Crobern Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Jeg trodde pasta carbonara var pasta carbonara, men jeg ser at det finnes mange forskjellige oppskrifter. Hva er din beste oppskrift på denne retten?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 Det er fordi mange jukser med navnet. Carbonara består av: Pasta (fortrinnsvis spagetti) Egg Pancetta (eller bacon) Pepper Revet parmesan Det er også "lov" å tilsette litt matfløte. Alt annet er ikke carbonara. Anonymous poster hash: 938bf...881 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 spagetti bacon + stekefettet som dannes eggeplomme® pepper og salt parmesan Anonymous poster hash: db6db...3b1 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #4 Skrevet 18. februar 2015 Enig med de over som sier at det ofte jukses litt med hva som er carbonara. En ekte carbonara skal kun inneholde ingrediensene nevnt over. Men, når det er sagt, pleier jeg å også ha i sjalottløk, stekt sjampinjong og erter (bruker de frosne) i min "carbonara". Synes det blir litt mer "mat" i den da. Liker også godt å ha oppi et par hvitløksfedd, selv om dette ikke originalt skal være i en carbonara.Anonymous poster hash: f04da...253
Druid Skrevet 18. februar 2015 #5 Skrevet 18. februar 2015 Dette er italiensk mat; det finnes mindre familievariasjoner i alle oppskriftene, så å si at en enkel oppskrift er den eneste akseptable, blir feil. Men nr 2 er den som regnes som grunnversjonen. Jeg bruker som regel bacon i stedet for Pancetta og fløte i tillegg, og av og til sopp og løk stekt i baconfettet. Og det er hentet fra en familieoppskrift fra Italia.
venus_ Skrevet 18. februar 2015 #6 Skrevet 18. februar 2015 Til to personer: 150-200 g spagetti 200 g guanciale/pancetta/bacon + litt av stekefettet 1 egg + 2 eggeplommer parmesan eller pecorino pepper litt salt
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Pleier å lage den på Trines matblogg. Det er ikke autentisk carbonara da.. Men den er sykt god! Så den anbefales hvis det ikke er viktig for deg at det er "ekte" carbonara. Anonymous poster hash: 70f3a...b64
Maximillian Cohen Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Jeg bruker, i tillegg til det som "skal" være i en carbonara, spinat og litt rømme (i stedet for fløte). Syns rømmen gir retten den riktige syrebalansen og det blir litt friskere på smak. Det kan nok også hende at et par hvitløksfedd får lov til å surre litt sammen med pancettaen. Spinaten er mest for å få litt farge. I tillegg blir det tagliatelle, og ikke spaghetti, da det er det pastamaskinen min kan lage. Endret 8. mars 2015 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Dette er italiensk mat; det finnes mindre familievariasjoner i alle oppskriftene, så å si at en enkel oppskrift er den eneste akseptable, blir feil. Men nr 2 er den som regnes som grunnversjonen. Jeg bruker som regel bacon i stedet for Pancetta og fløte i tillegg, og av og til sopp og løk stekt i baconfettet. Og det er hentet fra en familieoppskrift fra Italia. Og jeg fikk fortalt av en italiener at egg ikke hadde noe i carbonara å gjøre. Det skulle være fløte, parmesan og pepper. Selv bruker jeg egg og fløte, parmesan, pepper og bacon.Anonymous poster hash: 758e0...d0c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Og jeg fikk fortalt av en italiener at egg ikke hadde noe i carbonara å gjøre. Det skulle være fløte, parmesan og pepper. Selv bruker jeg egg og fløte, parmesan, pepper og bacon.Anonymous poster hash: 758e0...d0c Eggeplomme altså, ikke hele egget.Anonymous poster hash: 758e0...d0c
neon_sun Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Samboeren min lager verdens beste Carbonara, dog nok ikke helt autentisk. Han bruker pasta, egg, fløte, bacon parmesan og løk (rødløk er best synes vi).
skruf Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Jeg lager den sånn: Koker opp pasta Kutter opp i biter og steker en pakke bacon Visper sammen 2 hele egg+2 eggeplommer, 2dl revet parmasan+0.5dl av kokevannet av pastaen, pluss litt ferskrevet pepper. Heller av vannet på pastaen og blander inn baconet. Tømmer eggerøren over og blander godt. Serverer med et dryss parmasan og pepper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå