Gå til innhold

Mannen vil at jeg skal jobbe 100%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som jobber veldig mye i sin egen bedrift. Jeg jobber der også, men har til nå hatt kortere dager og en fridag innimellom.. Nå sier han at han vil at jeg jobber fullt..

Vi har tre små barn, og siden han er mye på jobben så tar jeg meg av det meste hjemme.. Det han ikke forstår er at det faktisk er slitsomt å være hjemme med alt også..

Jeg har jo brukt den fridtiden jeg har hatt til husvask, middagsforberedelser ol.

Men.. Jeg er ikke vanskelig. Jeg har svart at jeg kan jobbe 100%, men at jeg da vil ha vaskehjelp en gang i uken.. Noe de fleste av mine venner også har.

Dette er uaktuellt for han, ikke fordi vi ikke har råd, men fordi hans mor har sagt sine meninger om dette. Og han er fast bestemt på at vi må greie to jobber og husvask selv.

Jeg føler at jeg da ikke har noen slags tid sammens med barna utenom det praktiske, for må da bruke helger til vasking og rydding..

Jeg vet jo at det er familier der begge foreldre jobber fullt og i tillegg kanskje ikke har råd til vaskehjelp. Men da er de jo kanskje to om jobben hjemme og med barna? Men det må jo bare gå rundt fordi, Jeg er kanskje litt bortskjemt.

Men hva sier dere?

Jeg godtar alle meninger.

Anonymous poster hash: 8550e...3cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes barna fortjener minst 1 forelder som ikke er utslitt av husarbeid og 100% jobb. Drit i svigermor, hun har ingenting med dette å gjøre

• Liker 4
Skrevet

Vi jobber 100 % begge to, i ganske så krevende jobber. Men så tar vi begge like mye ansvar hjemme. Vi har en god fordeling på henting og levering i barnehage. Vi tar begge unna den mest nødvendige vaskingen og ryddingen i løpet av uka, og barna bidrar etter alder. Hvis ikke begge bidrar hjemme, forstår jeg at det kan bli veldig vanskelig for begge å jobbe 100 %.

Anonymous poster hash: 569c9...6ee
  • Liker 1
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Du må selv se hva du er mest komfortabel med. Jeg kjenner ikke til din situasjon, men med tre barn kan det fort bli mye å gjøre hjemme. Om du ikke ønsker å jobbe 100 % så gjør du ikke det, hvor det ikke virker som om det er økonomiske sider ved det din mann sier.

Svigermor har ingenting med dette å gjøre, så du kan gjerne fortelle din mann om at svigermor ikke er kjent ved din hverdag. I tillegg kommer gjerne din mann hjem og ser ikke alt du gjør (menn tenker annerledes enn kvinner).

Skrevet

Hvis dere har råd til vaskehjelp så ser jeg ikke problemet :) Regner ikke med at svigermor bor i deres hus, dermed har hun ikke noe hun skal ha sagt.

Skrevet

1. Svigermor er ikke relevant i diskusjonen.

2. Han kan ikke uten videre mene at dere "må klare to jobber og husarbeid". Dette må konkretiseres. Hva har han tenkt å ta over ansvaret for og når har han tenkt å sette av tid?

3. Jeg synes han er urimelig. Det handler om livskvaliteten til hele familien og oppveksten til barna. Hva er så viktig med å klare alt, når man faktisk har mulighet til å gjøre ting enklere for seg selv. Vaskehjelp er absolutt ikke noe nederlag, og det er ikke deltidsarbeid heller.

Anonymous poster hash: aedbc...222

• Liker 4
Skrevet

Svigermoren din er den siste du bør høre på..

Det er da vitterlig du og mannen din som bestemme rammene i livet deres.

Og også DU har noe du skulle ha sakt.

Så bare forklar mannen din igjenn hva konsekvensene vil bli, om dere begge jobber like mye.

Tenk på barna.

Skrevet

Om dere skal jobbe fullt begge to, må oppgavene i hjemmet fordeles 50/50. Da får dere sette opp en plan på forhånd, om hvem som skal gjøre hva så du ikke blir sittende med alt. Synes også vaskehjelp hadde vært lurt, om man har råd.

• Liker 1
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Med mindre det er svigermor som skal ta over husvasken ser jeg ikke at hun har noe hun skulle ha sagt.

Du må i hvert fall få på det rene hva han har tenkt til å bidra med hjemme dersom du jobber mer. Hvis han mener at han ikke skal ta del i det, så må han jo bare velge. Mer jobb på deg og hushjelp eller at du fortsetter som før. Han må lære seg å inngå kompromiss

• Liker 4
Skrevet

Du gjør som du selv vil så klart! Ingen kan tvinge deg eller bestemme hva du skal og ikke skal.

Skrevet

Insister på hushjelp om du skal jobbe 100%.

Her var det mannen som holdt igjen da jeg ville ha hushjelp, og mannen som etterhvert skjønte at hjelpen var helt uunnværelig.

Nå er jeg riktignok blitt alene om omsorgen, men det er en annen historie. Jeg har fortsatt hushjelp, og jobber 100%.

Skrevet

Jeg er enig med mannen din, dette klarer dere helt fint uten vaskehjelp.

Men da må også han bidra. Gjør det enkelt: sett opp en liste over ukens gjøremål, og så tar du halvparten. Resten må han ta, eller la det skure og gå. Så kan dere snakke sammen om en måneds tid, når dere ser hvordan det går. Kanskje han har skjerpet seg, eller kanskje han ber på sine knær om en vaskehjelp ;)

Men i utgangspunktet er det ikke spesielt vanskelig å holde et hus i orden hvis begge voksne bidrar.

Anonymous poster hash: 26f99...1cc
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at dere bør klare dere uten hushjelp, men ser ingen grunn til å droppe det om dere har råd og ønske om det.

Jeg antar at mannen jobber over 100%, siden du sier han jobber mye? Mitt første krav ville vært: dersom jeg skal jobbe 100%, så skal du det også, og husets oppgaver skal fordeles likt. Mulig han synes sine "ekstra 10-15-20%" med jobb er såpass viktige at han syns det er greit at du jobber tilsvarende mindre.

Og du: svigermor (eller mor, tante, venninne, whatever) har ikke en døyt med hva dere gjør!

Anonymous poster hash: ba677...f25
  • Liker 2
Skrevet

Vi jobber begge to 100%, har små barn og har vaskehjelp. For oss var det nødvendig da rydding og vasking ble et irritasjonsmoment i forholdet vårt.

Anonymous poster hash: 23e4a...53a
Skrevet

Hva man "klarer" er IKKE det viktigste i livet. Livet skal nytes også. Her i huset jobber verken jeg eller mannen 100%. Og det kommer vi neppe til å gjøre når barna blir store heller. Har man råd til å kjøpe seg bedre tid, er det den beste investeringen som finnes :)

Anonymous poster hash: aedbc...222

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes barna fortjener minst 1 forelder som ikke er utslitt av husarbeid og 100% jobb. Drit i svigermor, hun har ingenting med dette å gjøre

Med mindre det er svigermor som skal ta over husvasken ser jeg ikke at hun har noe hun skulle ha sagt.

Du må i hvert fall få på det rene hva han har tenkt til å bidra med hjemme dersom du jobber mer. Hvis han mener at han ikke skal ta del i det, så må han jo bare velge. Mer jobb på deg og hushjelp eller at du fortsetter som før. Han må lære seg å inngå kompromiss

Tror TS helt fint klarer å drite i svigermor. Ikke derimot like selvsagt at mannen klarer å drite i mora si hvis han ikke selv er hjemme og vasker og erfarer at det er et slit det også.

Å ha mer energi til å være kjærester i en slik hverdag er heller ingen dum idé. Eller har han jobbet vekk alt testosteronet sitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...