Gå til innhold

Sammenheng mellom clutch og gir


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

trykk inn clutchen - skift gir-slipp ut clutchen.

Clutchen skal trykkes kjapt inn, men slippes ut i et jevnt tempo slik at bilen ikke "hopper".

Skifter du gir uten å clutche ødelegger du girkassa.



Anonymous poster hash: db6c1...297

Som kjent består alle biler av en motor, for at motoren skal jobbe mest mulig effektivt har man girkasser, med tung last i oppoverbakker trenger man sterke gir (lave gir som første, andre og tredje gir), svakere er dog girene som er til for større fart (men som ikke har like stor trekk-kraft) som f.eks. fjerde, femte eller sjette gir.

Clutchen er koblingen mellom motoren og girkassen, den er bygget opp slik at den kan være helt frakoblet (altså ingen kraft overføres fra motoren til girkassen) delvis tilkoblet (en viss mengde energi kraft overføres fra motoren til girkassen - hvor mye avhenger av hvor langt inne eller ute man har clutchpedalen) eller tilkoblet (tilnærmet all kraft fra motoren overføres til girkassen, så sant ikke clutchen er dårlig og snart svikter, da mister man mer og mer kraft).

Enkelt forklart består clutchen av skiver som roterer, disse kan som sagt være fra hverandre uten kontakt med hverandre (frakoblet) eller delvis tilkoblet/tilkoblet (kontakt mellom platene). Når disse platene er i kontakt så oppstår friksjon, altså så får den ene platen den andre til å rotere og det overføres kraft fra den ene platen til den andre, hvor mye styrer man med clutch-pedalen, altså hvor langt inne eller ute man har denne.. Det er denne kraften som overføres til girkassen, som igjen påvirker hvordan kraften skal sendes videre og i siste instans får hjulene til å gå rundt...

Clutch har man for å ikke skade girkassen som er mekanisk avansert med mange deler som ville blitt ødelagt om gir skal skiftes mens kraft fra motoren overføres til denne.

Håper jeg klarte å formidle dette forståelig...

Som kjent består alle biler av en motor, for at motoren skal jobbe mest mulig effektivt har man girkasser, med tung last i oppoverbakker trenger man sterke gir (lave gir som første, andre og tredje gir), svakere er dog girene som er til for større fart (men som ikke har like stor trekk-kraft) som f.eks. fjerde, femte eller sjette gir.

Clutchen er koblingen mellom motoren og girkassen, den er bygget opp slik at den kan være helt frakoblet (altså ingen kraft overføres fra motoren til girkassen) delvis tilkoblet (en viss mengde energi kraft overføres fra motoren til girkassen - hvor mye avhenger av hvor langt inne eller ute man har clutchpedalen) eller tilkoblet (tilnærmet all kraft fra motoren overføres til girkassen, så sant ikke clutchen er dårlig og snart svikter, da mister man mer og mer kraft).

Enkelt forklart består clutchen av skiver som roterer, disse kan som sagt være fra hverandre uten kontakt med hverandre (frakoblet) eller delvis tilkoblet/tilkoblet (kontakt mellom platene). Når disse platene er i kontakt så oppstår friksjon, altså så får den ene platen den andre til å rotere og det overføres kraft fra den ene platen til den andre, hvor mye styrer man med clutch-pedalen, altså hvor langt inne eller ute man har denne.. Det er denne kraften som overføres til girkassen, som igjen påvirker hvordan kraften skal sendes videre og i siste instans får hjulene til å gå rundt...

Clutch har man for å ikke skade girkassen som er mekanisk avansert med mange deler som ville blitt ødelagt om gir skal skiftes mens kraft fra motoren overføres til denne.

Håper jeg klarte å formidle dette forståelig...

Tusen takk for svar :blomst:

Anonymous poster hash: d3d6e...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...