AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Jeg har veldig lyst på biff til middag, lurer på hvor man får kjøpt dette billigst, og hvilket biff stykke man burde gå for. Jeg er såvidt 19 år gammel og nettopp flyttet ut av "redet", så unnskyld uvitenheten min Anonymous poster hash: b43d2...6f0
Gjest anonym2233 Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 Jeg syns mørbrad biff er veldig godt, ikke er den generelt dyr i prisen heller. Bruker å kjøpe det på kiwi/rema 1000
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 Jeg syns mørbrad biff er veldig godt, ikke er den generelt dyr i prisen heller. Bruker å kjøpe det på kiwi/rema 1000 Hvor mye pleier det å koste? Jeg vil ikke overskride budsjettet mitt for denne uka? Anonymous poster hash: b43d2...6f0
Gjest anonym2233 Skrevet 18. februar 2015 #4 Skrevet 18. februar 2015 Husk alltid å se på kiloprisen uansett når du handler biff. Det er ulikt for ytrefilet, indrefilet, entrecote og mørbrad. Mener å huske a t det ligger på 169kr pr kg, på kiwi, noe sånt omkring på rema 1000. Så da kjøper du bare den minste Du finner:) Her hjemme beregner vi 200-250g per person(Vi spiser masse😂 )
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2015 #5 Skrevet 18. februar 2015 Mørbrad er stort sett ikke egnet til biff med mindre det er Jacobs el. Indre og ytrefilet er best. Indre koster fra 400 kr og og ytre ca 300 kr. Blir ofte minst 60-70 kr pr biff. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #6 Skrevet 18. februar 2015 Entrecote er som regel både bedre på smak og rimeligere enn både indre- og ytrefilet synes jeg. Mørbraden er stort sett best egnet som grytekjøtt eller i retter der kjøttet skal stekes eller kokes lenge, ettersom det er relativt seigt. Anonymous poster hash: 1fc83...39a 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #7 Skrevet 18. februar 2015 Mørbrad funker helt fint til biff. Det er for det meste det vi bruker, og den er mør hver gang. Har prøvd både ytrefilet, indrefilet og entrecote, og de er helt greie de også, men synes mørbrad blir mye saftigere og mørere. på kiwi så hender det de har biff til 18 kroner på helgetilbudet deres, og de er faktisk veldig gode. Ellers så koster det vanligvis 70-80 kroner for rundt 400 gram. Anonymous poster hash: 49e2e...817 4
pippip Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Kiwi har biff som helgetilbud denne uken, 17,90 per pakke 1
Djungelvrål Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 Kiwi har biff som helgetilbud denne uken, 17,90 per pakke Hvis du kaller det biff er du ikke svært kresen på mørheten. Det blir endel tygging for å si det sånn! 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 Hvis du kaller det biff er du ikke svært kresen på mørheten. Det blir endel tygging for å si det sånn! er ikke alle som har RÅD til å være kresne Anonymous poster hash: f7b5f...9ff
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 Hehe, her er det nok litt ulike oppfatninger av hva som er "mørt" Jeg er helt enig med den i tråden som sier at mørbrad ikke er noe særlig å bruke til biff. Og de kjøttstykkene som Kiwi hevder å skulle være biff- vel, det er så seigt at jeg heller vil tygge på skosåler..! Jeg foretrekker indrefilet (og da aller helst chateaubriand) eller entrecote til biff, eventuelt kan også noe ytrefilet gå an (men det er ikke alltid den er skikkelig mør heller). Spørsmålet er vel hva TS er vant til: At biffen skal kunne deles med gaffel (da må man altså gå for indrefilet- eller innimellom entrecote), eller holder det med et helt greit kjøttstykke som du må tygge en del for å få svelget? Da funker mørbrad. Det spørs nok også litt hvordan man steker biffen. Jeg foretrekker den skikkelig blodig, og da bør kjøttet være skikkelig mørt. Hvis man uansett skal gjennomsteke den (og, etter mitt syn, ødelegge den), kan man jo like gjerne gå for noe billig "biff"kjøtt.Anonymous poster hash: 6ced4...d02 2
Djungelvrål Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 er ikke alle som har RÅD til å være kresne Anonymous poster hash: f7b5f...9ff Har ikke noe med det å gjøre. Har jeg ikke råd til mør biff lar jeg heller være. Hadde jeg hatt mørbrad i hus hadde jeg heller brukt den i en gryterett. 2
Brunhilde Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Entrecote er som regel både bedre på smak og rimeligere enn både indre- og ytrefilet synes jeg. Mørbraden er stort sett best egnet som grytekjøtt eller i retter der kjøttet skal stekes eller kokes lenge, ettersom det er relativt seigt. Anonymous poster hash: 1fc83...39a Helt enig! Mener å huske at entrecote ligger på ca 170 kr kiloen på Rema1000, den pleier å være veldig god.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #14 Skrevet 19. februar 2015 Hehe, her er det nok litt ulike oppfatninger av hva som er "mørt" Jeg er helt enig med den i tråden som sier at mørbrad ikke er noe særlig å bruke til biff. Og de kjøttstykkene som Kiwi hevder å skulle være biff- vel, det er så seigt at jeg heller vil tygge på skosåler..! Jeg foretrekker indrefilet (og da aller helst chateaubriand) eller entrecote til biff, eventuelt kan også noe ytrefilet gå an (men det er ikke alltid den er skikkelig mør heller). Spørsmålet er vel hva TS er vant til: At biffen skal kunne deles med gaffel (da må man altså gå for indrefilet- eller innimellom entrecote), eller holder det med et helt greit kjøttstykke som du må tygge en del for å få svelget? Da funker mørbrad. Det spørs nok også litt hvordan man steker biffen. Jeg foretrekker den skikkelig blodig, og da bør kjøttet være skikkelig mørt. Hvis man uansett skal gjennomsteke den (og, etter mitt syn, ødelegge den), kan man jo like gjerne gå for noe billig "biff"kjøtt.Anonymous poster hash: 6ced4...d02 Om du ikke får billigkjøttet til kiwi og mørbrad mørt og tyggelig så lurer jeg fælt på hvordan du steker det. Jeg VET at kjøttet vi spiser er mørt fordi jeg har en samboer som ikke klarer å spise kjøtt som har antydning til litt seighet, så vi finner fort ut om kjøttet er mørt eller ikke. Vi steker det heller ikke halvt ihjel. Vi liker dem blodig. Anonymous poster hash: 49e2e...817 1
peppermyntete Skrevet 19. februar 2015 #15 Skrevet 19. februar 2015 Jeg synes entrecôte er ganske bra! Er selv student men synes kiwi har grei pris på entrecôte. Husk uansett at dess mørkere farge på kjøttet dess mørere er det! Så styr unna storfe som er helt lys rosa i fargen. 1
Gjest anonym2233 Skrevet 19. februar 2015 #16 Skrevet 19. februar 2015 Jeg kan være enig i at mørbrad kan være seig, men opplever det sjeldent (for å legge til så kjøper jeg også indre/-ytrefilet, entrecote til tider). Vi er ellers glad i biff her i huset, ennå vi ikke sikter til Jacobs, så blir det alltid et godt resultat. Lær du kjøttstykket hvile litt i romtemperatur, og steker som den skal, så er den alltid saftig og god, ikke seig i det hele tatt. Igjen, smak og behag
FantasDick Skrevet 19. februar 2015 #17 Skrevet 19. februar 2015 Jeg er superpirkete på kjøtt og tåler ikke å spise stykker med merkbart fett, sener og "tråder", seige partier og andre ekle saker så jeg holder meg alltid til renskjært indrefilet - men jeg må ærlig innrømme at den beste biffen jeg har spist var et greit stykke mørbrad! Den var silkemyk, saftig og smakte så utrolig godt og av "kjøtt" at jeg får stjerner i øynene av å tenke på den. Spiser biffen rå, forresten.
Maleficenta Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har veldig lyst på biff til middag, lurer på hvor man får kjøpt dette billigst, og hvilket biff stykke man burde gå for. Jeg er såvidt 19 år gammel og nettopp flyttet ut av "redet", så unnskyld uvitenheten min Anonymous poster hash: b43d2...6f0 Kiwi når de har de gohelg produktene sine
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #19 Skrevet 21. februar 2015 Pleier å ta turen innom Rema1000 fr å se etter kjøtt som går ut på dato den dagen, da får man det til halv pris. Pleier å fryse ned og invitere til middagsselskap en gang i blandt.. Foretrekker Entrecôte, men indrefilet går ned det også Anonymous poster hash: 842fa...d8f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #20 Skrevet 21. februar 2015 Etter min mening er det beste storfekjøttet en får kjøpt i Norge de frosne indrefiletene fra Uruguay og New Zealand. Har sett dem både på Meny og Rema 1000. Det er MYE mat, så om det bare er til deg selv og en annen blir det nok ganske mye... Jeg lager biff sous vide, og det blir nydelig. Kan hive nesten hva slags kjøtt oppi, og det blir supert. Men om en ikke har sous vide / suger til å lage mat (som meg) må man emm ut med et par ekstra kroner for en god biff... helgetilbudet til Kiwi er noe tull, absolutt ikke digg. Anonymous poster hash: 486ab...4dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå