AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Private barnehager har egne regler for oppsigelse, men jeg lurer på om de ikke har noen begrensninger i det hele tatt? Jeg fikk en mail angående oppsigelse av plass i privat barnehage som gikk på at dersom man sa opp etter 1 mai(altså siste frist 1 måned før) - så måtte man betale for plassen ut hele barnehageåret som går fra 1.juni til 31. august. Vi startet i januar, og skal muligens flytte ut av kommunen til en annen landsdel etterhvert. Utfra dette virker det som om vi plikter å betale for plassen uansett hele 2015 - men er det lov? Er det ingen regler overhodet på dette? Anonymous poster hash: a080d...637
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Helt vanlig at barnehager har en frist på våren for oppsigelse av plass. Det er pga. hovedopptaket og at barnehagene må vite hvor mange plasser dehar tilgjengelige og for å forhindre at folk sier opp i sommerferien, for å unngå betaling, og så ordner ny plass til nytt barnehageår. Da jeg sa opp plassen måtte jeg si opp før 1.mai. Da betalte jeg frem til nytt barnehageår, 15.august. Anonymous poster hash: 2b1e4...eee
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Helt vanlig at barnehager har en frist på våren for oppsigelse av plass. Det er pga. hovedopptaket og at barnehagene må vite hvor mange plasser dehar tilgjengelige og for å forhindre at folk sier opp i sommerferien, for å unngå betaling, og så ordner ny plass til nytt barnehageår. Da jeg sa opp plassen måtte jeg si opp før 1.mai. Da betalte jeg frem til nytt barnehageår, 15.august. Anonymous poster hash: 2b1e4...eee Jeg forstod utfra mailen jeg fikk av dem at jeg måtte si opp senest 1. april, og ha siste dag i bhg 31.april. Det betyr, at dersom jeg så søker på hovedopptak og får ny plass et annet sted - så står vi uten plass fra mai-august. Vi kan ikke bruke plass de månedene imellom, da må vi betale for hele året igjen. Det synes jeg er urimelig - da rekker man jo nettopp aldri å vite om man har fått plass på hovedopptak. Anonymous poster hash: a080d...637
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Forøvrig lurer jeg ikke på hva folk mener om det - men om det eksisterer regler og lovverk. Anonymous poster hash: a080d...637
Gjest Margit Spat Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 Verken Barnehageloven eller Forskrift om foreldrebetaling i barnehagene har bestemmelser om dette, så trolig er det ikke annet enn barnehagens vedtekter som styrer dette, og hvis det stemmer med vedtektene er det neppe forbudt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 Forøvrig lurer jeg ikke på hva folk mener om det - men om det eksisterer regler og lovverk. Anonymous poster hash: a080d...637 Det styres av den enkelte kommune og vedtektene til den enkelte barnehage. Du må nesten sjekke det opp selv der du bor og i barnehagen du har barnet i. Anonymous poster hash: 2b1e4...eee
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Det er helt vanlig i bhg at man enten må slutte 1. mai eller 15.aug. Dette har med inntak av nye barn osv å gjøre Anonymous poster hash: 27f06...f03 2
lykkelige.meg Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Regner med du har misforstått TS, og at det skal være slik at du endten må slutte 1.mai eller 15.august. Alt mellom det går ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 Jeg tror ikke om det er noen lover for det. Men jeg vet at det var en sak for noen år siden, der en privat barnehage opererte med 6 mnd oppsigelsestid, og de fikk i hvertfall trøbbel for det. Standarden som Private Barnehagers Landsforbund anbefaler er "..oppsigelsesfrist på 2 måneder per oppsigelsesdato, og evt. plikt til å betale for barnehageplassen ut juli måned ved oppsigelser etter 1. april.." Dvs at det er 2 mnd hele året, bortsett fra i april der man har 3 mnd (mai, juni, juli). Slik jeg forstår det, så må du betale for resten av barnehageåret dersom du sier opp etter 1. mai - altså at oppsigelsen leveres etter 1. mai. Resten av barnehageåret er til august, som regel til den 15., så om du leverer oppsigelse etter 1. mai, så vil du måtte betale for mai (inneværende måned betaler man uansett for), juni og juli, og evt deler av august. Ikke hele 2015 som du skriver. Anonymous poster hash: 5c22f...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Og når du betaler for en barnehageplass, så har du selvsagt rett til å bruke den, så du vil ikke stå uten plass frem til august nei. Anonymous poster hash: 5c22f...cf6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå