AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Del Skrevet 18. februar 2015 Altså den kontoen man trekker kortet med? Ög refunderer banken beløpet om man blir svindlet eler frastjålet korte? Anonymous poster hash: 80919...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #2 Del Skrevet 18. februar 2015 Blir kortet ditt misbrukt kan de tømme kontoen din. Er det din uaktsomhet som gjør at kortet blir misbrukt kan du risikere å ikke få noe tilbake. Er du uforskyldt kan det hende du får pengene tilbake. Personlig har jeg aldri mer enn 1000 kr på brukskontoen min. Skal jeg betale noe som er dyrere bruker jeg kredittkort. Anonymous poster hash: afc5d...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 18. februar 2015 #3 Del Skrevet 18. februar 2015 Nei, det er ikke farlig. Du skal være ganske uforsiktig for at banken ikke dekker tap. Uforsiktig som i at du bevarer pin-koden i nærheten av kortet. Jeg får lønn på brukskontoen og trekker også regninger derfra. Ser ingen grunn til å ha en bankkontoplantasje hvor jeg hele tiden må huske å fylle på kontoene. Ulempen er jo at dersom du blir svindlet så må du regne med at det tar litt tid før du får pengene tilbake. Da burde du ha noe i reserve, som enten sparepenger på konto eller et kredittkort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #4 Del Skrevet 18. februar 2015 De fleste brukskonti har svært lave renter. Så det er uansett dumt å ha mye penger på en lønns/brukskonto. Anonymous poster hash: 3a119...2a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #5 Del Skrevet 18. februar 2015 De fleste brukskonti har svært lave renter. Så det er uansett dumt å ha mye penger på en lønns/brukskonto. Anonymous poster hash: 3a119...2a5 I disse tider hjelper det ikke så mye å ha en sparekonto heller, fordi renten er så lav....Anonymous poster hash: 16167...274 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 18. februar 2015 #6 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg har ikke store summer stående på brukskonto, det synes jeg er risikabelt i tilfelle visa-kort blir stjålet. Bruk heller kapitalkonto. Selv om det gir lite avkastning som nevnt ovenfor... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #7 Del Skrevet 19. februar 2015 Ja, det er risikabelt. Du må tenke på at en eventuell tvist med banken for å få tilbake pengene kan trekke ut i tid. Da er det kjipt om du ikke har penger i bakhånd på en annen konto. I tillegg er det dumt å betale regninger fra samme konto du har kort på. Da vil avtalegiroer og slikt plutselig ikke gå så bra... Det er da overhodet ikke noe stress å ha to kontoer, en hvor du får inn lønn og betaler regninger fra, og en hvor du har kort. Det er jo bare å sette opp automatisk overføring fra lønnskontoen til brukskontoen. Du vet jo omtrent hvor mye du bruker i måneden, så du kan sette opp et fast beløp som overføres. Eller du kan overføre ukentlig om du så vil. Anonymous poster hash: 9b88c...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #8 Del Skrevet 19. februar 2015 "I tillegg er det dumt å betale regninger fra samme konto du har kort på. Da vil avtalegiroer og slikt plutselig ikke gå så bra" Det var en merkelig logikk. Hvorfor skal det plutselig ikke gå bra å betale avtalegiro fra en brukskonto?Anonymous poster hash: 09374...540 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #9 Del Skrevet 19. februar 2015 "I tillegg er det dumt å betale regninger fra samme konto du har kort på. Da vil avtalegiroer og slikt plutselig ikke gå så bra" Det var en merkelig logikk. Hvorfor skal det plutselig ikke gå bra å betale avtalegiro fra en brukskonto?Anonymous poster hash: 09374...540 Det var vel snakk hvis man ble svindlet/frastjålet kortet.Anonymous poster hash: e943a...be9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 19. februar 2015 #10 Del Skrevet 19. februar 2015 Det du kan risikere da vist du mister korte ditt er at selv om du sperrer det. Så kan korte fortsatt brukes off-line helt til kortet går ut på dato. Så kortet kan brukes på noen kafeer, timeekspressen, parkerings automater f.eks. Å det er noe ordentlig hærk, og mye ekstra jobb for deg. Det tar tid å få tilbake penger som er trukket fra kontoen. Opp til 3 uker kan det ta. Både jeg, søsteren min og ei venninne av meg har opplevd det etter at kortet er stjålet og sperret. Så jeg har 2 kontoer med kort i samme banken. Den ene kommer lønnen inn på, men det kortet bruker jeg veldig sjelden. Å så har jeg ett som jeg bruker til vanlig som jeg fører over penger på ettersom jeg trenger. Blir det stjålet, så vil de ikke få tatt noe særlig penger, og jeg kan si i fra i banken at jeg vil ha ett nytt kontonummer, og slette den gamle kontoen. Gjorde det på anbefaling fra banken da kortet ble stjålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #11 Del Skrevet 19. februar 2015 Altså den kontoen man trekker kortet med? Ög refunderer banken beløpet om man blir svindlet eler frastjålet korte? Anonymous poster hash: 80919...b02 Jeg har en konto jeg får all lønn inn på, det er også min bufferkonto. Fra denne overfører jeg til sparekontoer og brukskontoen som er visakortet mitt. På brukskontoen/visakoertet mitt, betaler jeg regninger og mat og alt annet. Har alltid lite penger på visakortet, men har alltid nok så jeg klarer meg. Anonymous poster hash: 34515...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #12 Del Skrevet 19. februar 2015 Du er mye tryggere hvis du har minst mulig på kortkontoen. Det skal ikke så mye til for å bli lurt av svindlere, spesielt i utlandet, og da løper de rett til nærmeste minibank og tar ut alt de kan. En venn av meg måtte reise hjem fra ferie tidlig fordi han han reiste sammen med fikk tømt kontoen. Anonymous poster hash: 320d2...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 19. februar 2015 #13 Del Skrevet 19. februar 2015 Det du kan risikere da vist du mister korte ditt er at selv om du sperrer det. Så kan korte fortsatt brukes off-line helt til kortet går ut på dato. Så kortet kan brukes på noen kafeer, timeekspressen, parkerings automater f.eks. Å det er noe ordentlig hærk, og mye ekstra jobb for deg. Det tar tid å få tilbake penger som er trukket fra kontoen. Opp til 3 uker kan det ta. Både jeg, søsteren min og ei venninne av meg har opplevd det etter at kortet er stjålet og sperret. Det har jeg vanskelig for å tro på. Dersom kortet blir sperret, så har det ikke noen kobling til din konto lenger. Dersom svindlere forsøker å bruke kortet offline da, så er det banken det går ut over. Jeg har blitt svindlet selv jeg etter Playstation-skandalen hvor kortinfo til så og si alle brukere kom på avveie. Jeg fikk melding av banken om at det var trukket penger i utlandet og omtrent samtidig som jeg la ned telefonen etter å ha lest meldingen ble jeg ringt opp av banken. Pengene kom selvsagt ikke inn på min konto på dagen, men det var ikke snakk om uker uten penger. Heller dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 19. februar 2015 #14 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Det har jeg vanskelig for å tro på. Dersom kortet blir sperret, så har det ikke noen kobling til din konto lenger. Dersom svindlere forsøker å bruke kortet offline da, så er det banken det går ut over. Jeg har blitt svindlet selv jeg etter Playstation-skandalen hvor kortinfo til så og si alle brukere kom på avveie. Jeg fikk melding av banken om at det var trukket penger i utlandet og omtrent samtidig som jeg la ned telefonen etter å ha lest meldingen ble jeg ringt opp av banken. Pengene kom selvsagt ikke inn på min konto på dagen, men det var ikke snakk om uker uten penger. Heller dager. Du får tro hva du vil, men både jeg og fler har opplevd det. Det er 3 år siden jeg opplevde at bankorte mitt var brukt 2 dager etter at jeg hadde sperret det. Den som hadde stjålet det, hadde brukt det på en taxi tur til over 1000,-. Siden det var en off-line tjeneste så ble ikke pengene trukket fra kontoen før det hadde gått ca.13 dager. Da hadde jeg alt fått nytt kort. Jeg ringte banken med en gang jeg oppdaget det, og måtte fylle ut ett skjema. Det tok nesten 3uker før pengene var tilbake på kontoen min. Neste gang var det 400,- på en parkerings automat. De tok det 11 dager før jeg fikk tilbake. Etter det fikk jeg nytt kort og nytt kontonummer. Du kan lese om lignende saker her.http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/27/464614.htmlhttp://m.dinside.no/861816/audun-trodde-kortet-hans-var-sperret Endret 20. februar 2015 av MissPierce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #15 Del Skrevet 20. februar 2015 "I tillegg er det dumt å betale regninger fra samme konto du har kort på. Da vil avtalegiroer og slikt plutselig ikke gå så bra" Det var en merkelig logikk. Hvorfor skal det plutselig ikke gå bra å betale avtalegiro fra en brukskonto?Anonymous poster hash: 09374...540 Dersom kortet ditt er knyttet til brukskontoen og avtalegiroene går mot denne kontoen og noen svindler deg og tømmer kontoen for penger har du jo ingen penger igjen til å betale avtalegiroene. Du må da overføre penger fra en annen konto, dersom du da har dette. Det kan to noen uker før du får refundert beløpet som er svindlet. Anonymous poster hash: afc5d...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 20. februar 2015 #16 Del Skrevet 20. februar 2015 (endret) Du får tro hva du vil, men både jeg og fler har opplevd det. Det er 3 år siden jeg opplevde at bankorte mitt var brukt 2 dager etter at jeg hadde sperret det. Den som hadde stjålet det, hadde brukt det på en taxi tur til over 1000,-. Siden det var en off-line tjeneste så ble ikke pengene trukket fra kontoen før det hadde gått ca.13 dager. Da hadde jeg alt fått nytt kort. Jeg ringte banken med en gang jeg oppdaget det, og måtte fylle ut ett skjema. Det tok nesten 3uker før pengene var tilbake på kontoen min. Neste gang var det 400,- på en parkerings automat. De tok det 11 dager før jeg fikk tilbake. Etter det fikk jeg nytt kort og nytt kontonummer. Du kan lese om lignende saker her.http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/27/464614.htmlhttp://m.dinside.no/861816/audun-trodde-kortet-hans-var-sperret Jeg leste bare den første saken, men der står det sort på hvitt at både sikkerhetssjef i Finansnæringens Hovedorganisasjon og Visa Bankgroup mener Skandiabanken har slurvet noe enormt og at de aldri har hørt om lignende situasjoner. Mao ikke noe å være redd for. Edit: det var tydeligvis Skandiabanken i den andre linken også. Notat til meg selv: hold deg langt unna den useriøse banken. Endret 20. februar 2015 av jomann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 20. februar 2015 #17 Del Skrevet 20. februar 2015 Jeg leste bare den første saken, men der står det sort på hvitt at både sikkerhetssjef i Finansnæringens Hovedorganisasjon og Visa Bankgroup mener Skandiabanken har slurvet noe enormt og at de aldri har hørt om lignende situasjoner. Mao ikke noe å være redd for. Edit: det var tydeligvis Skandiabanken i den andre linken også. Notat til meg selv: hold deg langt unna den useriøse banken. Den første saken er veldig spesiell. Poenget er derimot at det fint går ann å bruke kortet selv om det er sperret. I den andre saken står dette: Det som har skjedd er egentlig veldig lite dramatisk. Kortet ble brukt på en terminal som var offline. Visa lar deg fortsatt bruke kortet ditt når det er offline, men da blir ikke kortet kontrollert opp mot regionsperren, forklarer Anderson til DinSide. Det er det samme som hender om du har meldt korte stjålet/mistet. Da jeg tar timeekspressen, så drar man kortet uten å slå kode. Å det kan ta opp til 14dager før pengene trekkes fra kontoen. Jeg dro feil kort en gang, og det sto det ikke nok penger på, men det gikk siden det var offline. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 21. februar 2015 #18 Del Skrevet 21. februar 2015 Den første saken er veldig spesiell. Poenget er derimot at det fint går ann å bruke kortet selv om det er sperret. I den andre saken står dette: Det som har skjedd er egentlig veldig lite dramatisk. Kortet ble brukt på en terminal som var offline. Visa lar deg fortsatt bruke kortet ditt når det er offline, men da blir ikke kortet kontrollert opp mot regionsperren, forklarer Anderson til DinSide. Det er det samme som hender om du har meldt korte stjålet/mistet. Da jeg tar timeekspressen, så drar man kortet uten å slå kode. Å det kan ta opp til 14dager før pengene trekkes fra kontoen. Jeg dro feil kort en gang, og det sto det ikke nok penger på, men det gikk siden det var offline. At svindlerne får brukt kortet ditt offline er ikke problemet. Problemet, og for å være helt ærlig en innihelvetes sikkerhetsblemme, er at Skandiabanken fortsatte å knytte kortet til bankkontoen etter det var sperret. Ekstremt useriøst og hårreisende dårlig sikkerhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 21. februar 2015 #19 Del Skrevet 21. februar 2015 At svindlerne får brukt kortet ditt offline er ikke problemet. Problemet, og for å være helt ærlig en innihelvetes sikkerhetsblemme, er at Skandiabanken fortsatte å knytte kortet til bankkontoen etter det var sperret. Ekstremt useriøst og hårreisende dårlig sikkerhet. Men sånn er det hos de andre bankene også. I hvertfall hos Sparebank 1. Men at det ikke ga seg da hun fikk nytt kontonummer er veldig merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #20 Del Skrevet 21. februar 2015 Nei, aldri ha masse penger der! Jeg opplevde selv at kortet mitt ble tømt. Jeg var på Oslo s, brukte kortet to ganger, da jeg kom inn på toget var lommeboka borte og da jeg ringte banken kunne de fortelle at alle penga mine var blitt tatt ut i en minibank.. Noen hadde altså sett koden min, også fulgt etter meg og tatt lommeboka mi. De må ha distrahert meg eller noe.. Jeg hadde ikke fryktelig mye penger der, men nok, da jeg skulle ut å reise og da pleier å føre over litt ekstra. HELDIGVIS hadde jeg ført over studielånet dagen før til en annen konto, hvis ikke hadde jeg mista alt.. Fikk igjen halvparten fra forsikringa.Anonymous poster hash: 29ec2...567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå