Gå til innhold

Krøller hår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her en dag kom jeg i snakk med en familie på lekeplassen. Barnet deres hadde de herligste krøllene jeg noen gang har sett. Altså ikke bare babykrøller i nakken, men skikkelige krøller over hele hodet. De lo litt av det selv, for ingen av de som foreldre hadde krøller. Jeg trodde krøllete hår var dominant slik at du ikke kan være bærer uten at det "slår ut", men samtidig kan jeg egentlig veldig lite om biologien her. Og forresten: Hvordan kan det ha seg at noen Kan ha krøller i perioder av livet, men helt glatt hår i andre perioder? Snakket nettopp med en som fikk helt fantastiske krøller som tenåring..hvordan kan det ha sg???

Anonymous poster hash: bf03f...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tante fekk krøller etter graviditet. Kanskje det kan ha med hormoner å gjøre at nokon har det i perioder eller får det seinare?

• Liker 3
Skrevet

Tante fekk krøller etter graviditet. Kanskje det kan ha med hormoner å gjøre at nokon har det i perioder eller får det seinare?

Ja, jeg har også hørt at man kan få krøller eller helt rett hår for den del, når man er gravid.

Anonymous poster hash: fa29f...4b6

• Liker 2
Skrevet

Det kan ha noe med hormoner å gjøre. Jeg hadde f.eks. mer krøller i tenårene enn som barn. Og mindre etter graviditeter.

Ellers, at noe er dominant, betyr ikke at det automatisk slår til.

• Liker 1
Skrevet

Venninnen min fikk krøller da hun sluttet å røyke, hun hadde ikke hatt krøller siden hun var barn.

Anonymous poster hash: ccea9...994

Skrevet

Min bestevenninne har sakte men sikkert mistet krøllene sine. Hun hadde sånne "trollkrøller" frem til hun var rundt tjue. Nå har hun helt rett hår. Det har bare skjedd av seg selv.

Anonymous poster hash: 550df...e00
Skrevet

Det kan ha noe med hormoner å gjøre. Jeg hadde f.eks. mer krøller i tenårene enn som barn. Og mindre etter graviditeter.

Ellers, at noe er dominant, betyr ikke at det automatisk slår til.

Nei, jeg mente egentlig ikke det...forklarte meg sikkert litt dårlig. Jeg vet jo at brunøyet foreldre for eksempel kan gå blåøyde barn fordi de kan være bærere av gen for blå øyne, siden sistnevnte er recessivt (Sikkert veldig forenklet), men kan man være bærer av noe som er dominant? Jeg trodde for eksempel at hvis man sier at krøller er dominant, så kan man få barn med glatt hår, fordi man kan være bærer av gen for glatt hår (nok en gang veldig enkelt forklart), men at det ikke er mulig å være bærer av det som er dominant... Det er vel det du sier at man egentlig kan, hvis jeg forstår deg riktig?? Uff, jeg er helt håpløs på å forklare (og enda mer håpløs på biologi, antar jeg)... Kan man altså være bærer av anlegg for f.eks krøller, brune øyne og mørkt hår uten at man selv har det? Antar jo at det er mye mer komplekst enn det vi lærte på skolen iom at både hårtype og farger siste endrer seg i løpet av livet...

Skrevet

Ingen av foreldrene mine har krøller og heller ingen av søsknene mine. Jeg har masse krøller. Begge foreldrene mine og søsknene mine har brune øyne, jeg har grønne.

Da jeg var liten var håret mitt helt hvitt. Siden ble det rødbrunt og nå har jeg fått grått hår lenge før foreldrene mine. Pappa og søsknene mine har brunt hår og mamma sitt er rødt.

Man kan fint være bærer av farger uten å inneha de selv.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg mente egentlig ikke det...forklarte meg sikkert litt dårlig. Jeg vet jo at brunøyet foreldre for eksempel kan gå blåøyde barn fordi de kan være bærere av gen for blå øyne, siden sistnevnte er recessivt (Sikkert veldig forenklet), men kan man være bærer av noe som er dominant? Jeg trodde for eksempel at hvis man sier at krøller er dominant, så kan man få barn med glatt hår, fordi man kan være bærer av gen for glatt hår (nok en gang veldig enkelt forklart), men at det ikke er mulig å være bærer av det som er dominant... Det er vel det du sier at man egentlig kan, hvis jeg forstår deg riktig?? Uff, jeg er helt håpløs på å forklare (og enda mer håpløs på biologi, antar jeg)... Kan man altså være bærer av anlegg for f.eks krøller, brune øyne og mørkt hår uten at man selv har det? Antar jo at det er mye mer komplekst enn det vi lærte på skolen iom at både hårtype og farger siste endrer seg i løpet av livet...

Som du sier, dette er mye mer komplekst enn den enkle genetikken vi lærte på skolen. Bl.a kan gen skrus av eller på, og dette er arvelig. Det kan også være flere gen som regulerer/kan regulere et trekk. I tillegg påvirkes mye av hormoner.

Håret kan endre seg over tid. Mormor og alle hennes søstre hadde fine, tette krøller til de var omtrent tre år, men etter det fikk de rett hår. Mormor hadde ikke naturlige krøller før hun mistet håret pga cellegift, men da det vokste ut igjen var det krøllet.

Anonymous poster hash: 2ca05...bac

Skrevet

Ingen av foreldrene mine har krøller og heller ingen av søsknene mine. Jeg har masse krøller. Begge foreldrene mine og søsknene mine har brune øyne, jeg har grønne.

Da jeg var liten var håret mitt helt hvitt. Siden ble det rødbrunt og nå har jeg fått grått hår lenge før foreldrene mine. Pappa og søsknene mine har brunt hår og mamma sitt er rødt.

Har postmannen deres krøller og grønne øyne? 😜

Anonymous poster hash: ccea9...994

• Liker 2
Skrevet

hormoner styrer hvordan håret utvikler seg, og derfor kan noen ha glatt hår som ung og deretter få krøller i tenårene og motsatt

Anonymous poster hash: ff88a...57e
Skrevet

Frisøren min har fortalt meg at håret endrer seg ca hvert 7ende år. Da jeg var 13 fikk jeg plutselig masse fall/bølger i håret, men da jeg var 19 forsvant de og jeg fikk helt rett hår.

Anonymous poster hash: df0fa...7fb

Skrevet

jeg gikk ifra det varkeste slette tykke håret, til en krøllete, frizzy, sau over natta i puberteten.....

Skrevet

høres ut som du er dattera til postmannen.

Anonymous poster hash: d39ce...c1b

Skrevet

Søsteren min hadde krøller som barn. Ikke som voksen og mine foreldre har heller ikke krøller. Familielikheten er for tydelig ellers til at det kan være noe 'galt'.

Rimelig spesielt å gå rundt og tenke 'hey, her er det sikkert en som har vært utro' basert på noe sånt.

Anonymous poster hash: cec39...bd8

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Mange varianter her tydeligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...