Gå til innhold

Hobby hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, legger denne ut her også i tilfellet det er flere som leser her ;)

Jeg har tenkt litt på dette med håndarbeid. Jeg har egentlig aldri vært særlig interessert slikt, men med barn og en mann med reisejobb så blir kveldene veldig fort kjedelige.

Se på TV på kvelden etter oppvaskmaskinen er tømt er ikke særlig givende, så da tenkte jeg å prøve å begynne med noen som faktisk har litt nytte. Så jeg tenkte på strikking. Da kan barna få varme gensere i vinterhalvåret som betyr litt mer, og det går an å gi mer personlige gaver osv.

Jeg har ikke strikket eller noe slik siden jeg gikk på barneskolen så jeg må altså lære dette helt på nytt.
Så noen gode nybegynnertips som ikke gjør meg helt motløs eller irriterer meg fordi det bare ikke vil funke slik jeg vil? :P

Håper på mange gode tips :)

Skrevet

Garnstudio sine videoer er kjempefine for å lære å strikke! :)

Anonymous poster hash: d587a...306
  • Liker 1
Skrevet

Jeg begynte med skjerf, så sokker og så gikk jeg over på litt mer krevende ting, etter at jeg klarte å strikke jevnt og ikke mistet masker. Anbefaler absolutt Garnstudios videoer for ulike teknikker! :)

Skrevet

Hva med å male, om det teller som håndarbeid:P Kjøpe lerret og f.eks. oljemaling og finne et motiv:)

Anonymous poster hash: 0cfc3...f4c
Skrevet

Takk for tips :)
Jeg har sett litt på den siden nå, og det ser absolutt ut som noe som er overkommelig der ;)
Har funnet et sjal som så relativt enkelt ut, men jeg kan jo ta feil også da ;)

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=131&d_id=20&lang=no

Dette her i en annen farge tenkte jeg. Er det så enkelt at selv jeg kunne fått det til?
Det er jo et helt prosjekt å sette seg inn i dette her :P

Skrevet

Det burde absolutt være en grei start det! :)

Skrevet

Takk, da skal jeg teste ut det :)

Må bare lese mer om å øke masker osv... Får kjøpe strikketøy og prøve meg i kveld når ungene har lagt seg!
Kan ikke garantere bilder. Enkelte ting kan være like greit å skjule for omverdenen :ler:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lykke til! :ler:

Kan anbefale rundpinner i bambus for den typen strikking :jepp:

Edit: Og ikke minst, ikke undervurder verdien av å strikke prøvelapper etter hvert :sjenert:

Endret av Tekola
Skrevet

Lykke til! :ler:

Kan anbefale rundpinner i bambus for den typen strikking :jepp:

Edit: Og ikke minst, ikke undervurder verdien av å strikke prøvelapper etter hvert :sjenert:

Bambus??

Jeg trodde alle strikkepinner var i sånn metall jeg (aluminium?)? Og enten som to atskilte pinner eller slike med sånn plast i mellom :P

Haha, snakk om å være grønn :D

Skrevet

Strikkepinner fåes både i metall og treverk, og bambus er de beste trepinnene i mange sin erfaring. En rundpinne er en sånn pinne med plast mellom ;)

Husk å sjekke strikkeoppskrift for hvilken størrelse pinner du har skal ha! Det har noe å si på resultatet :) For små pinner = det du strikker blir mye mindre enn oppgitt, for store pinner = strikketøyet blir større og løsere (pga mye større masker).

Skrevet

Har dere andre forslag til ei som ikke liker å strikke? Jeg får det til, bare liker det ikke. Ikke er jeg særlig flink til å tegne/male heller 😛

Skrevet

Har du prøvd hekling? Makramé? Å sy?

Anonymous poster hash: d587a...306
Skrevet

Så fikk jeg tak i rett utstyr og ikke minst rett garn til slutt ;)
Så nå sitter jeg her og prøver meg fram. Jeg har begynt på den oppskriften som jeg linket til lengre her oppe, og jammen var det noe styr å finne ut av!
Du vet du ikke er født med det koselige husmorgenet som gjør at man er kompetent til å forstå håndarbeid og slikt når du til slutt finner hjelp i strikkeleksjoner fra en MANN på YouTube :ler:

Men nå går det så meget bedre ;) Og ingen kan si at jeg ikke prøver ;)

• Liker 2
Skrevet

Vet at det er veldig "oppbrukt" men skappel-rillegenser er veldig enkel og noe de fleste får til. Veldig greit forklart i oppskriften også, bare søk på google.

Så kan du avansere etterhvert med andre ting.

Finnes mange greie videoer på youtube som viser og forklarer. Ellers er mitt råd å ta en opplæringskveld med noen du kjenner som kan strikke litt.

Det kan virke litt vrient i begynnelsen, me når det først sitter så går det som en lek :)

Anonymous poster hash: 06dd0...eeb

• Liker 1
Skrevet

Vet at det er veldig "oppbrukt" men skappel-rillegenser er veldig enkel og noe de fleste får til. Veldig greit forklart i oppskriften også, bare søk på google.

Finnes mange greie videoer på youtube som viser og forklarer. Ellers er mitt råd å ta en opplæringskveld med noen du kjenner som kan strikke litt.

Det kan virke litt vrient i begynnelsen, me når det først sitter så går det som en lek :)

Jeg kjenner et par stk som har fått skikkelig dilla, og det var jo en av tingene som fikk meg til å tenke på akkurat det :)

Skappelgenser ja.. Den hadde jeg glemt ut. Men jeg ser for meg at når det er snakk om ermer osv så blir det så avansert.

Jeg holder meg til sjalet foreløpig, så ser jeg hvor gresk det virker på andre mønstre ;) Men jeg hadde trengt flere gensere da. Må bare få til å få det skikkelig jevnt slik at det blir likt ;)

Skrevet

Jeg kjenner et par stk som har fått skikkelig dilla, og det var jo en av tingene som fikk meg til å tenke på akkurat det :)

Skappelgenser ja.. Den hadde jeg glemt ut. Men jeg ser for meg at når det er snakk om ermer osv så blir det så avansert.

Jeg holder meg til sjalet foreløpig, så ser jeg hvor gresk det virker på andre mønstre ;) Men jeg hadde trengt flere gensere da. Må bare få til å få det skikkelig jevnt slik at det blir likt ;)

Fordelen er at du strikker med tykt garn på store pinner, da trenger man ikke stikke så gjevnt for å få et fint resultat :)

Det du må kunne for å strikke skappel er, legge ut, felle av, rett og vrang.

Lykke til med sjalet og videre prosjekter :)

• Liker 1
Skrevet

Fordelen er at du strikker med tykt garn på store pinner, da trenger man ikke stikke så gjevnt for å få et fint resultat :)

Skrevet

Åja, men det er jo akkurat det jeg holder på med nå visstnok :)

Og takk for det :) Høres ut som det er noe selv jeg kan få til :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg tenkte å prøve meg på dette nå snart, men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal ha to forskjellige typer garn? Er det noen spesiell grunn ti det? Finner ikke noen forklaring i oppskriften heller jeg.. hehe

Noen som orker å forklare hvorfor?

Men utenom det så virket den ganske enkel da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...