Gå til innhold

Kan legen be meg vente 1 måned på legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Som overskriften sier, kan fastlegen min be meg vente en måned på en legetime? Jeg har en føflekk på magen som klør noe forferdelig og flasser, i tillegg til at jeg har flere områder på kroppen som jeg bare klør noe sinnsykt. Jeg klorer meg seriøst opp, jeg kan ikke gå med dette i en måned.. Jeg har prøvd med fuktighetskrem, funker ikke. Prøvde med hydrokortison hvor det har klødd som verst, funker ikke..

Har bare så lyst til å ringe inn å kreve en tidligere legetime, men de sier jo det er fulle lister hos alle legene langt frem i tid :( What to do?

Anonymous poster hash: 958a7...f0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har et visst antall hastetimer hver dag, hvis du ringer med en gang de åpner så kan det være at du får en av de. Det kan også hende at de ikke mener det haster nok til å få en.

Anonymous poster hash: 2ea8f...271
Skrevet

Dra på legevakten eller ring om morningen i det kontoret åpner og kreve en hastetime hos fastlegen. Fastlegen skal ta inn et visst antall hastesaker om dagen, og har ikke lov til å booke seg opp 1 mnd frem i tid uten å ha satt av til til pasienter som trenger hjelp.

Skrevet (endret)

De har et visst antall hastetimer hver dag, hvis du ringer med en gang de åpner så kan det være at du får en av de. Det kan også hende at de ikke mener det haster nok til å få en.

Anonymous poster hash: 2ea8f...271

Dra på legevakten eller ring om morningen i det kontoret åpner og kreve en hastetime hos fastlegen. Fastlegen skal ta inn et visst antall hastesaker om dagen, og har ikke lov til å booke seg opp 1 mnd frem i tid uten å ha satt av til til pasienter som trenger hjelp.

Takk for svar :) Da skal jeg prøve å ringe inn i morgen tidlig når legekontoret åpner. Jeg har jo hatt dette i 2 uker i tillegg, så begynner å bli lei. Legevakten synes nok ikke dette er viktig nok og kommer til å be meg vente i 4 timer iom at jeg kommer sikkert i den minst akutte sonen :P

Vet forresten ikke helt hvorfor HI ble som AB men ok.

Endret av Swag
Skrevet

Har du vurdert å bytte til en lege med færre pasienter på listen sin? Jeg hadde en populær lege, og det var komplett umulig å få time der! Bytter du nå før mars, så har du ny lege 1. mars. Ellers kan du jo gå på Volvat eller lignende.

• Liker 1
Skrevet

En føflekk som klør skal tas på alvor, så jeg synes ikke du skal vente en hel måned med å få den sjekket. Hadde det vært kun den generell kløen du beskriver andre steder på kroppen, så hadde jeg ikke synes det ville være urimelig å vente så lenge, for det er tross alt ikke potensielt farlig eller akutt. En kløende føflekk, derimot, den skal du få sjekket så fort som mulig. Jeg ville prøvd å ringe på morgenen for å få en hastetime, evt gått privat.

Anonymous poster hash: f9d6d...bff
  • Liker 1
Skrevet

En føflekk som klør skal tas på alvor, så jeg synes ikke du skal vente en hel måned med å få den sjekket. Hadde det vært kun den generell kløen du beskriver andre steder på kroppen, så hadde jeg ikke synes det ville være urimelig å vente så lenge, for det er tross alt ikke potensielt farlig eller akutt. En kløende føflekk, derimot, den skal du få sjekket så fort som mulig. Jeg ville prøvd å ringe på morgenen for å få en hastetime, evt gått privat.

Anonymous poster hash: f9d6d...bff

Dersom noen vil ha undersøkt en føflekk, er det alltid med spørsmål om det kan være kreft. Ved kreftmistanke skal det aldri gå mer enn 20 dager fra første legetime er bestilt til utredningen er fullført og behandling er iverksatt. En slik ventetid på legetime som du har opplevd, kan da umulig være lovlig. Slike konsultasjoner burde legen sørge for at blir tatt umiddelbart, og uansett innen samme dag som problemet ble meldt. Ventetid på mer enn 1-2 dager bør aldri forekomme dersom en kreftdiagnose kan tenkes som et alternativ.

Anonymous poster hash: 1b870...82b

Skrevet

Dersom noen vil ha undersøkt en føflekk, er det alltid med spørsmål om det kan være kreft. Ved kreftmistanke skal det aldri gå mer enn 20 dager fra første legetime er bestilt til utredningen er fullført og behandling er iverksatt. En slik ventetid på legetime som du har opplevd, kan da umulig være lovlig. Slike konsultasjoner burde legen sørge for at blir tatt umiddelbart, og uansett innen samme dag som problemet ble meldt. Ventetid på mer enn 1-2 dager bør aldri forekomme dersom en kreftdiagnose kan tenkes som et alternativ.

Anonymous poster hash: 1b870...82b

Man kan sjekke føflekker på apoteket

Anonymous poster hash: f49a9...d7a

• Liker 1
Skrevet

Dette må du utdype

Anonymous poster hash: 869fb...ca7

• Liker 1
Skrevet

Men den testen har fått kritikk for å være for dyr og unøyaktig.

Anonymous poster hash: 0d6f2...b7e

Skrevet

Men den testen har fått kritikk for å være for dyr og unøyaktig.

Anonymous poster hash: 0d6f2...b7e

Det må vel være bedre det enn å gå å mistenke at man har føflekk kreft. Dessuten fersker de de skumleste. Hadde legekontoret trodd det var noe alvorlig galt så hadde ts fått time før.

Skrevet

folk spør om føflekksjekk/fjerning 4-5 ganger om dagen på mitt legekontor. Vi kan da ikke ta alle inn på samme dag. Venting på 20 dager gjelder fra kreft er FUNNET til eventuell behandlingsstart. 98% av alle føflekker som fjernes er ikke ondartede, og fjernes kun fordi pasienten er redd.

Anonymous poster hash: e5ec1...46a
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...