Gå til innhold

Kjærestetur til fjellbyer i Hellas (Santorini osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og drømmer om ferietur med kjæresten til Santorini, Hellas. Jeg har alltid hatt lyst å besøke fjellbyene, det er så sinnssykt flott! Men så kikker jeg på hoteller, pakkereiser osv, og innser at det muligens er litt vanskelig å få til? Med tanke på at det er fjellbyer osv.

Jeg har også sett mye på Skiathos.

Er det noen som har vært der? Erfaringer, priser osv?

Anonymous poster hash: 66c53...c62
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært på Santorini, men ville bare si at jeg har sett bilder, og den er vakker. Vet du at det er en av øyene som har blitt foreslått å være Altantis, selv om den ikke liker riktig, med tanke på Herakles søyler. Lykke til med valget :)

Skrevet

Hvorfor vanskelig å få til?

Skrevet (endret)

Ja, Santorini er flott! Men lurer også på hvorfor du synes det er vanskelig å få til? Kjapt søk på t/r oslo- santorini ligger på godt under 3000,- pr snute, hoteller finner du masse av på booking.com. Oia - Postkortbyen-Over-Alle på nordspissen av øya er dyrest. Thira har vesentlig lavere prisnivå, ligger også oppe på fjellkanten og er ikke veldig langt unna Oia med bil eller scooter, og sørøstlige delen av øya er generelt rimelig og her i lavlandet er du nære sjøen (herlig sort lavastrand ved Perissa bl.a). Husk båttur ut til lavaøyene!

Siden det er fjellbyer du ser for deg, må jeg bare nevne vakre Amorgos. Fly til Paros, båt videre. Fjelløy med relativt lite turister med en og annen strand og dramatisk natur. Uteliv foruten restauranter/ barer virka å være heller fraværende. Hoved'byen' Chora midt på øya er noe av det romantisk greskeste og roligste jeg har opplevd. Gåturen opp til klosteret som klamrer seg fast ï fjellveggen med azurblått hav langt der nede er vanskelig å ikke gi varig inntrykk :) Amorgos ligger bare en båttur unna Santorini så kan fint kombineres. Google greece ferries.

Endret av gustav
Skrevet

Hvorfor vanskelig å få til?

Jeg trodde det kanskje kunne være litt vanskelig å komme seg dit? Hvor tar man flyet liksom? Men etter jeg har lest innlegget til gustav, så ser jeg jo at det går ferjer (noe jeg var litt dum nok til å ikke tenke på) :fnise:

Ja, Santorini er flott! Men lurer også på hvorfor du synes det er vanskelig å få til? Kjapt søk på t/r oslo- santorini ligger på godt under 3000,- pr snute, hoteller finner du masse av på booking.com. Oia - Postkortbyen-Over-Alle på nordspissen av øya er dyrest. Thira har vesentlig lavere prisnivå, ligger også oppe på fjellkanten og er ikke veldig langt unna Oia med bil eller scooter, og sørøstlige delen av øya er generelt rimelig og her i lavlandet er du nære sjøen (herlig sort lavastrand ved Perissa bl.a). Husk båttur ut til lavaøyene!

Siden det er fjellbyer du ser for deg, må jeg bare nevne vakre Amorgos. Fly til Paros, båt videre. Fjelløy med relativt lite turister med en og annen strand og dramatisk natur. Uteliv foruten restauranter/ barer virka å være heller fraværende. Hoved'byen' Chora midt på øya er noe av det romantisk greskeste og roligste jeg har opplevd. Gåturen opp til klosteret som klamrer seg fast ï fjellveggen med azurblått hav langt der nede er vanskelig å ikke gi varig inntrykk :) Amorgos ligger bare en båttur unna Santorini så kan fint kombineres. Google greece ferries.

Tusen takk! Det hjalp veldig :-)

Jeg har alltid hatt en drøm om å dra til de fjellbyene, og etter jeg så Mamma Mia (ja, jeg henviser til en film) så har jeg hatt enda mer lyst. Det blå havet, strendene, byggene, selve opplevelsen av å være et sånt sted!

Så var det bare å få med kjæresten da :fnise:

Skrevet

Santorini er en av de dyreste og mest overfylte øyene. Det er postkort-vakkert, men når man står i kø for nesten alt, så er det ganske pesete. Synes jeg, da :) For å unngå den verste strømmen av mennesker, så er tidlig vår eller sen høst best.
Og det er som sagt dyrt der, fra overnatting til bosted, i forhold til andre øyer og fastlandet.

Når du sier "fjellby", hva legger du egentlig i det?

Skrevet

Santorini er en av de dyreste og mest overfylte øyene. Det er postkort-vakkert, men når man står i kø for nesten alt, så er det ganske pesete. Synes jeg, da :) For å unngå den verste strømmen av mennesker, så er tidlig vår eller sen høst best.

Og det er som sagt dyrt der, fra overnatting til bosted, i forhold til andre øyer og fastlandet.

2zhmo03.jpg

a1u3r9.jpg

Skrevet

De bildene jeg la ut over der, definerer jeg som "fjellby". Det er kanskje ikke helt korrekt, men det ligger jo i fjellet. Ikke langt opp, men nok til at jeg anser det som det.

Oia har jeg oppfattet er dyrest, Thira er hakket billigere, Kalmari er vel mer kystby og det siste navnet husker jeg ikke som går under "Santorini".

Drømmen er å dra dit på bildene. Det er virkelig flott, syns jeg.

Skrevet

Ok.
Hvis drømmen er de hvitkalkede husene med blåe tak og utsikt rett ned i havet, så er Santorini den eneste plassen. Og det er en flott øy!
Jeg var der sist i 2007, og jeg vil anslå at prisene da (gjennomsnittlig, på alt fra mat til restaurant og bosted) lå 20% over øyer som Rhodos og Kreta. Men det er verdt det om man har pengene å bruke.

Om ikke, så er det ufattelig mange andre flotte steder i Hellas. Min favoritt er Nafplio på Peloponnes, men også Korfu, Zakynthos, Egina, Spetses, Hydra, Thessaloniki, Kassandra, Evia, Meteora, Delfi, Nafpaktos, Kos, Symi, Patmos... Jeg kunne fortsatt sånn lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...