AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Belager meg på å få en ganske heavy restskatt i år. Er det noen som vet om det er mulig å betale i flere avdrag enn to? Eier leilighet hvis det har noe å si. Har lån fra lånekassen og boliglån. Skulle gjerne fått lønnstrekk i flere omganger, noen som vet om dette er mulig? Anonymous poster hash: 31fc0...746
Gjest Wei Wei Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 (endret) Bolig og studielån har vel lite å si. Det du kan gjøre er å begynne å spare nå. Hvis jeg ikke tar feil, så må du betale en gang i mai og en gang i august, men som sagt, jeg vet ikke. Det er i alle fall tidsmessig avstand mellom betalingene. Da kan du spare i månedene i mellom også. Jeg tror ikke at du får lønnstrekk, men du får fakturaer du skal betale. Bare se på hvor mye du kan spare fra nå av. For å øke spareevne kan du "fryse" nedbetaling av boliglånet i noen måneder og betale bare rentene og ikke avdrag. De pengene du løser ut bruker du til å betale skatt. Snakk med banken. Jeg er ingen ekspert, men jeg ville prøvd noe sånt. Endret 18. februar 2015 av Wei Wei 1
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 Da jeg bodde i nabokommunen fikk jeg lov. Etter at jeg flyttet var det ikke snakk om. Måtte betale flerfoldige tusen på stående fot!
missLynch Skrevet 18. februar 2015 #4 Skrevet 18. februar 2015 Lønnstrekk vil du nok ikke ha- det medfører en betalingsanmerkning, noe som gjør det problematisk å kjøpe ting på nett, få nytt mobilabonnement, få lån m.m. Du får en foreløpig beregning når du får selvangivelsen. Bruk den som pekepinn, og sett av rater selv frem til første forfall i august. Bruk feriepengene, f.eks, selv om det er kjedelig bruk av penger 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #5 Skrevet 18. februar 2015 Lønnstrekk gjør at arbeidsgiver blir obs på at du har unnlatt å betale regningene dine, er det lurt? Betalingsanmerkning får du og. Du kan inngå avtale med kemneren om å betale i avdrag, men da får du og renter på restskatten. Betaler du ikk retsskatten før tror det er 1. Mai, slipper du renter. Begyn å stramme inn livreima og spare til restskatten. Sure penger!Anonymous poster hash: f5fa5...523 1
Pengebingen Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Noen spesiell grunn til at du ikke har spart opp når du vet du får heavy restskatt? Da har du jo fått utbetalt for mye over lengre tid antagelig...
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 Det blir jo delt i to.. fikk restskatt i 2014. Første summen skulle betales i slutten av august, og siste del i slutten av september. Du har god tid å spare frem til slutten av sommeren Anonymous poster hash: 80e53...7a2
Mystico Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Jeg kjører på med lav skatte%. Får alltid haugevis i restskatt. Blir rundt 60.000 i år.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 oi såpass.. hvorfor gjør du det?? setter du til side hver mnd da? Anonymous poster hash: 80e53...7a2
Gjest Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 oi såpass.. hvorfor gjør du det?? setter du til side hver mnd da? Anonymous poster hash: 80e53...7a2 Han gjør det antakeligvis fordi han tjener rente på å legge av pengene og "spare" de selv, frem til skatten må betales. Har man stålkontroll på økonomien og greier å legge av skatten selv, er det mest lønnsomt (hvertfall i perioder med god rente - akkurat nå er det ikke så mye å hente).
Mystico Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Han gjør det antakeligvis fordi han tjener rente på å legge av pengene og "spare" de selv, frem til skatten må betales. Har man stålkontroll på økonomien og greier å legge av skatten selv, er det mest lønnsomt (hvertfall i perioder med god rente - akkurat nå er det ikke så mye å hente). Helt korrekt. Er lite å hente nå. I snitt så står summen man får i restskatt på konto i 8.5 mnd. Og i dagens marked er renten på ca 2.5%. Så ca 1500,- spart Endret 19. februar 2015 av Mystico
siitrond Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 Forstår! Så lenge man har kontroll er det vel greit. Hva slags rente gir skatteetaten?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Skatteetaten gir ca 1% p.a.. Det er med andre ord mer lønnsomt å spare på høyrentekonto. Anonymous poster hash: db64b...bf1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 I fjor betalte jeg restskatten i mai, så fort oppgjøret kom, eller om det var før. Jeg fikk beskjed om at så lenge hele beløpet var nedbetalt til fristen kunne jeg dele det opp som jeg ville. Anonymous poster hash: e24ae...403
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #15 Skrevet 20. februar 2015 Takk for svar! Ja, er klar over at første innbetaling er i august og andre i september, dersom man ikke betaler innen 31 mai (slipper rentene da). Boliglånet mitt er ganske ferskt, dvs under ett år gammelt så er litt usikker på om jeg allerede nå tør å spørre om å kun betale renter. Er klar over at staten er de verste man kan skylde penger til, så vil aller helst unngå det. Har faste kostnader på 16.000,- og har ca 23.000,- etter skatt. Ifølge egne beregninger får jeg ca 70.000,- i restskatt etter at renter fra boliglånet på 27% er trukket samt BSU, reisevei til jobb etc. Begynte i jobb i august i fjor så får heller ikke så mye i feriepenger. Blir ikke sommerferie på meg i år for å si det sånn Jeg tar ekstra vakter for å få spart opp til restskatt betalingen i august og september. Anonymous poster hash: 31fc0...746
Trulte1234 Skrevet 20. februar 2015 #16 Skrevet 20. februar 2015 Hvis du unnlater å betale blir det tilslutt lønnstrekk
Musicman Skrevet 20. februar 2015 #17 Skrevet 20. februar 2015 Søk om betalingsutsettelse hos Lånekassen. Man bare fyller ut et skjema for hvor mange måneder man ønsker utsettelse, så får man automatisk innvilget utsettelse. Man trenger ikke å snakke med noen i det hele tatt. Det er dessuten den billigste måten å gjøre det på for deg, ettersom Lånekassen sikkert har den laveste renten av alle lånene dine.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #18 Skrevet 20. februar 2015 Søk om betalingsutsettelse hos Lånekassen. Man bare fyller ut et skjema for hvor mange måneder man ønsker utsettelse, så får man automatisk innvilget utsettelse. Man trenger ikke å snakke med noen i det hele tatt. Det er dessuten den billigste måten å gjøre det på for deg, ettersom Lånekassen sikkert har den laveste renten av alle lånene dine. Takk for tips Musicman! Anonymous poster hash: 31fc0...746
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #19 Skrevet 20. februar 2015 Takk for svar! Ja, er klar over at første innbetaling er i august og andre i september, dersom man ikke betaler innen 31 mai (slipper rentene da). Boliglånet mitt er ganske ferskt, dvs under ett år gammelt så er litt usikker på om jeg allerede nå tør å spørre om å kun betale renter. Er klar over at staten er de verste man kan skylde penger til, så vil aller helst unngå det. Har faste kostnader på 16.000,- og har ca 23.000,- etter skatt. Ifølge egne beregninger får jeg ca 70.000,- i restskatt etter at renter fra boliglånet på 27% er trukket samt BSU, reisevei til jobb etc. Begynte i jobb i august i fjor så får heller ikke så mye i feriepenger. Blir ikke sommerferie på meg i år for å si det sånn Jeg tar ekstra vakter for å få spart opp til restskatt betalingen i august og september. Anonymous poster hash: 31fc0...746 Men hvorfor i all verden betalte du ikke skatt i det hele tatt i fjor?Anonymous poster hash: be4b7...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #20 Skrevet 20. februar 2015 Har du ikke betalt noe skatt i det hele tatt? Anonymous poster hash: 72576...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå