Gå til innhold

Du som har hund...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skulle du ønske du visste før du fikk hund? Noe som overrasket deg? Noe du ikke hadde tenkt på?

Prøver å forberede meg mest mulig til jeg skal få hund :)

Jeg skal ha pomeranian, forresten.

Anonymous poster hash: 71bf7...f46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du i forhold til å ha hund generelt eller i forhold til pomeranian?

Har selv hatt flere ulike typer hunderaser, men har i dag tre pomeranier. Jeg har hatt hunder siden jeg var ei lita jente, så jeg kommer i grunn ikke på noe som skulle overraske meg. Men en lite tips kan jo være å sjekke ut linjene på hunden du skal ha. Pomeranian generelt kan dessverre være genetisk anlagt for ulike sykdommer, så det kan være greit å sette seg inn i dette, slik at du evt tidlig kan oppdage symptomene, og deretter få behandlet "lidelsen" på et tidlig stadium.

Lykke til med pommen! De er herlige!

Skrevet

Generelt. Men det er jo forskjell på hunder og hva de krever, så tenkte jeg skulle nevne hva jeg skal ha, i tilfelle noen har noe ekstra å tilføye der:)

Ellers takk for svar! :)

Skrevet

Les deg opp om hundeatferd og hundetrening. Det er mange gamle myter ute og går og jo mer du vet om hundespråk og -trening, jo lettere blir det å forstå din egen hund og hva han forsøker å fortelle deg. :)

Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg synes det er viktig at alle som vurderer å få seg hund skjønner hvor mye tid hunden trenger. At du MÅ ut på tur flere ganger om dagen og at du ikke kan la hunden ligge hjemme hele dagen.

DET er iallefall det jeg oftest ser blir mislighold - og det skjærer meg i hjertet at så mange hunder er altfor mye alene og får altfor lite mosjon.

Skrevet

At det er feil å kjefte på en stakkars valp som gjør fra seg innendørs.

En del år siden jeg hadde valp og fikk høre av "alle" at det var det man skulle. Var aldri veldig hard på noen måte, og roste også, men uansett kunne jeg ønske jeg visste det jeg gjør i dag ang positiv trening.

Men alle lærer også på veien.

At man alltid må sette hunden før noe annet sosialt var jeg fullt klar over før anskaffelser, men mange går vel litt på en smell der når man forstår hva det innebærer i praksis.

Anonymous poster hash: 38b7f...a5e

• Liker 1
Skrevet

Det er to ting jeg skulle ønske jeg hadde visst bedre før jeg fikk hund:

- Hunden vil tidvis oppføre seg som en liten valp frem til den er minst ett år, gjerne lengre

- Hunden kan ikke forventes å oppføre seg 100% voksent før den er minst tre år

Skrevet

Jeg synes det er viktig at alle som vurderer å få seg hund skjønner hvor mye tid hunden trenger. At du MÅ ut på tur flere ganger om dagen og at du ikke kan la hunden ligge hjemme hele dagen.

DET er iallefall det jeg oftest ser blir mislighold - og det skjærer meg i hjertet at så mange hunder er altfor mye alene og får altfor lite mosjon.

Hvor ofte bør man gå tur? Og hvor lange turer må jeg regne på en slik liten hund?:)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde hatt kjennskap til positiv hverdagslydighet da jeg fikk min første hund. Jeg trodde at det var vanlig å ta i nakkeskinnet og bruke bur. Med mine nåværende hunder har jeg aldri brukt bur. Mye bedre at de blir vante med å være fri.

Skulle også ønske jeg hadde trent mer på innkalling med min første hund.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde hatt kjennskap til positiv hverdagslydighet da jeg fikk min første hund. Jeg trodde at det var vanlig å ta i nakkeskinnet og bruke bur. Med mine nåværende hunder har jeg aldri brukt bur. Mye bedre at de blir vante med å være fri.

Skulle også ønske jeg hadde trent mer på innkalling med min første hund.

Bur trenger ikke å være negativt hvis man trener det opp og bruker det på riktig måte, altså ikke som en straff. Såvidt jeg har forstått så er det ikke så populært i Norge, men crate training blir mer eller mindre anbefalt til alle nye hundeeiere i USA, også av de som kun bruker positiv hverdagslydighet. Spesielt når den er valp og ikke helt stueren kan det være veldig nyttig. Jeg er derimot vant til at hunder går fritt i huset, så det kommer nok til å være tilfellet med vår hund også.

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Valpetiden varer så mye lenger enn en tror. Og om du skal ha pomme, sett deg skikkelig inn i forsikringsvilkårene til de forskjellige selskapene, for du kommer mest sannsynlig til å få bruk for forsikringen en gang.

Gjest Badabing
Skrevet

Bur trenger ikke å være negativt hvis man trener det opp og bruker det på riktig måte, altså ikke som en straff. Såvidt jeg har forstått så er det ikke så populært i Norge, men crate training blir mer eller mindre anbefalt til alle nye hundeeiere i USA, også av de som kun bruker positiv hverdagslydighet. Spesielt når den er valp og ikke helt stueren kan det være veldig nyttig. Jeg er derimot vant til at hunder går fritt i huset, så det kommer nok til å være tilfellet med vår hund også.

Ja, jeg skal ikke gjøre dette til en burtråd, for det er sterke meninger om det. Selv kommer jeg aldri til å bruke det igjen. :)

• Liker 2
Skrevet

Når det er storm, sludd, kaldt og j**lig og jeg har influensa eller omgangsyke, da tenker jeg at jeg skulle hatt en undulat. Ut må den uansett.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvor ofte bør man gå tur? Og hvor lange turer må jeg regne på en slik liten hund?:)Anonymous poster hash: 71bf7...f46

Ikke meningen å svare for "klaveret" her, men;

Tre til fire turer om dagen, bør ikke starte med lange turer med små valper. I starten må du regne med å bli vekket til alle døgnets tider når valpen må på toalettet. Ett råd kan også være å gå ut med den etter at den har sovet, lekt og spist. Riktig hundehold etter min mening er at man ihvertfall går minst 45min per tur, dersom hunden er mye inne ellers på dagen. Hunden er liten ja, men den trenger fortsatt mye mosjon. Er du den samme personen som har skrevet at du har hørt/lest at en pom trenger lite mosjon? Isåfall må du være klar over at selv om man skaffer seg en liten hund, skal man ikke leve i den tro at hunden har mindre behov for fysisk aktivitet.

Endret av Earth
Skrevet

Jeg klarer bare ikke å lese sånt uten en bitteliten kommentar: bur blir i så måte aldri brukt riktig. Ingenting levende bør holdes i bur (med lukket dør som oppholdssted). Jeg snakker da ikke om bilbur, eller bur-ro under sykdom. Eller bur med åpen dør..

• Liker 4
Skrevet

Jeg klarer bare ikke å lese sånt uten en bitteliten kommentar: bur blir i så måte aldri brukt riktig. Ingenting levende bør holdes i bur (med lukket dør som oppholdssted). Jeg snakker da ikke om bilbur, eller bur-ro under sykdom. Eller bur med åpen dør..

Jeg er absolutt enig i at bur ikke bør brukes som oppholdssted. Jeg tror derimot at det er mulig å bruke det i små doser uten at det er negativt for hunden, så lenge man bruker tid på å sørge for at hunden frivillig vil være der og ikke har noen negative assosiasjoner til det.

Skrevet

Jeg er absolutt enig i at bur ikke bør brukes som oppholdssted. Jeg tror derimot at det er mulig å bruke det i små doser uten at det er negativt for hunden, så lenge man bruker tid på å sørge for at hunden frivillig vil være der og ikke har noen negative assosiasjoner til det.

Om man må lukke buret er jo ikke hunden der frivillig. Og hvorfor skal man i det hele tatt bruke det i "små doser"? Altså som oppholdssted (snakker fremdeles ikke om transport eller veterinær). Men dette er en helt annen diskusjon og jeg skal ikke ødelegge denne tråden med dette. Forsåvidt har jeg vel egentlig uttrykt hva jeg mener om dette nok ganger allerede.

• Liker 1
Skrevet

Pomeranian har en stor sjangse for å få patella. Dette er en sykdom de får i knærne, og 90% av pomeranian får dette. Dette er veldig dyrt å behandle i tillegg. Jeg ville sterkt revurdert å skaffe en pomeranian. De er også veldig hengivne ovenfor eieren sin, noe som gjør at de bjeffer og kan virke truende på andre personer utenom eieren.

Skrevet

At jeg ikke MÅ underholde bikkja 24/7, at han må lære seg at noen dager så tar vi det rett å slett helt med ro.

Ro-trening er gull verdt!

Jeg var så redd for at han kjedet seg som valp.. Ikke akkurat det beste resultatet av det nå.. :fnise: Men vi jobber med det.

Han forventer at det skal skje noe hele tiden ellers blir han helt surrete, bare etter 1 dag der vi har tatt det med ro.

Skrevet

Skulle visst at han røyter så inni granskauen mye.... 😂

Anonymous poster hash: 1dcfc...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...