Gå til innhold

Er automatisk bilvask alltid så elendig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvde for første gang å vaske bilen i en slik automatisk vaskehall. Brukte det dyreste programmet på langt over 200 kr. Hva skjer? Jo, hele nedre del av begge dørene på sidene var det en stripe av møkk igjen. Er dette vanlig?

Jeg har greid å vaske bilen mye renere på en av disse selvvaskingsstasjonene (myntinntak).

Anonymous poster hash: 6cb63...89f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte du avfetting først? :)

Jada. Fullt program som bl.a. inkluderte avfetting.

Anonymous poster hash: 6cb63...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hvis bilen er skikkelig inngrodd, synes i alle fall jeg at jeg får bedre resultat med selvvask. Og det til en brøkdel av prisen (40-50 kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nok at selvvask, for hånd (svamp) og med god tid, gir det beste resultatet.

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten var jeg noen ganger med pappa når han vasket bilen. Da vi kom hjem spurte jeg hvorfor han ikke brukte maskinen (jeg syntes det så morsomt ut og hadde lyst til å prøve). Som svar fikk jeg et foraktfullt og misfornøyd "hmpf!"

Mamma som hadde overhørt oss utdypte dette med at pappa ikke syntes vaskemaskinen var noe flink til å vaske bilen, og at den lagde riper i lakken.

Pappa har senere lurt på hvorfor jeg og broren min bare svarer med "hm" og "meh", i stedet for å bruke ord som vanlige folk. :fnise:

Anonymous poster hash: acb90...11e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er litt glad i bilen sin, så kjører man den ikke inn i en maskinvask!

Den blir ikke ren, og i tillegg får man masse små vaskeriper i lakken. Over tid blir lakken veldig stygg. Jeg grøsser hver gang jeg ser en fin bil i en automatisk vaskemaskin.

Nå skal det jo sies at man fint kan få riper i lakken ved håndvask også, hvis man ikke vet hva man gjør. Men maskiner er drepen for billakk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og vaskesvamper som mistes i bakken på sand og grus midt i vaskingen....bør kastes. Syns jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville klaget på vasken. Har du kjøpt en dyr vask med avfetting skal bilen bli ren, så gi beskjed der du kjøpte den så får du nok en ny en :) Forresten så gir ikke nyere vaskemaskiner riper!

Anonymous poster hash: 58cad...e98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk håndvask, som alle er enig om her. Høytrykksspyler får du for 6-900kr på Biltema, såpesvamper er heller ikke spesielt dyre. En god vask tar bare ca 40min.

Anonymous poster hash: 371c0...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville klaget på vasken. Har du kjøpt en dyr vask med avfetting skal bilen bli ren, så gi beskjed der du kjøpte den så får du nok en ny en :) Forresten så gir ikke nyere vaskemaskiner riper!

Du må jobbe på en bensinstasjon for å tro det. :P Man må forresten også droppe vanlige billigsvamper dersom man ønsker ripefri bil.

Anonymous poster hash: ad2ea...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinvask riper, det er det ingen tvil om. Jeg har vært med familiemedlemmer som insisterer på å kjøre bilen i maskin. Grøss og gru! Hele bilen rister, og disse remsene slår hardt i lakken. Ikke kom å si at det er skånsomt.

Etter en stund med slik vask er lakken på bilen helt "tørr" (det vil si uten noen beskyttelse fra polering og voks) og full av små sliperiper etter børstene.

En god vaskevott er å anbefale til håndvask i tillegg til høytrykkspyler. Den tar opp mye vann og skitten blir ikke liggende i overflaten som på en svamp.

Endret av muffins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...