Gå til innhold

Sjokolade hver dag inn i daglig kalori-mål, er det ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser 1600 kalorier daglig. dette har jeg fått regnet ut av en ernæringsfysiolog basert på at jeg trener mye osv. Jeg skal ned 12 kg.

jeg unner meg en sjokolade hver dag, så lenge denne ikke gjør at jeg overstoger 1600 kalorier. er dette da ok, eller blir det feil uansett?

Jeg hører jo stadig at man skal ikke trene for så å gå å kjøpe seg en sjokolade eller pølse, men det er vel egentlig nettopp da man faktisk kan unne seg dette? eller har jeg bommet helt? jeg har iallefall gåt ned 7 kg så langt og det med å spise en kvikk lunsj hver dag ;)

har en venninne som var totalt sjokoman, hun spiset vanlig middag hver dag , og en 200 grams melkesjokolade daglig, og var dermed innenfor det hun "skulle" spise av kalorier daglig. Hun gikk ned i vekt!!! slik holdt hun på i ukesvis, fordi hun var sukkeravhengig. absolutt usunt og hun må jo ha blitt sulten, men det sier bare litt om at sjokoladen er da ikke så skummel....?

vil gjerne ha innspill...

Anonymous poster hash: 9e41f...214
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er ok er vel opp til deg?

For meg så er det ikke ok. Jeg vil ikke spise sjokolade hver dag, heller ha noe å glede meg til i helgen. Det er ikke spesielt sunt heller å spise sjokolade hver dag

Anonymous poster hash: 41466...684
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Så lenge du er i underskudd så går du ned. Om kroppen får det den trenger ernæringsmessig er en annen sak....

Endret av Runforit
  • Liker 2
Skrevet

Du kan godt spise litt sjokolade hvis det ikke gjør at du overstiger kaloritallet, men du må passe på at sjokoladespisingen ikke går ut over skikkelig mat, slik at du ikke får i deg de næringsstoffene du skal ha, eller ikke får nok metthetsfølelse slik at du til slutt overspiser.

For mange vil det å kutte alt av søstsaker helt være det som fører til at de ikke klarer å følge dietten. Det er bedre å unne seg litt og holde dietten enn å nekte seg alt og gå tilbake til gamle vaner etter noen uker.

Over tid er det lurt å prøve å trappe ned sjokoladen til noen biter hver lørdag, men til å begynne med kan du unne deg 1 bit hver dag.

Når en sier at en ikke skal trene for så å kjøpe seg en pølse eller sjokolade er det for å vise at kostholdet også er viktig, for det hjelper ikke å trene bort kalorier hvis en like etter spiser like mange kalorier søppelmat.

Anonymous poster hash: 28eac...387
  • Liker 1
Skrevet

En 200 grams melkesjokolade er vel 700 kcal, så om en forbrenner mer enn en tar inn daglig så er det ja, fullt ut mulig å gå ned på denne måten. Men igjen, det kan ikke være særlig sunt i lengden. Men om du spiser små mengder med sjokolade hver dag, så er det nok ikke særlig farlig for helsen. Men 200 gram hver dag er nok litt i overkant...

Skrevet

Lite kalorier og vektnedgang er absolutt ikke definisjonen av sunnhet! Sjokolade er full av sukker og i en kvikklunsj er det mye transfett.

• Liker 1
Skrevet

Om du har stramt kaloribudsjett er det ikke lurt å kaste bort kalorier på sjokolade. Da bør du heller sørge for å få i deg mat med nok vitaminer, mineraler, protein og sunt fett. Om du går ned i vekt betyr ikke at det er sunt det du driver med.

Anonymous poster hash: e6f0a...54e
Skrevet

Lite kalorier og vektnedgang er absolutt ikke definisjonen av sunnhet! Sjokolade er full av sukker og i en kvikklunsj er det mye transfett.

Vet det ikke er sunt, men ned går jeg. I en kvikk lunsj er det ca 250 kalorier, jeg er jo ikke slik som hun venninnen min som hiver i seg 200 gr sjokolade daglig...Jeg spiser ellers rent og sunt, jeg kan ikke se at det skader så veldig...?

ts

Skrevet

En 200 grams melkesjokolade er vel 700 kcal, så om en forbrenner mer enn en tar inn daglig så er det ja, fullt ut mulig å gå ned på denne måten. Men igjen, det kan ikke være særlig sunt i lengden. Men om du spiser små mengder med sjokolade hver dag, så er det nok ikke særlig farlig for helsen. Men 200 gram hver dag er nok litt i overkant...

En 200 grams melkesjokolade tilsvarer 1100 kalorier. Skjønner nesten ikke hvordan det er mulig å gå ned med et sånt inntak, hvis hun spiser mat i tillegg.

Anonymous poster hash: b95a7...01d

• Liker 3
Skrevet

En 200 grams melkesjokolade tilsvarer 1100 kalorier. Skjønner nesten ikke hvordan det er mulig å gå ned med et sånt inntak, hvis hun spiser mat i tillegg.

Så spiser hun kun middag ved siden av, og den ligger på rundt 400 kalorier, ergo 1500 kalorier daglig, og det går man fint ned på hvis man er litt aktiv også ?

ts

Skrevet

Så spiser hun kun middag ved siden av, og den ligger på rundt 400 kalorier, ergo 1500 kalorier daglig, og det går man fint ned på hvis man er litt aktiv også ?

ts

Ja, det gjør man. Man pådrar seg også alvorlige mangelsykdommer i lengden. Ved å nekte kroppen viktige næringsstoffer kan man skade seg selv for livet. Helt alvorlig, å holde på slik er bare tull.

Tallet på vekten spiller langt mindre rolle enn å være sunn og frisk. Du kan helt fint gå ned i vekt på en sunn måte, uten å feilernære kroppen din.

Pri 1: gi kroppen den næringen den trenger. SÅ kan du evt spe på med en liten sjokoladerute. Men å spise sjokolade på bekostning av ordenlig mat er tull.

• Liker 1
Skrevet

Ops ja, er vel nærmere 1000 kcal. Men uansett er det fullt mulig. Vedkommende trente jo også, og jeg forbrenner fort mellom 500-600 kcal på ei økt. Alt ennet hva en forbrenner uten aktivitet, basert på vekt, aktivitetsnivå og vektmål,, så er det mulig. Ca et ca. på 1500 kcal hver dag, så blir det iallfall 2000 kcal når en trener. Da har man jo teknisk sett 1000 kcal å gå på, og det er selvfølgelig ikke umulig, emn er vel neppe anbefalt.

Skrevet

Ja, det gjør man. Man pådrar seg også alvorlige mangelsykdommer i lengden. Ved å nekte kroppen viktige næringsstoffer kan man skade seg selv for livet. Helt alvorlig, å holde på slik er bare tull.

Tallet på vekten spiller langt mindre rolle enn å være sunn og frisk. Du kan helt fint gå ned i vekt på en sunn måte, uten å feilernære kroppen din.

Pri 1: gi kroppen den næringen den trenger. SÅ kan du evt spe på med en liten sjokoladerute. Men å spise sjokolade på bekostning av ordenlig mat er tull.

Bare så det er sagt: JEG spiser ikke 200 gr sjokolade hver dag. Jeg spiser en kvikk lunsj!! Men jeg vet om ei som har gått ned ved å spise så mye sjokolade daglig og jeg ville da aldri funnet på det en gang. Poenget mitt, som også står i overskriften, er om det er OK å spise noe sjokolade daglig så lenge det ikke går utover kalori-inntak som man skal ha for å ned i vekt? Og jada, jada, jeg vet jeg kunne spist en blings i stedet, men men,....den usunnheten velger jeg faktisk å ta. Kroppen min får i seg masse næring likevel. Spiser hauger av grønt, frukt og rent kjøtt.

ts

Skrevet

Bare så det er sagt: JEG spiser ikke 200 gr sjokolade hver dag. Jeg spiser en kvikk lunsj!! Men jeg vet om ei som har gått ned ved å spise så mye sjokolade daglig og jeg ville da aldri funnet på det en gang. Poenget mitt, som også står i overskriften, er om det er OK å spise noe sjokolade daglig så lenge det ikke går utover kalori-inntak som man skal ha for å ned i vekt? Og jada, jada, jeg vet jeg kunne spist en blings i stedet, men men,....den usunnheten velger jeg faktisk å ta. Kroppen min får i seg masse næring likevel. Spiser hauger av grønt, frukt og rent kjøtt.

ts

Jeg ville heller byttet ut kvikklunsjen med en annen sjokolade. Som noen sier, så er det transfett i kvikklunsj og det er det mest usunne fettet du kan komme borti. Om du feks bytter ut med en litt mørkere variant så er det mye bedre, eller en sjokolade med mindre mettet fett. Det viktigeste er så klart summen av resten av kostholdet.

Skrevet

Vet det ikke er sunt, men ned går jeg. I en kvikk lunsj er det ca 250 kalorier, jeg er jo ikke slik som hun venninnen min som hiver i seg 200 gr sjokolade daglig...Jeg spiser ellers rent og sunt, jeg kan ikke se at det skader så veldig...?

ts

Det skader siden det er fult av sukker og transfett. Det gjør ingenting positivt for kroppen din. Jeg vil heller anbefale å spise mørk sjokolade, eller spise en kvikklunsj en gang i uka :)

Skrevet

ts

En hel kvikklunsj hver dag utgjør faktisk ganske stor del av kaloribudsjettet ditt når du bare ligger på 1600 kcal. En kvikklunsj har omtrent 250 kcal. Da har du faktisk bare 1350 kcal igjen til sunn mat. Og det er lite.

Du spør om det er ok, men det ser ut til at du kun er opptatt av om du går ned i vekt eller ei. Så lenge du inntar færre kalorier enn du forbrenner går du ned i vekt. Så om du spør om du kan gå ned i vekt selvom du spiser sjokolade hver dag, er svaret åpenbart ja. Om det er sunt? Nei. Ikke så mye sjokolade med transfett og jævelskap hver dag, i forhold til hvor lite ordentlig mat du får i deg.

Skrevet

Så lenge kaloriinntaket er lavere enn kaloriforbruket går du ned uavhengig av om du spiser sjokolade eller ikke.

Problemet med å spise sjokolade er at du må la være å spise noe annen mat og kroppen går glipp av viktige næringsstoffer. Jo mer sjokolade du erstattet skikkelig mat med, jo mindre næringsstoffer får kroppen.

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom sunnhet og vektnedgang. Du kan gå ned i vekt selv om du ikke har et sunt kosthold.

Anonymous poster hash: 46283...57c
  • Liker 2
Skrevet (endret)

har en venninne som var totalt sjokoman, hun spiset vanlig middag hver dag , og en 200 grams melkesjokolade daglig, og var dermed innenfor det hun "skulle" spise av kalorier daglig. Hun gikk ned i vekt!!! slik holdt hun på i ukesvis, fordi hun var sukkeravhengig. absolutt usunt og hun må jo ha blitt sulten, men det sier bare litt om at sjokoladen er da ikke så skummel....?

vil gjerne ha innspill...

Du har fått mange gode svar her, vil bare kommentere dette. Jeg vil si at sjokolade absolutt kan være "skummelt", når man får sånn trang til å spise så mye av den at vi heller dropper ordentlig mat og går sultne, bare for å få "fix'et" den gir. (Dette er ikke noe jeg bare "finner på"; jeg har vært der selv og må være oppmerksom på hva jeg spiser hver dag, for å unngå å havne på kjøret igjen.)

Og kvikklunsj er da den tristeste sjokoladen som finnes? :vetikke:

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Kvikklunch er farlig godt.

Ja, det er dumt fordi det er usunt, og fordi du må kutte ut næringsstoffer kroppen TRENGER for å få plass til dette usunne skvipet i kaloribudsjettet ditt!

• Liker 1
Skrevet

Det er uproblematisk at litt sjokolade inngår i daglig kosthold, men det er anbefalt at mindre enn 10 % av det totale energiinntaket skal komme fra sukker, i ditt tilfelle blir det 160 kcal.

Ditt inntak er nesten det dobbelte, og det er uheldig!

Del en kvikk-lunsj i to, eller spis et par ruter med mørk sjokolade. Det vil være bedre for deg. :)

Anonymous poster hash: 894e2...883
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...