AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #41 Skrevet 19. februar 2015 To ganger borte er ikke mye i forhold til det jeg får med meg at mine kolleger er borte, og andre plasser jeg har jobbet. Er tungt arbeid og mye smitte. Ene kollegaen min har vært borte i tre omganger allerede etter nyttår, en gang med omgangssyken og en gang med influensa, den tredje vet jeg ikke. To andre har vært borte to ganger så langt i år. Er mye sykefravær der. Kanskje dette er unormalt mye i forhold til hva du er vant med.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Ja, det synes jeg hørtes voldsomt ut. Her er ikke kollegene mine borte hver år en gang, men det er klart det vil jo variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Selv er jeg heller ikke syk hvert år. Anonymous poster hash: 158ad...1ef 1
melatonin Skrevet 19. februar 2015 #42 Skrevet 19. februar 2015 Takk for tips. Men hun sa at sykt barn ikke gjør noe, er mine få egenmeldinger og litt sykemeldt hun reagerer på.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Sjefen burde forstå at når barn er sykt så kan foreldre og bli smittet. Høres ut som om sjefen din er veldig lite forståelsesfull.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #43 Skrevet 19. februar 2015 Nei, du har 24 egenmeldingsdager i året. Ikke 24 egenmeldinger (da må man i så fall ta kun en dag hver gang). Det er en vesentlig forskjell der. Joda men les setningen min før den, der står det 24 dager. Er sikker på at alle skjønte hva jeg mente. Dessuten kan man faktisk være borte 24 enkeltdager, selv om det er uvanlig.Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #44 Skrevet 19. februar 2015 Ja, det synes jeg hørtes voldsomt ut. Her er ikke kollegene mine borte hver år en gang, men det er klart det vil jo variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Selv er jeg heller ikke syk hvert år. Anonymous poster hash: 158ad...1ef Er vanligvis aldri syk jeg og, spesielt før når jeg jobbet med noe annet. Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #45 Skrevet 19. februar 2015 Sjefen burde forstå at når barn er sykt så kan foreldre og bli smittet. Høres ut som om sjefen din er veldig lite forståelsesfull. Syns det er rart at det er krise når jeg er syk og ikke de andre. Men jeg vet jo ikke om de andre får kjeft og. I høst ble jeg nok smittet av sønnen min, neppe denne gangen men hvem vet. Er mere detaljer jeg kunne fortalt om hva sjefen har sagt men vil ikke si mer for jeg vil ikke bli gjennkjent. Vil heller ikke si hva jeg jobber med. Takk for alle svar og støtte. Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #46 Skrevet 19. februar 2015 Sjefen nektet å ta i mot sykemeldingen min, så jeg ga den til ei på lønn- og personal uten å nevne at sjefen ikke ville ha den. For jeg snakket med NAV etter jeg snakket med sjefen og NAV sa at selvfølgelig skal arbeidsgiver ha den, og selvfølgelig skal de betale meg. Og de kan ikke bare ta bort retten min til å bruke egenmeldinger på den måten, og man skal få det skriftlig uansett, det tells ikke om det ikke er registrert skriftlig. For sånn doukmentasjon er viktig for begge parter å ha. I brevet skal det begrunnes med at de 24 dagene er brukt opp, eller at de mistenker misbruk og hvorfor de mistenker det. Og det skal stå hvor lenge man har mistet retten, som er vanligvis 6 mnd. Og at de ikke kan mistenke at jeg misbruker egenmeldinger når jeg kun har brukt 3-4 (husker ikke nøyaktig om det er 3 el 4) og da fordelt på flere mnd med mellomrom (oktober og februar). Da må i såfall arbeidsgiver kunne begrunne det godt, at de feks så meg danse på byen i timesvis mens jeg hevdet at jeg hadde forstuet benet. Jeg pratet med en slektning som er leder av en stor enhet i en annen kommune og hun var enig med NAV. Hun sa at min sjef vet tydeligvis lite om sykefraværsregler. Enda det er mye sykefravær der. Jeg har ikke lenger lyst å jobbe der og siden mitt vikariat snart går ut så ordner det seg sånn. Jeg hadde dagpenger i en mnd før jeg fikk denne jobben så kan søke om gjennopptakelse av dagpenger. Men da må NAV ha en bekreftelse på sluttårsak fra jobben og jeg ser ikke for meg et hyggelig brev fra sjefen til NAV, "Lise hadde masse sykefravær så vi vil ikke ha henne lenger". Greia er at jeg kan ta ekstravakter der fremover når jeg er friskmeldt som er på søndag (om ikke sjefen hater meg nå) og avslår jeg det så får jeg ikke dagpenger før om 2 mnd som straff. Får jeg ikke tilbud om flere vakter der så må da sjefen skrive at jeg ikke får flere vakter pga sykefraværet. Og det vil vel NAV reagere negativt på? Altså mitt sykefravær? Selv om det ikke er skyhøyt. Vil ikke da heller en legeerklæring om at jeg ikke burde jobbe der lenger være bedre? Jeg er ganske knust egentlig, føler meg veldig verdiløs, har blitt brukt i 6 mnd og så "kastet i søpla" fordi jeg ble syk. At jeg blir syk er ikke lov tydeligvis. Har grått mye i dag fordi dette er så urettferdig, hvorfor meg? Hva med mine kolleger med høyere sykefravær? En tidligere kollega en annen plass mistet retten til å bruke egenmeldinger fordi hun var syk kun på mandager og skrøt da ofte av at hun var fyllesjuk mandagen, og på alle inneklemte arbeidsdager i jula og påsken så var hun syk. Aldri ellers. Det ble mistenktsom, og hun innrømmet misbruket til slutt. Men jeg har ikke gjort noe sånt, jeg har vært syk på ordentlig. Føler meg så verdiløs nå i jobbsammenheng, er umulig å finne fast jobb for tiden. Er egentlig litt deprimert pga jobbsøkingen som jeg har holdt på med i 2 år. Bor i en stor by og ikke på en øde øy. Håper at legen kan støtte meg, og at NAV kanskje kan gi meg en praksisplass en annen plass. Hva tenker dere? Hadde dere ønsket å fortsette å jobbe der om dere var meg? Det er et bra arbeismiljø men liker egentlig ikke jobben helt, ikke det jeg vil jobbe med. Men det er inntekt. Men tviler for at sjefen vil ha meg tilbake, det må i så fall være fordi det er krise pga mye skyefravær der, vi har vært mye underbemannet de siste ukene. Ujs, hvofor er jeg så uheldig med en slik sjef Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #47 Skrevet 19. februar 2015 Ops jeg la inn flere avsnitt men de forsvant.Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #48 Skrevet 19. februar 2015 Sjefen nektet å ta i mot sykemeldingen min, så jeg ga den til ei på lønn- og personal uten å nevne at sjefen ikke ville ha den. For jeg snakket med NAV etter jeg snakket med sjefen og NAV sa at selvfølgelig skal arbeidsgiver ha den, og selvfølgelig skal de betale meg. Og de kan ikke bare ta bort retten min til å bruke egenmeldinger på den måten, og man skal få det skriftlig uansett, det tells ikke om det ikke er registrert skriftlig. For sånn doukmentasjon er viktig for begge parter å ha. I brevet skal det begrunnes med at de 24 dagene er brukt opp, eller at de mistenker misbruk og hvorfor de mistenker det. Og det skal stå hvor lenge man har mistet retten, som er vanligvis 6 mnd. Og at de ikke kan mistenke at jeg misbruker egenmeldinger når jeg kun har brukt 3-4 (husker ikke nøyaktig om det er 3 el 4) og da fordelt på flere mnd med mellomrom (oktober og februar). Da må i såfall arbeidsgiver kunne begrunne det godt, at de feks så meg danse på byen i timesvis mens jeg hevdet at jeg hadde forstuet benet. Jeg pratet med en slektning som er leder av en stor enhet i en annen kommune og hun var enig med NAV. Hun sa at min sjef vet tydeligvis lite om sykefraværsregler. Enda det er mye sykefravær der. Jeg har ikke lenger lyst å jobbe der og siden mitt vikariat snart går ut så ordner det seg sånn. Jeg hadde dagpenger i en mnd før jeg fikk denne jobben så kan søke om gjennopptakelse av dagpenger. Men da må NAV ha en bekreftelse på sluttårsak fra jobben og jeg ser ikke for meg et hyggelig brev fra sjefen til NAV, "Lise hadde masse sykefravær så vi vil ikke ha henne lenger". Greia er at jeg kan ta ekstravakter der fremover når jeg er friskmeldt som er på søndag (om ikke sjefen hater meg nå) og avslår jeg det så får jeg ikke dagpenger før om 2 mnd som straff. Får jeg ikke tilbud om flere vakter der så må da sjefen skrive at jeg ikke får flere vakter pga sykefraværet. Og det vil vel NAV reagere negativt på? Altså mitt sykefravær? Selv om det ikke er skyhøyt. Vil ikke da heller en legeerklæring om at jeg ikke burde jobbe der lenger være bedre? Jeg er ganske knust egentlig, føler meg veldig verdiløs, har blitt brukt i 6 mnd og så "kastet i søpla" fordi jeg ble syk. At jeg blir syk er ikke lov tydeligvis. Har grått mye i dag fordi dette er så urettferdig, hvorfor meg? Hva med mine kolleger med høyere sykefravær? En tidligere kollega en annen plass mistet retten til å bruke egenmeldinger fordi hun var syk kun på mandager og skrøt da ofte av at hun var fyllesjuk mandagen, og på alle inneklemte arbeidsdager i jula og påsken så var hun syk. Aldri ellers. Det ble mistenktsom, og hun innrømmet misbruket til slutt. Men jeg har ikke gjort noe sånt, jeg har vært syk på ordentlig. Føler meg så verdiløs nå i jobbsammenheng, er umulig å finne fast jobb for tiden. Er egentlig litt deprimert pga jobbsøkingen som jeg har holdt på med i 2 år. Bor i en stor by og ikke på en øde øy. Håper at legen kan støtte meg, og at NAV kanskje kan gi meg en praksisplass en annen plass. Hva tenker dere? Hadde dere ønsket å fortsette å jobbe der om dere var meg? Det er et bra arbeismiljø men liker egentlig ikke jobben helt, ikke det jeg vil jobbe med. Men det er inntekt. Men tviler for at sjefen vil ha meg tilbake, det må i så fall være fordi det er krise pga mye skyefravær der, vi har vært mye underbemannet de siste ukene. Ujs, hvofor er jeg så uheldig med en slik sjef Anonymous poster hash: ecbda...c37 ÆH...du er sykemeldt en gang i mnd og klager over sjefen??? You are sooo getting fired!Anonymous poster hash: 24351...91f 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #49 Skrevet 20. februar 2015 ÆH...du er sykemeldt en gang i mnd og klager over sjefen??? You are sooo getting fired!Anonymous poster hash: 24351...91f En gang i mnd nei, en gang i oktober og en gang i februar. Og den andre gangen så måtte jeg fordi hun nektet meg å bruke egenmelding. Anonymous poster hash: ecbda...c37 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #50 Skrevet 20. februar 2015 Sjefen din høres fullstendig urimelig ut. Sønnen min begynte også i barnehage i høst, og jeg har hatt flere dager med egenmelding samt 2 x 1 uke sykemelding. I tillegg kommer alle sykt-barn-dagene. Jeg har hatt tre runder med kraftig forkjølelse som har endt i lungebetennelse en gang og bihulebetennelse en annen gang, samt omgangssyken og influensa. Jeg, som knapt har hatt en dag fravær før og aldri er syk, har altså vært sengeliggende over lengre perioder. Ufattelig slitsomt for både meg og arbeidsgiver, men jeg kan jo ikke noe for det. Heldigvis har arbeidsgiver barn selv og sier hver gang jeg ringer: "Jaja, er ikke noe å gjøre med det, jeg kjenner til det, god bedring." Jeg ville snakket med tillitsvalgt og gått til sjefen over sjefen. "Alle" vet at det første året i barnehage er spesielt i forhold til sykdom for både barn og foreldre, og noen rammes hardere enn andre. Håper det ordner seg! Anonymous poster hash: 969d6...431
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #51 Skrevet 20. februar 2015 Nå er det på tide å koble inn fagforeningen din TS. Anonymous poster hash: 158ad...1ef 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #52 Skrevet 20. februar 2015 De av dine kolleger som har høyere sykefravær, kan det tenkes at de er kronikere og at sjefen derfor slipper å betale sykemeldingsdagene i arbeidsgiverperioden? Anonymous poster hash: d2ab8...8e7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #53 Skrevet 20. februar 2015 De av dine kolleger som har høyere sykefravær, kan det tenkes at de er kronikere og at sjefen derfor slipper å betale sykemeldingsdagene i arbeidsgiverperioden? Anonymous poster hash: d2ab8...8e7 Nei, de er åpne om sitt fravær og det er influensa, omgangssyken ol. Eller er selvfølgelig de som er lenge borte pga annet, som h*n jeg er vikar for. Men er ikke de jeg tenker på med mye fravær. Jo de har mye men det er langvarig og sammenhengende. F.eks en kollega har vært borte i flere mnd i strekk pga kreft Men de som egentlig er på jobb og har mye fravær har vanlige infeksjoner ol.Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #54 Skrevet 20. februar 2015 Sjefen din høres fullstendig urimelig ut. Sønnen min begynte også i barnehage i høst, og jeg har hatt flere dager med egenmelding samt 2 x 1 uke sykemelding. I tillegg kommer alle sykt-barn-dagene. Jeg har hatt tre runder med kraftig forkjølelse som har endt i lungebetennelse en gang og bihulebetennelse en annen gang, samt omgangssyken og influensa. Jeg, som knapt har hatt en dag fravær før og aldri er syk, har altså vært sengeliggende over lengre perioder. Ufattelig slitsomt for både meg og arbeidsgiver, men jeg kan jo ikke noe for det. Heldigvis har arbeidsgiver barn selv og sier hver gang jeg ringer: "Jaja, er ikke noe å gjøre med det, jeg kjenner til det, god bedring." Jeg ville snakket med tillitsvalgt og gått til sjefen over sjefen. "Alle" vet at det første året i barnehage er spesielt i forhold til sykdom for både barn og foreldre, og noen rammes hardere enn andre. Håper det ordner seg! Anonymous poster hash: 969d6...431 Sjefen har små barn selv faktisk, men de er ikke nye i barnehagen selv. En gang jeg ringte henne i forbindelse med noe helt annet så var hun hjemme selv med sykt barn. Hun har også vært syk selv. Hadde jeg hatt fast jobb så hadde jeg absolutt tatt dette videre, er bare vikar og trives ikke så godt der. Føler ikke at det er en jobb å kjempe for.Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #55 Skrevet 20. februar 2015 Nå er det på tide å koble inn fagforeningen din TS. Anonymous poster hash: 158ad...1ef Som jeg nettopp svarte en annen, føler ikke at dette er verd å kjempe for. Har ikke fast jobb der og vil ikke jobbe der lenger uansett. Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #56 Skrevet 20. februar 2015 Som jeg nettopp svarte en annen, føler ikke at dette er verd å kjempe for. Har ikke fast jobb der og vil ikke jobbe der lenger uansett. Anonymous poster hash: ecbda...c37 Nei, men da er jo ssaken grei. Jeg tenkte kanskje at det hadde vært fint med noen i ryggen selv om du ikke skal fortsette på arbeidsplassen. For du slutter vel ikke på dagen? Anonymous poster hash: 158ad...1ef
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #57 Skrevet 20. februar 2015 Nei, men da er jo ssaken grei. Jeg tenkte kanskje at det hadde vært fint med noen i ryggen selv om du ikke skal fortsette på arbeidsplassen. For du slutter vel ikke på dagen? Anonymous poster hash: 158ad...1ef vikariatet går ut i neste uke. Tviler for at jeg får videre kontrakt nå, og får jeg kontrakt videre så skal jeg snakke med henne, be om å få det om å ha mistet egenmeldinger skriftlig og tar det da opp med min fagorganisasjon. Men tviler sterkt på at hun vil ha meg der siden hun er så sur for tiden, vet ikke hva jeg har gjort henne. Er alltid blid og høflig. Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #58 Skrevet 20. februar 2015 vikariatet går ut i neste uke. Tviler for at jeg får videre kontrakt nå, og får jeg kontrakt videre så skal jeg snakke med henne, be om å få det om å ha mistet egenmeldinger skriftlig og tar det da opp med min fagorganisasjon. Men tviler sterkt på at hun vil ha meg der siden hun er så sur for tiden, vet ikke hva jeg har gjort henne. Er alltid blid og høflig.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Det er så kort tid til ja. Du skal nok være glad for at du kommer deg vekk fra denne sjefen, det høres ikke ut som noe blivende sted. Anonymous poster hash: 158ad...1ef
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #59 Skrevet 20. februar 2015 Det er så kort tid til ja. Du skal nok være glad for at du kommer deg vekk fra denne sjefen, det høres ikke ut som noe blivende sted. Anonymous poster hash: 158ad...1ef Jeg likte henne kjempe godt før, er så synd at det ble sånn her http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_sad.gif' alt=':('> Anonymous poster hash: ecbda...c37
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #60 Skrevet 20. februar 2015 En gang i mnd nei, en gang i oktober og en gang i februar. Og den andre gangen så måtte jeg fordi hun nektet meg å bruke egenmelding.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Beklager, la meg omformulere. "ÆH...du er borte fra jobb pga sykdom en gang i mnd og klager over sjefen??? You are sooo getting fired!" Anonymous poster hash: 24351...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå