Gå til innhold

Hvordan legge på seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rett og slett litt fortvila for tiden.
Jeg klarer ikke legge på meg, kan spise å spise uten at det hjelper meg det grann.
Jeg veier stakkarslige 47kg, og er 166 høy.

På den ene siden så er jeg veldig fornøyd med hvor flat mage jeg har, men jeg ser sykelig tynn ut i ansikt, på armene og bena, og det er hverken pent eller bra.
Former er ett ukjent fenomen på meg..

Vær gang jeg spør noen om hjelp (de som jobber på treningssenter feks.)
Så får jeg bare beskjed om å bare spise så kommer det. Men nei, det gjør ikke det.
Nå har jeg ikke vært veldig aktiv med trening i det siste, sliter med å komme i gang.
Men, hva kan jeg gjør?
Det virker helt uoppnåelig å legge på seg..

Anonymous poster hash: 89e87...561
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanskelig, du må bare spise mere en du forbrenner.

Ja, det er sikkert ikke lett å fortsette å spise når du er mett, men SÅ vanskelig er det ikke, da får du spise næringstett mat.

Anonymous poster hash: ecf44...ca7
Skrevet

Teller du kalorier? Det kan jo fort være sånn at du tror du får i deg mye mer enn du faktisk gjør. Så jeg anbefaler å regne ut hvor mye du forbruker på en dag (anbefaler Grete Roede-formelen) og begynne med å legge deg 500-700 kcal over det, så skal du jo i teorien gå opp etterhvert. Anbefaler også styrketrening!

Det er ofte like vanskelig å gå opp i vekt som det er å gå ned, men jeg har sett det skje, så det er i alle fall mulig. Men man må være ganske bestemt på at det er noe man vil, for det ligger faktisk en del arbeid i det også.

Skrevet

Har du prøvd proteinshake? Har en bekjent som er undervektig pga sykdom og som fortsetter å rase ned i vekt med mindre har drikker det hver dag. Det er en enkel måte å øke kaloriinnskuddet, i hvert fall.

Anonymous poster hash: 09ffa...ce5
Skrevet

Spis kaloritett mat, spis ofte, spis deg alltid god og mett! Ikke hopp over noen måltider!

Spis mye:

Avocado

Nøtter av alle typer

Mye olje (stek maten i det, ha det i smoothien ol., bruk det på salaten)

Tørket frukt

Drikk H-melk, spis fet ost og andre fete melkeprodukter

Laks

Spis store porsjoner med ris og poteter

Havregryn

Hold deg unna mager mat, men spis selvsagt de daglige 5 med frukt og grønt. Ellers er det viktig å som nevnt spise kaloritette matvarer, spsise seg så mett du orker og gjøre dette så ofte som mulig. Kombiner med lite kardiotrening og MYE og TUNG stryketrening, så skal du se at du får resultater!

Hold deg unna snop ol. da det ikke er bra for helsa uansett ;)

Skrevet

Aller først: gå til legen og eventuelt få henvisning til ernæringsfysiolog. Ta blodprøver for å se om alt er OK (har du vondt i magen en del? Om det er slik at du har det så kan det rett og slett være at tarmene dine ikke klarer å ta opp nok næring pga f.eks cøliaki).

Om alt er OK så må du rett og slett spise mer enn du forbrenner. Det finnes kaloridrikker på apoteket (jeg anbefaler de som er juicebasert. De melkebaserte er ekle synes jeg) som du kan drikke litt av hver dag om du føler du ikke klarer å spise mer enn du gjør

Anonymous poster hash: 1ec73...eab
Skrevet

Spis kaloritett mat, spis ofte, spis deg alltid god og mett! Ikke hopp over noen måltider!

Spis mye:

Avocado

Nøtter av alle typer

Mye olje (stek maten i det, ha det i smoothien ol., bruk det på salaten)

Tørket frukt

Drikk H-melk, spis fet ost og andre fete melkeprodukter

Laks

Spis store porsjoner med ris og poteter

Havregryn

Hold deg unna mager mat, men spis selvsagt de daglige 5 med frukt og grønt. Ellers er det viktig å som nevnt spise kaloritette matvarer, spsise seg så mett du orker og gjøre dette så ofte som mulig. Kombiner med lite kardiotrening og MYE og TUNG stryketrening, så skal du se at du får resultater!

Hold deg unna snop ol. da det ikke er bra for helsa uansett ;)

Enig med dette! Det er veldig mye kalorier i olje og veldig bra å ha i maten om en sliter med å gå opp i vekt. Ha gjerne også noen spiseskjeer i salaten i tillegg. :)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med noen som kan mye om mat, slik som en ernæringsfysiolog.

Og disse drikkene fra apoteket er bare dyre. Sats heller på vanlig mat!

Last ned f.eks. MyFitessPal på telefonen, og legg inn alt du spiser hver dag i f.eks en uke. Da ser du fort om du spiser alt for lite.

Du skriver ikke om du er jente eller gutt, men tiper du må opp i over 3000 kcal om dagen for å se en effekt. Som nevt er nøtter og avocado gode kilde til kalorier. Særlig nøtter! 100 gram er ca 600-700 kcal.

Anonymous poster hash: ca71f...5a9
Skrevet

Aller først: gå til legen og eventuelt få henvisning til ernæringsfysiolog. Ta blodprøver for å se om alt er OK (har du vondt i magen en del? Om det er slik at du har det så kan det rett og slett være at tarmene dine ikke klarer å ta opp nok næring pga f.eks cøliaki).

Om alt er OK så må du rett og slett spise mer enn du forbrenner. Det finnes kaloridrikker på apoteket (jeg anbefaler de som er juicebasert. De melkebaserte er ekle synes jeg) som du kan drikke litt av hver dag om du føler du ikke klarer å spise mer enn du gjør

Har god kontakt med fastlege og er ikke lenge siden vi tok blodprøver.

Jeg er ikke syk, ingen smerter eller ubehag.

Jeg føler ikke jeg gjør annet enn å spise. :P

Dette med å være tynn/undervektig er noe jeg har slitt med siden barndommen.

Gjest Runforit
Skrevet

Som andre sier: spis kaloritett mat. 100 gram nøtter er ikke særlig mettende, men gir deg 600 kcal. Med noen ss olje, fløte etc blandet inn i maten så kan du lett øke kaloriinntaket med verdifulle kalorier per dag.

Skrevet

Jeg er jente. Rett over 25 år.

Mager mat(lett produkter) er noe jeg styrer unna, jeg liker det rett og slett ikke.
Går i hel melk, olje er jeg ikke noe flink på går mest i smør. (ikke vanlig bordsmør, men stekesmør)

Teller ikke kalorier, aldri gjort. Men kanskje det er lurt å gjøre.
Det med laks blir vanskelig, for der liker jeg ikke. :P
(men kan prøve å tvinge i meg mer enn det jeg gjør av det per dagsdato..)

Men ekstremt glad i poteter, og grønnsaker. (Går mest kjøtt til det her)
Går mye salat, agurk, paprika og en del pålegg når jeg spiser brød (som regelt grovt brød.)
Mye godteri går det heller ikke her, søtsugen er ikke tilstede. :P

Skriver ned alle tips dere kommer med, skal prøve å gjøre en større innsats. Men nei, det er jammen ikke lett å legge på seg. Jeg er livredd for å bli liggende på den vekta jeg ligger på nå.
Og er kanskje til og med redd for å gå mer ned i vekt om jeg trener veldig, men jeg har ikke peiling på trening. Så, alle råd blir notert og tatt med videre i håpet mitt og prøvinga mi og å legge på meg.

Skrevet

Jeg har/hadde samme problemet selv. I fjor veide jeg 63 gikk opp til 73 ved nyttår er 182.

Det var ikke lett for meg heller det krevde mye spising, men klarte det ved å drikke 1 liter melk hver dag og 100-200 gram nøtter i tillegg til vanlig måltider 4-5 ganger om dagen.

Spiser som regel cashew nøtter da jeg liker de best, det er nesten 600kc i 100 gram og det går fort ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...