Gå til innhold

På hvilke trinn kan en lektor undervise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at de fleste lektorstudier nå heter 8.-13.trinn,noe det ikke het da jeg begynte (2010). Jeg hørte i starten at vi kan undervise fra 4.klasse og opp, men stemmer det virkelig?

Anonymous poster hash: 4c7f9...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På barneskolen, slik jeg har forstått det, er det nesten ingen krav for å undervise i fagene. Da jeg var der i praksis var det i alle fall slik at vi kunne bli satt til å undervise i alle fagene, selv de vi ikke hadde som fag selv. På ungdomsskolene jeg har vært i praksis ved har vi bare undervist i de fagene vi selv har, og jeg tror man må ha minst 30 stp i faget for å undervise i det.

Synes det høres riktig ut at dere kan jobbe fra i alle fall 4. klasse og oppover. Jeg vet ikke hvordan lektorutdanningen er lagt opp, men på GLU 5.-10. har vi i alle fall fint lite om den første leseopplæringen og sånne ting, så om jeg "har lov" til å undervise på lavere trinn hadde jeg ikke følt meg komfortabel med det da jeg ikke har nok kunnskap om å lære bort grunnleggende ferdigheter på et så lavt nivå, samt at pedagogikken og undervisningsmetodene er veldig forskjellige fra ungdomsskolen, hvor jeg har hatt mest praksis.

Skrevet

Lektor innebærer master og du kan undervise på videregående. Du kan oppleve det vanskelig å få jobb i ungdomsskole fordi de bare trenger adjunkter men må lønne seg som lektor, ergo ugunstig for dem.

Skrevet

Med en integrert lektorutdanning er du kvalifisert for å undervise 8.-13. trinn. Tar du master og PPU er du kvalifisert fra 5.-13. trinn.

Skrevet

Med en integrert lektorutdanning er du kvalifisert for å undervise 8.-13. trinn. Tar du master og PPU er du kvalifisert fra 5.-13. trinn.

Hm, okay. UiO (hvor jeg har studert) har PPU som en del av lektorprogrammet. Vil det da si at jeg kan undervise til og med 5.trinn og opp? Det er den informasjonen jeg fikk ved oppstart av studiene i hvert fall.

Har forresten ikke opplevd at det har vært problematisk å få jobb på ungdomsskole, men barneskolene er neppe så veldig interessert i lektorer. :)

Takk for svar til alle!

TS

Skrevet

Tar du lektorutdanning med mastergrad i realfag ved NTNU kan du undervise på videregående skole og i deler av grunnskolen. Din fagbakgrunn er avgjørende for hvor det er størst muligheter for å få lærerjobb. Med realfaglig bakgrunn kan du være kvalifisert for alle de skoletrinnene utdanningen er rettet mot.

Skrevet

Dersom du tar lektor i språkfag ved samme sted virker det som mulighetene er enda bredere:

Fullført lærerutdanning ved NTNU gjør deg først og fremst til en offentlig godkjent og kvalifisert lærer, og gir deg jobbmuligheter i grunnskole, videregående skole og annen undervisnings-sammenheng. Det er et økende behov for kvalifiserte lærere i Norge, særlig innen språkfagene. I tillegg til læreryrket kvalifiserer lærerutdanning også til mange andre roller i arbeidslivet. I Norge er det i dag ca 40 000 personer med lærerutdanning som jobber andre steder enn i skolen. Som utdannet lærer har du altså gode muligheter for å få jobb når du er ferdig med studiene.

Skrevet

Hm, okay. UiO (hvor jeg har studert) har PPU som en del av lektorprogrammet. Vil det da si at jeg kan undervise til og med 5.trinn og opp? Det er den informasjonen jeg fikk ved oppstart av studiene i hvert fall.

Har forresten ikke opplevd at det har vært problematisk å få jobb på ungdomsskole, men barneskolene er neppe så veldig interessert i lektorer. :)

Takk for svar til alle!

TS

Ja, da er du kvalifisert fra 5. trinn.

Skrevet

Lektor innebærer master og du kan undervise på videregående. Du kan oppleve det vanskelig å få jobb i ungdomsskole fordi de bare trenger adjunkter men må lønne seg som lektor, ergo ugunstig for dem.

Dette er virkelig ikke vanlig praksis. Er kun noe man hørte rykter om på Ppu.

Anonymous poster hash: 3a739...dbd

Skrevet

Dette er virkelig ikke vanlig praksis. Er kun noe man hørte rykter om på Ppu.

Anonymous poster hash: 3a739...dbd

Er dette jeg selv og flere i kullet mitt har opplevd. Noen har også slitt forde de har for små fag (ikke måtte, Norsk eller engelsk). Så det er nok flere ting som spiller inn, også jobbmarkedet.

Anonymous poster hash: b9aee...5ed

Skrevet

Kjenner noen som er lektor i k&h med norsk som støttefag, ikke fått annet enn vikariater på 7 år...

Anonymous poster hash: f2f02...182
Skrevet

Jeg har fagkombinasjoner som har gitt meg jobb enkelt. Fikk jobbtilbud (ikke vikariater) etter begge intervjuene jeg var på. Har ikke vært på flere etter det da jeg takket ja til den ene stillingen, men ser at samtlige stillingsannonser søker mine fagkombinasjoner, så tror ikke det er spesielt vanskelig å få jobb. Det er noe annet hvis man velger fagkombinasjoner som altfor mange har.

• 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...