Gjest Frugull Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Vi skal ha koldtbord og kanskje noe tapas i vår datter si konfirmasjon. Hva er vanlig og ha? Jeg og familien skal lage alt selv. Vet dere om sider på nett hvor jeg kan finne ideer og oppskrifter på enkle tapas retter? Vi blir rundt 35 stykker. Hvordan ser dere på det med alkohol? Er det vanlig og ha dette eller er det litt tabu?
Gjest Vind Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 (endret) I konfirmasjonene jeg har vært i har det ikke vært alkohol. Det synes jeg er naturlig ettersom den vi feirer er under atten år. Derimot har det vært brus, juice, kaffe og te. På et koldtbord ville jeg servert ting dere liker og er glad i, noen mener det er nødvendig med et gjennomgående tema, men jeg synes det er morsomt med litt variert servering. Dersom man googler koldtbord får man et bredt utvalg opp, for eksempel: http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/mat/Lag-et-bugnende-koldtbord Endret 17. februar 2015 av Vind 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Jeg synes ikke alkohol har noe i en konfirmasjon å gjøre, men dette er kanskje bare kulturen i vår familie?!Anonymous poster hash: 3e44c...2b1
Gjest Margit Spat Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Jeg er heller ikke vant til alkohol i konfirmasjoner. Her på KG vil du nok kunne få alle slags svar på akkurat dette. I alle fall har jeg sett opptil flere som insisterer på at alkohol er kjempeviktig til alle måltider, inkludert i barnedåp! Til koldtbord har jeg opplevd "alt mulig" bli servert, og ofte med én oppvarmet rett i tillegg til det kalde, f.eks en suppe, en gryterett eller hjemmelagede karbonader. Av kalde retter har det vært vanlig med roastbiff, røkelaks, gravlaks, spekefat, røkt skinke, laks + den ofte forhatte aspicen + tilbehør som eggerøre, potetsalat, remulade, loff, flatbrød... Enkle tapasretter er f.eks kyllingklubber, kjøttboller og wraps med godt innhold.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 Mat kan jeg ikke helpe med, men hva angår alkohol har i alle fall ikke jeg vært en konfirmasjon med alkohol, i såfall har det vært noe musserende alkoholfritt, cider av noe slag. Anonymous poster hash: aaf3b...a90
Serafina. Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 Jeg har vært i konfirmasjoner både med og uten alkoholservering til maten. Ofte har det vært slik at konfirmanten har fått bestemme, selv om vedkommende ikke kunne drikke noe selv. Dette har vært både hos venner og familie.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 http://www.dinside.no/928655/slik-lager-du-deilig-tapas-paa-15-minutter Jeg har tidligere brukt denne oppskriften til selskap på litt færre da (fire gjester...). Det er enkelt å lage, men akkurat lompe-wraps ville jeg hatt rømme til ved siden av i tillegg. Brukte ikke aioli-oppskrften (har en egen), så kan ikke svare noe om hvordan den er. Brukte heller ikke chili, fordi våre gjester har sensitive tunger (ja, det hørtes skittent ut...). Anonymous poster hash: f377a...360
peppermyntete Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Jeg elsker spekeskinke med hjemmelaget potetsalat og eggerøre! Gjerne med melon og focaccia med aioli til! Og wraps med snøfrisk, røkt laks/ørret og vårløk/mango. Hjemmelagde karbonader med løk som serveres lune er også godt! Roastbiff med remulade, hjemmelaget reke/eggesalat. Når det gjelder alkohol så synes jeg dette er en uting på feiringer der hedersgjesten er under 18 (jeg er selv 22 og ingen sur "gammel" dame ), så den synes jeg dere fint kan droppe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå