AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Noen her som har kampfisk? har dere noen tips til utstyr jeg trenger? varme,lampe, type planter - ekte eller plastikk, grus/stein, lokk på akvariumet? Har aldri hatt fisk før, så tar i mot all hjelp jeg kan få.Anonymous poster hash: a6812...331
Gjest Evans Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har hatt kampfisk i flere omganger. Jeg hadde kampfisk sammen med noen andre små fisker, husker ikke helt hva de heter, men det var noen stimfisker. Det var så han skulle få litt selskap oppi bollen. Jeg hadde bolle med pumpe (?), steiner og en plante. Hadde et termomenter så jeg så hvor mange grader det var i vannet. Jeg hadde ikke lokk, men nå hadde jo jeg bolle. Ellers hadde jeg hov, sånn blå greie som man har i vannet, en pynteting til å ha oppi bollen, og mat så klart. De i dyrebutikken hvor du kjøper fisken kan nok tipse deg om alt hva du trenger.
Fame Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har kampfisk. IKKE SKAFF BOLLE. Minst et 60 liters akvarium. De går fint sammen med andre fisker, men ikke sammen med andre kampfisk som du sikkert vet. De krever rundt 26 grader i vannet og vil ha litt plass å svømme på. Derfor anbefales ikke bolle til noen fisk. Jeg ser på det som dyremishandling. Spiller ingen rolle om du har grus eller sand. Planter spiller heller ingen rolle. Ta det du synes er pent. Plantene trenger lys, men man skal ikke ha lys på i mer enn 12 timer av gangen da det kan oppstå alger. Skaff deg gjerne noen snegler som kan ta seg av algene. Maller er også bra å ha. 1
Fame Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 Her har du litt informasjon om kampfisker: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Tusen takk for hjelp! Venter på et lite akvarium med pumpe (og filter?). Men skal ha den i en bolle til jeg mottar akvariumet. Høres ut som jeg bare kan velge og vrake i planter og grus, så da tar jeg det som ser best ut. Gleder meg til å få hjem fisken, hjelpe den bort fra de små kroppene i butikken. Et lite spørsmål til: De i butikken sa at man måtte skifte litt av vannet 1 gang i uken, gjelder dette også for de med pumpe og filter? Anonymous poster hash: a6812...331
Fame Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Ja. Vannet skal skiftes hver uke. Jeg har 60 liters akvarium og skifter ut to bøtter vann hver uke. Men du må IKKE skaffe deg fisk før vannet har stått en stund. Det må få riktig pH og riktig temperatur før du kan ha fisk i. La det stå en ukes tid uten fisk, men med grus/sand og planter. Filteret må også renses, men ikke like ofte. Jeg tar mitt en gang i måneden ca. Vannet må ikke byttes samtidig som du renser filteret: da fjerner du alle de gode bakteriene fisken trenger og den kan dø.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 Ja. Vannet skal skiftes hver uke. Jeg har 60 liters akvarium og skifter ut to bøtter vann hver uke. Men du må IKKE skaffe deg fisk før vannet har stått en stund. Det må få riktig pH og riktig temperatur før du kan ha fisk i. La det stå en ukes tid uten fisk, men med grus/sand og planter. Filteret må også renses, men ikke like ofte. Jeg tar mitt en gang i måneden ca. Vannet må ikke byttes samtidig som du renser filteret: da fjerner du alle de gode bakteriene fisken trenger og den kan dø. Jeg har byttet vann og renset filter samtidig i 15 år. Ingen fisk har dødd pga bakteriemangel. Man fjerner ikke alle bakteriene i filteret så lenge man ikke renser filtermaterialet med for varmt vann. Det er milliarder av bakterier igjen selv etter rens. Forøvrig vil jeg ikke anbefale for grov grus, for da synker slagg ned i bunnen av grusen (fordi den er så porøs), og det blir vanskelig å fjerne. Jeg er enig i at det er dyreplageri å ha fisk i en bolle.Anonymous poster hash: f9549...65c
Fame Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har byttet vann og renset filter samtidig i 15 år. Ingen fisk har dødd pga bakteriemangel. Man fjerner ikke alle bakteriene i filteret så lenge man ikke renser filtermaterialet med for varmt vann. Det er milliarder av bakterier igjen selv etter rens. Forøvrig vil jeg ikke anbefale for grov grus, for da synker slagg ned i bunnen av grusen (fordi den er så porøs), og det blir vanskelig å fjerne. Jeg er enig i at det er dyreplageri å ha fisk i en bolle.Anonymous poster hash: f9549...65c Jeg har mista fisk på grunn av det så at det ikke har skjedd deg kan ikke jeg si noe på. Jeg kommer med anbefalinger av egen erfaring
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 Jeg har mista fisk på grunn av det så at det ikke har skjedd deg kan ikke jeg si noe på. Jeg kommer med anbefalinger av egen erfaring Det kan ha vært andre faktorer som evt vannbytte eller at filteret sto for lenge også. Mdn ellers så er det riktig at man ikke skal rense for nøye, bare ta vekk det verste sloet.Anonymous poster hash: f9549...65c
Sovemonster Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Det kan ha vært andre faktorer som evt vannbytte eller at filteret sto for lenge også. Mdn ellers så er det riktig at man ikke skal rense for nøye, bare ta vekk det verste sloet.Anonymous poster hash: f9549...65c Jeg har også mistet mange fisk på den måten Fame sier..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå