Gå til innhold

Kaninen vår har fått 6 unger !! Hva gjør jeg ??

Pludre

Anbefalte innlegg

Hei

Inatt skjedde det, da jeg kom ut i morges lå det 6 små nyfødte kaninunger i buret sammen med hunnkaninen vår.

Har jo hatt mistanke på at det var noe på gang, siden hunnen har nappet av seg masse pels, og drevet og samlet høy og slikt borti et hjørne av buret.

Så er spørsmålet:

1. Bør jeg holde meg helt unna ?

2. Hunnen virker lite interessert i ungene, hun ligger i en annen krok av buret, mens de små har klumpet seg sammen. Er dette vanlig ??

3. Skal hunnen ha noe spesielt fôr eller noe, siden hun har fått unger ?

4. Kan noen forklare meg litt om hva jeg kan forvente fremover ?

5. Buret deres står bak huset, det er tett og med tak over, det står ikke i direkte sol. Bør jeg flytte mamman og ungene over i et annet bur, som står på en kaldere plass ??

Håper noen kan svare meg, for jeg er helt grønn på området :roll:

Hilsen Pludre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, så mye kunnskap sitter jeg ikke inne med, men i alle fall litt erfaring.

For to år siden oppdaget vi at den ene kaninen hadde fått ni unger. de lå i andre siden av buret og hun så heller ikke ut til å interessere seg. var redd for at ungene ikke fikk maten de skulle ha osv. tre av dem døde den følgende uka, to av dem var misfostre og en av dem var for svak til å overleve.

Vi ble anbefalt å holde oss unna ungene de første ukene, og ikke ta dem opp før de hadde åpnet øynene og fått et lite lag pels. etterhvert begynte de å sprette rundt i buret av seg selv.

Er hannen inne i buret bør han nok flyttes bort for en periode, i og med at det er fare for at han skal spise opp noen av ungene.

Du behøver nok ikke å flytte buret og moren trenger ikke noen forandring i kosten. ungene får nok mat selv om moren ser uinteressert ut. vi aldri at ungene fikk mat, men det ble seks sterke kaniner utav det. kos deg med dem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om du bør holde deg helt unna i begynnelsen. Det kommer veldig an på hvilket forhold du har med hunnkaninen. Som tidligere kaninoppdretter sjekket jeg alltid nyfødte unger for å se om alle levde og hvor mange det var og det førte aldri til noen problemer, men har jo hørt historier om nervøse hunner som kjenner menneskelukt på nyfødte unger og spiser dem på grunn av dette. Påpeker at dette aldri har skjedd meg eller andre jeg kjenner (og jeg har hatt MANGE kull på masse forskjellige mødre). Du kan jo prøve deg frem- så lenge ikke hunnen virker overbeskyttende og engstelig når du er i nærheten så tror jeg det vil være rimelig trygt å undersøke de små- som alle andre dyr har de godt av menneskekontakt fra tidlig alder av.

At moren virker lite interessert er helt normalt og du kan være rimelig sikker på at hun gir dem mat med jevne mellomrom. Dette er noe du som kanineier sjelden får overvære, men slapp av hun passer på.

Når det gjelder mat så gir du henne det hun pleier å få- varier med gulrøtter og annet saftig og grønt i tillegg til pellets og pass på at hun får nok vann.

Ungene begynner å få pels omtrent med engang, og øynene åpner de etter omtrent ni dager. Etter det vokser de ganske raskt, og vil ved to-tre ukers alder begynne å hoppe rundt og undersøke omverdenen. De er klare til å få en ny eier når de er ca to måneder.

Sier meg enig med Mylian i at dersom hannen bor sammen med resten av familien, vil det mest sannsynlig være best å flytte mor og barn. Selv om hannkaninen fra naturens side tar del i oppdragelse av avkom så er det historier om fedre som har drept ungene sine. Om hannen ikke står i samme bur så høres det ikke ut som om du trenger å flytte på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...