Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hva minstefradrag er..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ganske fersk i arbeidslivet, så skjønner ikke hva det er enda.. Selv om jeg googler og leser, skjønner jeg ikke.. Jeg har tolket det som om at det er en del av inntekten man ikke skatter av?

Noen som kan forklare det enkelt?

Anonymous poster hash: 785d2...88b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før de beregner skatten din, så vil minstefradraget trekkes fra inntekten din.

Anonymous poster hash: c22bb...c0d
Skrevet

Før de beregner skatten din, så vil minstefradraget trekkes fra inntekten din.

Anonymous poster hash: c22bb...c0d

Som betyr at jeg med min lønn på 176.000 bare skatter av 110.000 (siden jeg har sjekket at minstefradraget mitt er 66.000 kroner)? Er det riktig? Isåfall betaler jeg altfor mye skatt..

Skrevet

Som betyr at jeg med min lønn på 176.000 bare skatter av 110.000 (siden jeg har sjekket at minstefradraget mitt er 66.000 kroner)? Er det riktig? Isåfall betaler jeg altfor mye skatt..

Ja det er riktig.

Men skattekortet ditt har lagt inn dette beløpet ved beregning av skatten, så det de trekker er et gjennomsnitt ut fra antatt årsinntekt.

Du får sjekke med en skattekalkulator på nettet.

Anonymous poster hash: 8c043...e75

Skrevet

Skatten du betaler, skal dekke både inntektsskatt og trygdeavgift. Inntektsskatten er 27 % av inntekt minus fradrag, mens trygdeavgiften er 8,2 % av hele inntekten din. Grunnlaget for inntektsskatt er faktisk enda lavere enn 110 000, da alle også får noe som heter personfradrag, som ligger på ca. 50 000. Det vil si at du skal betale 27 % av ca. 60 000 (hvis det stemmer at minstefradraget ditt er på 66 000) i inntektsskatt + 8,2 % av 176 000 i trygdeavgift. Og så er det selvfølgelig også andre ting som spiller inn, som rentefradrag/renteutgifter, formue, leieinntekter hvis du har utleieleilighet, osv. Fasitsvaret får du ved å legge inn tallene dine her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/Skatteberegning-for-skattekort-for-inntektsaret-2015/

Og husk at du blir trukket ekstra resten av året for å få mer utbetalt i juni og desember.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...