Gå til innhold

Over "best før", men når er siste forbruksdato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en matvare stående lenge i kjøleskapet og etter å ha brukt den et par dager siden så jeg at "Best Før" datoen var omtrent et år siden. Flaut. Matvaren smakte ok, men idag har jeg dårlig mage. Vet ikke om det har en sammenheng da.

Hvertfall, jeg kom til å lure på når en vare har nådd sitt "siste forbruksdag"-punkt, når det er en "best før" vare. Greit nok hvis det er myglet, eller lukter rart, men hva om det ikke gjør det? Er det godt uansett? Flere år etter åpning?

Anonymous poster hash: d678f...1cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Best før"-produkter har ikke en siste forbruksdato, så lenge de er oppbevart riktig. Disse produktene skal ikke bli dårlige i den forstand at de gjør deg syk, men de mister etterhvert smak og næringsstoffer. Det kommer selvfølgelig an på hvilken matvare det er og hvordan den er blitt oppbevart, men i utgangspunktet skal det være trygt å spise maten også noen år etter utløpsdatoen.

Skrevet

Stort sett er det bare å bruke nesa, øynene og smakssansen. Ser det bra ut, lukter bra og smaker bra så er det generelt helt ok. Det er muligens enkelte varer man bør være forsiktig med likevel, men jeg kommer ikke på noen i Norge. (andre steder skal man f.eks. være forsiktig med egg pga salmonella, o.l.)

Anonymous poster hash: 565f7...2dc

• Liker 1
Gjest Ennasus
Skrevet

Ble litt nysgjerrig på hva slags matvare du spiste jeg da? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...