Gå til innhold

Klarer ikke å komme i gang med trening - Hjelp! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en kvinne på 24 år som er veldig tynn og spe. Jeg har ikke trent noen form for idrett siden jeg var 14 år. Man kan vel trygt si at jeg ikke har muskler overhodet, og er svært svak.

Jeg har flere ganger prøvd å komme i gang med trening, men jeg klarer det ikke. Jeg begynner å trene, men går lei etter 10 minutter. Det er tungt og jeg blir utrolig fort sliten.

I og med at jeg er veldig slank, må jeg trene styrke og ikke kondisjon. Jeg prøvde å trene litt i dag hjemme med noen vekter, og ble helt gelé i armene etter 10 x 3 med 12 kilo benkpress.

Jeg er ikke medlem på noen treningsenter lengre fordi jeg vet jeg aldri klarer å holde motivasjonen oppe til å gå regelmessig. Hver gang jeg har vært medlem et sted har jeg gått kanskje 2-3 ganger på ETT ÅR.

Jeg har heller ingen jeg kan trene med, da alle venninnene mine er flyttet eller ikke trener i det hele tatt (fokus på barn osv.)

Hva i alle dager skal jeg gjøre? Jeg føler meg som en svekling. Jeg synes også det er vanskelig å spise nok. Spiser kanskje bare 2-3 måltider til dagen og orker ikke mer.

Anonymous poster hash: 581c6...5ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn en treningsform du liker, om det så er dans, løping, gange, svømming, yoga, pilates, zumba, styrke etc :)

Skrevet

Motivasjonen må komme innenfra! Det hjelper ikke hva noen av oss sier hvis ikke du innerst inne har lyst til å trene. Du sier det er tungt og at du blir fort sliten - ja, hvis du skal få noe resultater så er det tungt, du kommer til å svette, det er noen ganger jævlig å pushe seg gjennom, men det skal også være gøy. Det er verdt det til slutt!

Begynn med noen få enkle øvelser da vel, kanskje noen som bruker store deler av kroppen, slik at du får trent godt med noen få øvelser istedetfor å isolere masse muskler og holde på sånn. Squats, deadlifts, benkpress? Sett deg noen mål, både kortsiktige og på lang sikt. Hva har du lyst til å få til? Hva er målet ditt tilslutt? Vil du bli sterk, legge på deg vekt i muskler, løpe maraton, klare et visst antall kg i en øvelse?

Og, når du trener tungt vil du også merke det på matlysten. Det er ikke noe gærent i å spise 2-3 ganger om dagen, men du kommer til å bli rimelig sulten av å trene ordentlig hvis du går inn for det.

Håper det hjalp litt!

Gjest Runforit
Skrevet

Det ER kjipt å starte å trene. ALLE er utrent, svake, har dårlig kondis osv når de starter å trene. Det viser bare hvor mye du har latt kroppen forfalle.

Det var min største motivasjon da jeg startet å jogge. Jeg kunne seriøst smake blod i kjeften og lungene

hveste første gangen jeg løp og det er her psyken kicker inn; "Ikke faen om jeg skal oppleve dette igjen og la kropp og form forfalle så heftig noensinne igjen!" Så jeg løp, meter for meter, til km for km så til mil.

Man må bestemme seg, sette inn viljestyrke og la den rule over hva kroppen og hjernen sier når ting er tungt og tøft. Screw u brain and body! Jeg SKAL komme i form, og det er KUN din egen feil at dette er så slitsomt og jævlig. Og så fortsetter man.

Plutselig så løsner det! Etter bare noen uker så merker en progresjon og fremgang. Hver trening blir litt lettere, man er mindre støl og man begynner å glede seg til neste økt.

Nøkkelen er å starte rolig og etter formen man er i og maks 3 økter i uka. Jeg jogget knapt på 8km/t og powerwalket innimellom og var stolt som en hane etter 3 km. I dag går jeg på 8 km/t og ligger på snittfart på 11 km/t og da koser jeg meg og kan fint løpe en mil.

If you will it you can have it!

Så stopp med undskyldninger om at du er svak og blir fort lei. Enten så godtar du å være en svekling som ikke er i form(og det er helt ok, det er ditt liv og din kropp) eller så tar du deg selv i nakken og slutter å klage på det og gjør noe med det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...