Gå til innhold

Å finne ut at sønnen er homo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du reagert om du hadde funnet ut at sønnen din var homo? Sett at han var 19 år og du fikk vite at han var i forhold med en gutt, men holdt dette skjult for deg.

Og hva om han kom og fortalte det til deg?

Anonymous poster hash: edd07...24c
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hatt forståelse for at han kunne holdt det skjult, for han kunne kanskje være redd for at jeg ikke ville akseptere det. Men jeg hadde hatt full aksept om han fortalte meg det. Og når jeg får barn, kommer jeg til å sørge for at de vet at jeg alltid vil elske dem, uansett om de er hetero, homo, bi, trans eller andre ting.

• Liker 32
Skrevet

hadde syntes det var positivt og flott han hadde funnet kjærligheten , så hadde jeg vært stolt av at han var tøff nok til å komme ut av skapet :)

• Liker 18
Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde nok ikke gjort noe spesielt ut av det. Hva er det å reagere på egentlig?

Men inni meg hadde jeg nok blitt lei meg for at han hadde følt at han ikke kunne fortelle meg det.

• Liker 11
Skrevet

Og når jeg får barn, kommer jeg til å sørge for at de vet at jeg alltid vil elske dem, uansett om de er hetero, homo, bi, trans eller andre ting.

Ikke pedo, håper jeg ;)

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn får lov til å være det han er. Kommer til å være glad i ham uansett og støtte ham.

Skrevet

Ikke pedo, håper jeg ;)

Nei, ikke pedo :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting i mot homofile i det hele tatt, og hvis min fremtidige sønn hadde vist seg å være det, så hadde jeg aldri sluttet å støtte han.

Men jeg skal innrømme at jeg nok ville blitt litt trist. Jeg vet ikke hvordan samfunnet ser homofile om 20 år, men slik det er i dag er det så mye hat mot homofile at jeg ikke ville unnet noen å gå gjennom det som skjer. Det må være ekstremt tøft å komme ut av skapet, men enda tøffere hvis denne gutten/mannen får hets for det i ettertid.

Og uten å høres ut som ei drittkjerring, så ville jeg faktisk foretrukket en heterofil sønn. No offence, fordi jeg støtter homofili fullt og helt! Jeg bare ønsker det ikke for mine egne barn.

Men til syvende og sist, ville jeg som sagt aldri sluttet å støtte han/hun.

Anonymous poster hash: 737af...a0b
  • Liker 5
Skrevet

Men jeg skal innrømme at jeg nok ville blitt litt trist. Jeg vet ikke hvordan samfunnet ser homofile om 20 år, men slik det er i dag er det så mye hat mot homofile at jeg ikke ville unnet noen å gå gjennom det som skjer.

Det ser jo ikke lyst ut med alle disse muslimene. Men kanskje er det bedre å være død enn å leve som slave.

• Liker 4
Skrevet

Det ser jo ikke lyst ut med alle disse muslimene. Men kanskje er det bedre å være død enn å leve som slave.

Det er da ikke bare muslimer, men ekstreme kristne og andre homofober. Jeg har homofile venner, og jeg har faktisk snakket med han ene. Om han selv kunne velge, ville han vært heterofil, og det er hjerteskjærende.

Det finnes så mange trangsynte, onde mennesker som hater alt og alle. Hatet mot homofile er ganske drøyt i enkelte kulturer.

• Liker 9
Gjest gundagrynte
Skrevet

Hvordan hadde du reagert om du hadde funnet ut at sønnen din var homo? Sett at han var 19 år og du fikk vite at han var i forhold med en gutt, men holdt dette skjult for deg.

Og hva om han kom og fortalte det til deg?

Det jeg hadde sagt var at jeg driter glatt i hva slags kjønn han er sammen med så lenge han er lykkelig :) Og HURRRAAA...for jeg elsker homser :)

Gjest Trollkarlen
Skrevet

Jeg hadde flirt fordi han hadde holdt det skjult så lenge. Jeg er ingen homofob.

Men hvorfor spesielt sønnen? Er det verre enn om dattera var lesbisk?

Skrevet

Ikke pedo, håper jeg ;)

Nei, ikke pedo :)

Beklager til trådstarter for avsporingen, men jeg klarer ikke å la denne kunnskapsløsheten stå uimotsagt. Jeg tillater meg derfor å gjenta noe jeg skrev i en annen tråd.

Jeg tror nemlig at dere to over lider av begrepsforvirring, og forveksler den seksuelle orienteringen pedofili med å være overgriper. Akkurat som heterofile meg klarer å la være å begå overgrep mot kvinner, vil de aller fleste pedofile klare å unngå å begå overgrep mot barn - folk flest mister ikke samvittighet, moral og evne til empati bare fordi man har en seksuell orientering. Wikipedia har en god figur til å klarne opp i forvirringen:

Csa-venn.jpg

Her tilsvarer blå farge den seksuelle orienteringen pedofili, gult seksuelle overgrep mot barn og rødt den medisinske diagnosen pedofili. Åpenbart "Not to scale", som det også står.

Det er veldig synd at disse begrepene er rotet så i hverandre i daglitale, for den seksuelle orienteringen pedofili gjør ikke et menneske mindre verdt enn oss andre. En slik pedofil må vi som samfunn (og spesielt dere som foreldre!) heller søke å ta vare på - det kan ikke være lett å aldri kunne leve ut sin seksualitet, og å måtte bære skammen og selvhatet som gjerne følger med. I tillegg vil den pedofile ofte måtte leve med sine problemer alene, fordi han/hun vet hvor mye hat og fordommer vi andre har mot dem.

Spesielt ille blir det med denne tanken om å stemple alle med en pedofil seksuell orientering når forskning viser at dette ikke bare forringer livskvaliteten til de pedofile, men også øker den statistiske sannsynligheten for at en pedofil skal begå overgrep. Dette skjer fordi vi kollektivt utpeker en gruppe som uhamskelige monstre uten stand til å kontrollere seg, og bestemmer at disse må holdes utenfor den samfunnskontrakten vi andre har. Enkelte pedofile vil da kunne tro på den feilaktige folke-holdningen og forsvare for seg selv at overgrepet ligger i deres natur - at de uansett ikke kan styre seg selv.

I en slik sammenheng er det viktig å holde tunga rett i munnen og ikke la fordommer og misforståelser frata en gruppe mennesker sitt menneskeverd fordi de er født inn i en tragisk situasjon. Jeg håper at dere vil møte deres eventuelt pedofile barn med den samme medmenneskeligheten og varmen som dere ellers ville ha gjort - og lindre smerten deres sønn/datter må leve med resten av sitt liv.

• Liker 34
Skrevet

Jeg håper at dere vil møte deres eventuelt pedofile barn med den samme medmenneskeligheten og varmen som dere ellers ville ha gjort .

Nope, pedo er pedo.

Anonymous poster hash: 057f2...252

• Liker 4
Gjest requiem
Skrevet

Ikke pedo, håper jeg ;)

Det er stor forskjell på en pedofil og en pedofil overgriper.

Beklager til trådstarter for avsporingen, men jeg klarer ikke å la denne kunnskapsløsheten stå uimotsagt. Jeg tillater meg derfor å gjenta noe jeg skrev i en annen tråd.

Jeg tror nemlig at dere to over lider av begrepsforvirring, og forveksler den seksuelle orienteringen pedofili med å være overgriper. Akkurat som heterofile meg klarer å la være å begå overgrep mot kvinner, vil de aller fleste pedofile klare å unngå å begå overgrep mot barn - folk flest mister ikke samvittighet, moral og evne til empati bare fordi man har en seksuell orientering. Wikipedia har en god figur til å klarne opp i forvirringen:

Csa-venn.jpg

Her tilsvarer blå farge den seksuelle orienteringen pedofili, gult seksuelle overgrep mot barn og rødt den medisinske diagnosen pedofili. Åpenbart "Not to scale", som det også står.

Det er veldig synd at disse begrepene er rotet så i hverandre i daglitale, for den seksuelle orienteringen pedofili gjør ikke et menneske mindre verdt enn oss andre. En slik pedofil må vi som samfunn (og spesielt dere som foreldre!) heller søke å ta vare på - det kan ikke være lett å aldri kunne leve ut sin seksualitet, og å måtte bære skammen og selvhatet som gjerne følger med. I tillegg vil den pedofile ofte måtte leve med sine problemer alene, fordi han/hun vet hvor mye hat og fordommer vi andre har mot dem.

Spesielt ille blir det med denne tanken om å stemple alle med en pedofil seksuell orientering når forskning viser at dette ikke bare forringer livskvaliteten til de pedofile, men også øker den statistiske sannsynligheten for at en pedofil skal begå overgrep. Dette skjer fordi vi kollektivt utpeker en gruppe som uhamskelige monstre uten stand til å kontrollere seg, og bestemmer at disse må holdes utenfor den samfunnskontrakten vi andre har. Enkelte pedofile vil da kunne tro på den feilaktige folke-holdningen og forsvare for seg selv at overgrepet ligger i deres natur - at de uansett ikke kan styre seg selv.

I en slik sammenheng er det viktig å holde tunga rett i munnen og ikke la fordommer og misforståelser frata en gruppe mennesker sitt menneskeverd fordi de er født inn i en tragisk situasjon. Jeg håper at dere vil møte deres eventuelt pedofile barn med den samme medmenneskeligheten og varmen som dere ellers ville ha gjort - og lindre smerten deres sønn/datter må leve med resten av sitt liv.

AMEN!

Til tema: Jeg hadde blitt veldig skuffa over at sønnen min ikke hadde følt at han kunne fortelle det før, og ellers ikke gjort noen big deal utav det.

Kjærlighet er kjærlighet, og jeg hadde vært glad for at han hadde funnet den.

• Liker 5
Skrevet

Hvordan hadde du reagert om du hadde funnet ut at sønnen din var homo? Sett at han var 19 år og du fikk vite at han var i forhold med en gutt, men holdt dette skjult for deg. Og hva om han kom og fortalte det til deg? Anonymous poster hash: edd07...24c

Ikke noe problem. Jeg har alt en bror som er homofil. Og sønnen min (som er 18) vet at vi liker og aksepterer onkelen akkurat slik han er. Jeg hadde nok vært litt skuffet over at han hadde holdt forholdet skjult, men ikke mer enn jeg var skuffet over at datteren vår ventet med å fortelle at hun var i et forhold. At barn venter med å fortelle om forhold er helt normalt, jeg fortalte ikke min mor om nye forhold, jeg heller. Ikke før de hadde vart så lenge at jeg var sikker på at det ville bli fast.

Anonymous poster hash: dc34c...f4f

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde hatt null problemer med å ha en homofil sønn (tvert imot hadde jeg faktisk nesten blitt litt glad, for jeg har tre homofile kompiser, og det er ingen andre jeg kjenner som forguder mødrene sine like mye som det de gjør :fnise: )

Men nettopp fordi jeg har tre homofile venner hadde jeg kanskje blitt litt trist og overrasket over å høre at sønnen min syntes det var vanskelig å fortelle det til meg. Jeg håper og tror at jeg greier å formidle til mine barn at deres seksuelle legning overhode ikke har noen betydning for mitt forhold til dem.

Anonymous poster hash: fe46f...a0e

• Liker 1
Skrevet

Han har den legningen han har og det spiller ingen rolle om han er homofil. :)

Skrevet

Jeg hadde omfavnet ham! Så hadde jeg fortalt ham hvor høyt jeg elsker ham og så hadde jeg gråte en skvett på grunn av uvett som han dessverre måtte regne med å møte.

Anonymous poster hash: 894e9...506
Skrevet

Hva er det du frykter mest? Dine egne eller andres fordommer, eller er det angsten for ikke å få barnebarn? Jeg er ærlig nok til å kjenne på sistnevnte (selv om det er mange år til det er aktuelt), men ungene mine vil alltid være ungene mine, og ha min støtte og kjærlighet UANSETT hva slags orientering de oppdager at de har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...