diskutere Kony. Det var bare ment som et eksempel. Anonymous poster hash: 7dc41...a8c Kildekritikk er en sjeldenhet blant de som uhemmet henger seg på virale kampanjer av typen Kony2012. Anonymous poster hash: 76571...73f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå