Aircondition Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Tviler på det blir noe kjøkkenhage i år, men kunne tenkt meg til å begynne så smått å så for eksempel urtefrø eller helt enkle grønnsaker innendørs. Spørsmålet da er, hva kan jeg så inne, som kan stå i vinduskarmen på stuen? Kan jeg eventuelt flytte noe av dette ut til sommeren?
Solbærsaft Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Du kan feks så: Basilikum, dill, organo, timian persille.... Hva slags krydderurter liker du? På grunn av ustabilt sommervær, så er det ikke så mange krydderurter som vil trives ute her i Norge. Basilikum krever feks minst 15 grader (og selv på sommeren er vi jo ikke garantert at det ikke blir under 15 grader på natten ute). Er du usikker, så er det ingenting et kjapt googlesøk ikke kan finne ut av Alternativt kan du feks så tomater, eller jordbær? Eller kanskje paprika/chili?
Grønt blad Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Rosmarin! En favoritt hos oss. Det samme er timian og oregano. Vi kjøper ferdige planter i butikken/gartneriet og har i krukker. Har hatt stor suksess med busktomat (fikk tomater fra juli og langt uti oktober), og dersom man kutter at stengelen i august, kan man henge den opp ned på kjøkkenet og ha tomater også i februar. Naboen har både hatt agurk og paprika, selv om disse er vanskeligere å få til uten drivhus - de er bl.a. mer sårbare for trekk. Lar det først stå inne, og flytter det ut når det ikke lenger er for kaldt om natta. Sukkererter er enkelt å få til ute, og blomstene er pene å se på. Gulrøtter kan du så i melkekartonger. Reddiker, andre neper og poteter skal også være greit å få til i, men jeg har ikke prøvd det selv. Jeg synes det er lettere å få fine planter når de står ute enn inne, men vet ikke hvorfor det er slik - kanskje inne-lufta blir for tørr eller de ikke får nok lys? Husk uansett at du ikke bør vanne når sola er framme, da plantene kan bli "solbrent" og skadet. Mye av vannet vil også fordampe. Vann i stedet om kvelden etter at sola har gått ned. Da kan plantene trekke vann gjennom hele natta og bli klare til en ny dag. Uansett hva du velger, bør du prioritere god og næringsrik jord. Vi og naboen bruker "krukkejord" fra Hageland. Den koster litt mer, men er mer næringsrik, og plantene vokser bedre, blir sterkere og får flere frukter/bær enn tilsvarende planter i vanlig plantejord. Man slipper også å gjødsle underveis, noe jeg setter pris på. Det finnes sikkert tilsvarende jord fra andre produsenter. Jeg er selv ganske fersk når det gjelder å dyrke selv, men det er kjempegøy når det spirer og vokser! I tillegg smaker det kjempegodt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå