Gå til innhold

Flere og flere retningslinjer til matpakke i bhg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser stadig om at det ikke er lenger lov å ha ditt og datt i matpakka i bhg.

Det jeg så langt har fått med meg er:

ikke brunost/prim

ikke grønnsaker/frukt pga misunnelse av de andre barna.

ikke yougurt,

ikke annet brød enn det groveste..

Hvor langt kan barnehagen dra det? Leste og at vafler ikke var lov, men hva hvis foredlrene lager sunne grove vafler? Det må da være godt for barna å variere litt? Og hvis et barn har vært sykt, men nå er friskt nok til å dra i bhg og at matlysten er fortsatt dårlig og det eneste han eller hun vil ha er prim? Er det da ikke bedre at barnet får prim? Hva med polarbrød? Dere som har barn i bhg, føler dere frustrasjon over dette? At de overvåker og skal kontrolere? Eller hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 91c07...cbe
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler jeg blir kvalt av alt dette oppstyret.
Snart skal det vel komme regler for når man skal være sulte og barna skal drite på kommando!

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ungene tåler godt at det er forskjell på matpakkene til hverandre. Det er vel heller enkelte foreldre som har lagt press på barnehagen for at reglene skal skrenkes inn..

Edit: autokorrekt 😖

Endret av Rararara
  • Liker 2
Skrevet

Hvor leser du dette? Er det retningslinjer i din barnehage?

I barnehagene jeg har og har hatt barn har det aldri vært restriksjoner utover at godteri ikke er lov.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er unødvendig å lage regler for matpakker i barnehagen. Der jeg jobber har de aller fleste med seg sunn og god mat, flotte matpakker med variert kost og frukt og grønt. Dersom det er en og annen matpakke som alltid er usunn bør personalet ta opp dette med de enkelte foreldre. Jeg tror ofte det lages slike regler fordi personalet ikke tør å ta opp dette med den det gjelder, for vanligvis har de fleste sunne gode matpakker!

Anonymous poster hash: 721fb...e7d
  • Liker 3
Skrevet

Hvor leser du dette? Er det retningslinjer i din barnehage?

I barnehagene jeg har og har hatt barn har det aldri vært restriksjoner utover at godteri ikke er lov.

Alna bydel har innført regler. De kommer til å gå i dialog med foreldre som ikke følger opp.

Yoghurt naturell står blant annet på lista

Anonymous poster hash: bced9...ac3

Skrevet

Regler mot yoghurt kan jeg forstå. Men regler mot frukt og grønt pga de andre ungene kan bli misunnelige? Dummeste jeg har hørt.

Hadde det vært slik regler her ville jeg på pur faen laget til en kunstferdig bento-matpakke, kun med godkjente ingredienser, bare for å se om barnehagen hadde laget regler mot det også.

Anonymous poster hash: 0a54f...a12
  • Liker 7
Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg gir fullstendig beng i slike restriksjoner (annet enn det som går på peanøtter pga alvorlig allergi).

Anonymous poster hash: f32d4...926
  • Liker 5
Skrevet

Ingen frukt og grønt, pga misunnelse? En dag uansett kommer barn til å oppleve at folk spiser forskjellig mat, like greit å bli vant til det. Litt misunnelse er ikke farlig. Og jeg ville da heller ikke tro at akkurat frukt og grønt skulle vekke den store misunnelsen? Ville da heller trodd at loff med nugatti på hadde fått oppmerksomheten til et barn...

• Liker 6
Skrevet

Stakkars barn er det jeg tenker. Kan ikke få ha en matpakke å få kose seg med engang! De aller fleste foreldre lager sunne og gode matpakker, men selvsagt skal alle straffes pga noen få tilfeller. Snakk heller med de det gjelder i stedet for å innføre matpakke-diktatur.

• Liker 2
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Barn skal ikke oppleve verken nederlag i livet eller forskjell mellom familier. Alle spiser grovt brød og alle vinner! :skratte:

Skrevet

Selv spiser jeg yoghurt nesten hver dag, men sjelden type som er tilsatt sukker. Putter heller i bær, banan eller litt honning sammen med havregryn eller nøtter.

Finnes tross alt mange typer yoghurt å velge i nå som ikke er tilsatt sukker, så en veldig tullete regel.

Lager forøvrig hjemmelaget pizza med grov bunn, og masse grønnsaker i tomatsaus laget av tomater, er ikke det sunn niste dagen etter vet jeg ikke hva som er sunt. Å lage pizzaboller med grov bunn og med ordentlig saus er jo også veldig sunt og god nistemat, mer næringsrikt enn brødskiver med bare gulost og evt. en liten bit paprika.

• Liker 2
Skrevet

Regler mot yoghurt kan jeg forstå. Men regler mot frukt og grønt pga de andre ungene kan bli misunnelige? Dummeste jeg har hørt.

Hadde det vært slik regler her ville jeg på pur faen laget til en kunstferdig bento-matpakke, kun med godkjente ingredienser, bare for å se om barnehagen hadde laget regler mot det også.

Anonymous poster hash: 0a54f...a12

Reglene mot yoghurt kan ikke JEG forstå. Hva om det er den eneste måten å gi kalsium til barnet på? Som en annen her sa at snart må vi foreldre lære barna å drite på kommando fordi det ikke passer andre.

Anonymous poster hash: 2b9de...c52

• Liker 9
Skrevet

Alna bydel har innført regler. De kommer til å gå i dialog med foreldre som ikke følger opp.

Yoghurt naturell står blant annet på lista Anonymous poster hash: bced9...ac3

Og barn som ikke tåler eller kan ha hva som helst av mat, pga. Allergi eller cøliaki og andre gode grunner? Skal foreldre og barn etter hvert som barna begynner å forstå, føle seg uglesett og annerledes fordi de har matpakker laget etter dispensasjon?

Helt greit at usunne produkter som sjokolade m.m. ikke er ok, daglig. Men nå går dette så vidt at det er vanskelig å ta dette seiøst.

Barnehagen får stå for maten, da, så unngår de at folk kommer med ikke godkjent mat.

Anonymous poster hash: 85983...a7f

Skrevet

Hørte om matpolitiet på p4 i dag, og må si jeg er helt sjokkert!

Jeg er absolutt ikke for sjokoladekake og nugatti i nisteboksen, men det får da være grenser!

Anonymous poster hash: b2895...981

• Liker 1
Skrevet

jeg jobber selv i barnehage og jeg ser hva ungene har med seg. Og det er mye rart! Veldig mange har med seg yogurt og det synes jeg forsåvidt er greit. Problemet oppstår når foreldre ber oss ansatte i barnehagen passe på at ungene spiser brødskiva først før de får yogurt. Det liker jo ikke ungene. Så ofte spiser de en yogurt og så blir det med det. Og hva er det å leve av i mange timer med aktivitet? For å si det sånn; det er ikke mange av de matpakkene som jeg har sett i barnehagen som hadde gått gjennom her i huset!

Anonymous poster hash: 170dd...777
  • Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg følte frustrasjonen over dette med at yoghurt plutselig var fy-fy i noen av de første møtene vi hadde med barnet vårt på helsestasjonen for en del år siden. Jeg har forståelse for at God Morgen-yoghurt ikke er av de sunneste yoghurtene, men helsemyndighetene tar jo alle yoghurtene over en kam her! Skyr sin yoghurt er jo relativt sunn, er den ikke? Og hva med disse som det står 0% på??

Dessuten er det stor forskjell på aktivitetsnivået til de ulike barna utenom barnehagetid. Ikke alle familier har bil, noe helsemyndighetene også ser ut til å ha glemt når de skjærer alle over en kam. Når man ikke har bil må man gjerne gå mer enn det barnefamilier med bil slipper. Barn (og vi som går mer enn gjennomsnittet sånn ellers) trenger faktisk flere kalorier enn barn som blir kjørt hit og dit!! Jeg sier ikke at man skal ha med ferdigkjøpte rosinboller fra en kiosk til barnehagen som nistematen sin, men en yoghurt i ny og ne kan ikke skade da. Det er stor forskjell på å spise variert normal mat som inkluderer både brunost og prim, og på det å dytte i seg sjokolade på ukedager.

De burde heller ikke lage restriksjoner på valg av brød så lenge man holder seg unna loff, men akkurat det trodde jeg de aller fleste foreldre forstod at ikke var aktuelt nistemat-brød.

I vår barnehage får barna servert vafler av og til, og man får ha med seg yoghurt på fredager som fredagskos!! Takk og lov for det!!

Min erfaring som forelder tilsier at mange barnehageansatte allerede føler seg overarbeidet med å finne ut hvilke votter som tilhører hvilket barn da det ikke er alle foreldre som er flinke nok til å merke klærne til barna sine. Jeg tror ikke de har kapasitet til å gå gjennom nisteboksene til alle hver dag i tillegg til det vanlige de har å holde orden på.

Skrevet

... Og hva med disse som det står 0% på??...

De inneholder kunstig søtstoff, som små barn i hvert fall ikke skal ha, da heller ekte sukker.

Og i de barneyoghurtene med mindre sukker er det faktisk ikke mer enn totalt 1 teskje sukker pr beger, det tror jeg ikke er noe problem om man har et moderat sukkerinntak ellers, altså.

Anonymous poster hash: 52225...45f

• Liker 3
Skrevet

Hvis ungene ikke får ta med yoghurt pga sukker eller sjalusi fra andre unger syns jeg det er bare er tull.

Men, dersom yoghurtforbudet skyldes mye søl og gris forstår jeg forbudet.

Anonymous poster hash: 2c8ae...013
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...