AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Del Skrevet 18. februar 2015 Kan sjefen fjerne retten til å bruke egenmelding av ennen grunn enn at h*n tror at man misbruker egenmeldingene? Altså egentlig er frisk. Hva med de dagene man har til å bruke når barnet er sykt? Jeg er i et vikariat og begynte i september, sønnen min begynte i barnehagen samtidig og har vært mye syk. Vi har delt på å være hjemme med han og kan selvfølgelig ikke bestemme når han er syk eller frisk. Vi har ikke noen foreldre i nærheten som kan passe vår syke sønn da de bor for langt unna, og dessuten så jobber de alle. Har ingen i nettverket som kan stille opp som barnepass på en arbeidsdag. Arbeidsgiver har aldri krevd legeerklæring for at jeg har vært hjemme, og mannen min sin arbeidsgiver har aldri klaget. Jeg var hjemme pga min helse i høst pga en bakterieinfeksjon som ikke ga seg så lett, måtte øke dosen med antibiotika, hadde en del feber og var dårlig så kunne ikke jobbe. Var hjemme ca en med sykemelding men først et par egenmeldinger. I år har jeg vært hjemme tre dager med min syke sønn og mannen fire dager. *bank i bordet* for at nå har han ikke vært syk på tre uker. Men jeg er blitt syk selv nå. Og sjefen er sur og sier at nå har det vært så mye fravær at jeg ikke får bruke egenmeldinger lenger (for meg, hun sa at sykt barn er greit), så jeg har fått meg en sykemelding. Og hun sa at hun skal gjøre så de slipper å betale meg i arbeidsgiverperioden. Er det mulig? Hvordan skal hun få det til? Jeg har ikke misbrukt noen egenmeldinger uansett! Jeg er ikke i nærheten av å ha brukt opp de 24 dagene med egenmelding jeg kan bruke i året, jobber i en IA-bedrift. Har kun hørt og lest at man kan miste retten til å bruke egenmeldinger ved mistanke om misbruk eller om man har brukt de opp, men da får man bare sykemelding istedenfor. Jeg er ikke frisk her og nå, kan ikke presse meg på jobb siden jeg spyr. Skjønner fint lite av hvordan hun tenker. Kan ta dette videre med en leder over henne eller fagforeningen min. Men er dette hun gjør lov?Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #2 Del Skrevet 18. februar 2015 "Var hjemme ca en uke" skulle det stå.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 18. februar 2015 #3 Del Skrevet 18. februar 2015 Her står det kort og greit om egenmeldinger og IA-bedrifter: http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2014/2/dette-maa-du-vite-om-egenmelding/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #4 Del Skrevet 18. februar 2015 Hun mener nok at hun skal søke Nav om å dekke dine egenmeldingsdager sånn at ikke arbeidsgiver har utgifter de dagene du er syk. Dette gjør nok arbeidsgiver fordi at du har et høyt sykefravær og dermed er en dyr ansatt for arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 3996f...003 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BonBon Skrevet 18. februar 2015 #5 Del Skrevet 18. februar 2015 Nå vet jeg ikke hvordan IA bedrift virker, men der jeg jobber så har man 12 dager (til seg selv) basert på 12 måneder. Når det har gått 12 måneder siden første egenmelding så slettes den, du har da en en ny, så går det 12 måneder fra andre egenmelding, så har du to igjen og slik forsetter det. Er det det sjefen tenker på? At du har vært hjemme i 24 dager siden september? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #6 Del Skrevet 18. februar 2015 Er dette kommune, eller annen offentlig stilling? Retten til sykemelding kan de fjerne når de føler det er nødvendig. Dette er ikke din største bekymring, men at du er i et vikariat og hvamed mulighetene dine etter at vikariatet er ferdig? Du kan snakke med fagforeningen, men de kan neppe gjøre noe...Anonymous poster hash: 834ba...d44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #7 Del Skrevet 18. februar 2015 NAV har et skjema som arbeidsgiver kan fylle ut. Men dette er for kroniske sykdommer som er kjent og som vil ende med flere kortvarige fravær. Anonymous poster hash: 1de52...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #8 Del Skrevet 18. februar 2015 Hun har lov til å gjøre det ja, men du skal gis rett til å uttale deg først. Etter 6 måneder skal beslutningen om å ta fra deg retten til å bruke egenmelding vurderes på nytt Anonymous poster hash: d2ab8...8e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #9 Del Skrevet 18. februar 2015 Her står det kort og greit om egenmeldinger og IA-bedrifter: http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2014/2/dette-maa-du-vite-om-egenmelding/ Takk men er ikke det jeg spør om, som jeg kan se.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #10 Del Skrevet 18. februar 2015 Hun mener nok at hun skal søke Nav om å dekke dine egenmeldingsdager sånn at ikke arbeidsgiver har utgifter de dagene du er syk. Dette gjør nok arbeidsgiver fordi at du har et høyt sykefravær og dermed er en dyr ansatt for arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 3996f...003 Hvorfor sier hun det ikke da? Bare avviser meg og sier at jeg ikke får betalt. Har ikke et enormt sykefravær, aller mest sykt barn og et har ikke noe med mine 24 egenmeldinger å gjøre. Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #11 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg vet ikke noe om dette med å miste retten til egenmelding, men hvorfor går du ikke til legen og får sykmelding hvis du er så dårlig? Men ta kontakt med tillitsvalgte hvis du er organisert eller HR-avdelingen, de kan sikkert svare deg. Anonymous poster hash: 9a1a9...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #12 Del Skrevet 18. februar 2015 Nå vet jeg ikke hvordan IA bedrift virker, men der jeg jobber så har man 12 dager (til seg selv) basert på 12 måneder. Når det har gått 12 måneder siden første egenmelding så slettes den, du har da en en ny, så går det 12 måneder fra andre egenmelding, så har du to igjen og slik forsetter det. Er det det sjefen tenker på? At du har vært hjemme i 24 dager siden september? 24 nei, var et par dager i høst og en dag i går. Resten er "sykt barn" som er av en annen pott på 10 dager. Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #13 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg vet ikke noe om dette med å miste retten til egenmelding, men hvorfor går du ikke til legen og får sykmelding hvis du er så dårlig? Men ta kontakt med tillitsvalgte hvis du er organisert eller HR-avdelingen, de kan sikkert svare deg. Anonymous poster hash: 9a1a9...28d Sykemeldte meg i dag ja. Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #14 Del Skrevet 18. februar 2015 Er dette kommune, eller annen offentlig stilling? Retten til sykemelding kan de fjerne når de føler det er nødvendig. Dette er ikke din største bekymring, men at du er i et vikariat og hvamed mulighetene dine etter at vikariatet er ferdig? Du kan snakke med fagforeningen, men de kan neppe gjøre noe...Anonymous poster hash: 834ba...d44 Kommunen. Joda vet det med videre jobb Men jeg kan ikke trylle meg frisk dessverre Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #15 Del Skrevet 18. februar 2015 Hun har lov til å gjøre det ja, men du skal gis rett til å uttale deg først. Etter 6 måneder skal beslutningen om å ta fra deg retten til å bruke egenmelding vurderes på nytt Anonymous poster hash: d2ab8...8e7 Jeg kan ikke skjønne det siden jeg har ikke vært kjempe mye syk, er sønnen min som har vært mye syk, men også vært hjemme med sin far. Og hun sier at mitt fravær med sykt barn gjør ingenting og har ikke noe å si for at hun ikke vil la meg bruke egenmeldinger for meg. Jeg hadde skjønt det om jeg var borte mye mer og mer sykemeldt. Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #16 Del Skrevet 18. februar 2015 Tar arbeidsgiver fra deg retten til egenmelding for at vedkommende skal kunne dytte utgiftene over på NAV? Anonymous poster hash: d2ab8...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #17 Del Skrevet 18. februar 2015 24 nei, var et par dager i høst og en dag i går. Resten er "sykt barn" som er av en annen pott på 10 dager.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Hvis du har brukt tre egenmeldingsdager så er jo dette høl i hodet. Er hun klar over at det bare er tre du har brukt på deg selv? Anonymous poster hash: 9a1a9...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #18 Del Skrevet 18. februar 2015 Hvis du har brukt tre egenmeldingsdager så er jo dette høl i hodet. Er hun klar over at det bare er tre du har brukt på deg selv? Anonymous poster hash: 9a1a9...28d jepp, derfor jeg spør her. Kunne egentlig latt vær å nevne det med sykt barn for det er ikke relevant men jeg tenkte ikke så langt i sta. Var som sagt sykemeldt en gang i høst men det var ikke lenge, og er sykemeldt nå men det fordi hun sier at jeg ikke får lov å bruke egenmeldinger lenger. Er mange vikarer der jeg jobber og noen har vært mer syk en meg, vet ikke om de får kjeft, men de er der ennå. Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #19 Del Skrevet 18. februar 2015 Tar arbeidsgiver fra deg retten til egenmelding for at vedkommende skal kunne dytte utgiftene over på NAV? Anonymous poster hash: d2ab8...8e7 Er det jeg tror http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_sad.gif' alt=':('>Anonymous poster hash: ecbda...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #20 Del Skrevet 18. februar 2015 jepp, derfor jeg spør her. Kunne egentlig latt vær å nevne det med sykt barn for det er ikke relevant men jeg tenkte ikke så langt i sta. Var som sagt sykemeldt en gang i høst men det var ikke lenge, og er sykemeldt nå men det fordi hun sier at jeg ikke får lov å bruke egenmeldinger lenger. Er mange vikarer der jeg jobber og noen har vært mer syk en meg, vet ikke om de får kjeft, men de er der ennå.Anonymous poster hash: ecbda...c37 Be om å få det skriftlig at du mister retten til egenmeldinger. Det er viktig å ha skriftlig dokumentasjon i slike saker. Anonymous poster hash: 9a1a9...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå