Tvist Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Er det noen som vet om solvinge kylling er ok, sett fra et dyrevensmessig perspektiv? Jeg styrer unna Prior, og holder meg stort sett til Stange. Men har sett at Solvinge selger Økologiske egg, er ikke kyllingen økologisk også da? Eller har de forskjellig på forskjellige gårder?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 Jeg fant noe her. Det hørtes ikke nødvendigvis veldig bra ut: http://dyrevennlig.org/dyr/hoener-og-kyllinger/slaktekyllinger/hva-er-galt-med-velferd-hos-kylling/ Men veldig forenklet tror jeg dessverre vi kan si at skal du ha kylling med god samvittighet, så kjøp det dyreste småskalaproduktet du finner. Anonymous poster hash: 4b1f7...74a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 Bøyle og strømbad På slakteriet der man bruker bøyle og strømbad blir kyllingene vanligvis hengt opp etter bena på bøyle mens de fortsatt er bevisst. Dette er både smertefullt og stressende. Fuglene blir vanligvis bedøvd av å bli dyppet med hodet inn i et strømførende vannbad før strupen blir kuttet. Det er bevist at denne bedøvelsesmåten noen ganger ikke er effektiv. De urolige fuglene hever hodet og går glipp av strømførende vannbad, slik de i full bevissthet går videre til neste etappe - når strupen blir kuttet. Hvis de er fortsatt urolige og klarer å vri seg unna kniven, havner de ved full bevissthet levende i et kar med kokende vann og så i ribbemaskin, deretter videre til filetering. I Norge brukes denne metoden av Norsk Kylling AS, som er en eneleverandør av kyllingkjøtt til Rema 1000, selges under navnet Solvinge. Også Stjernekylling bruker bøyle og bad. Prior, Økologiske Nordgården (Nortura) bruker en mer moderne metode, avliving med CO2. Selv kjøper jeg kylling fra venner som har fjøs og uteområde til dem, og som avliver dem manuelt under rolige omgivelser. Tror Holte gård også er veldig bra når det kommer til dyrevelferd. Helt sykt alt det industrikyllinger skal gjennom. Anonymous poster hash: c5707...e39
Tvist Skrevet 18. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2015 Bøyle og strømbad På slakteriet der man bruker bøyle og strømbad blir kyllingene vanligvis hengt opp etter bena på bøyle mens de fortsatt er bevisst. Dette er både smertefullt og stressende. Fuglene blir vanligvis bedøvd av å bli dyppet med hodet inn i et strømførende vannbad før strupen blir kuttet. Det er bevist at denne bedøvelsesmåten noen ganger ikke er effektiv. De urolige fuglene hever hodet og går glipp av strømførende vannbad, slik de i full bevissthet går videre til neste etappe - når strupen blir kuttet. Hvis de er fortsatt urolige og klarer å vri seg unna kniven, havner de ved full bevissthet levende i et kar med kokende vann og så i ribbemaskin, deretter videre til filetering. I Norge brukes denne metoden av Norsk Kylling AS, som er en eneleverandør av kyllingkjøtt til Rema 1000, selges under navnet Solvinge. Også Stjernekylling bruker bøyle og bad. Prior, Økologiske Nordgården (Nortura) bruker en mer moderne metode, avliving med CO2. Selv kjøper jeg kylling fra venner som har fjøs og uteområde til dem, og som avliver dem manuelt under rolige omgivelser. Tror Holte gård også er veldig bra når det kommer til dyrevelferd. Helt sykt alt det industrikyllinger skal gjennom. Anonymous poster hash: c5707...e39 Og da har man ikke enda nevnt forholdene de lever under før de blir drept... Nei, da holder jeg meg til Holte kylling videre, skulle bare ønske de kunne lage kyllingbrystfilet eller kjøttdeig...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Bøyle og strømbad På slakteriet der man bruker bøyle og strømbad blir kyllingene vanligvis hengt opp etter bena på bøyle mens de fortsatt er bevisst. Dette er både smertefullt og stressende. Fuglene blir vanligvis bedøvd av å bli dyppet med hodet inn i et strømførende vannbad før strupen blir kuttet. Det er bevist at denne bedøvelsesmåten noen ganger ikke er effektiv. De urolige fuglene hever hodet og går glipp av strømførende vannbad, slik de i full bevissthet går videre til neste etappe - når strupen blir kuttet. Hvis de er fortsatt urolige og klarer å vri seg unna kniven, havner de ved full bevissthet levende i et kar med kokende vann og så i ribbemaskin, deretter videre til filetering. I Norge brukes denne metoden av Norsk Kylling AS, som er en eneleverandør av kyllingkjøtt til Rema 1000, selges under navnet Solvinge. Også Stjernekylling bruker bøyle og bad. Prior, Økologiske Nordgården (Nortura) bruker en mer moderne metode, avliving med CO2. Selv kjøper jeg kylling fra venner som har fjøs og uteområde til dem, og som avliver dem manuelt under rolige omgivelser. Tror Holte gård også er veldig bra når det kommer til dyrevelferd. Helt sykt alt det industrikyllinger skal gjennom. Anonymous poster hash: c5707...e39 Herregud! Ble helt uvel av å lese dette, så grusomt. Anonymous poster hash: fcb15...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå