Gå til innhold

Har brukt formel og funnet forbrenning, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har brukt en formel jeg fant på nett for å finne ut hva kroppen min forbrenner uavhengig av aktivitet. Jeg landet på 2550 kalorier. En fryktelig avansert formel der jeg skulle gange med høyde og vekt og mye rare tall. Det jeg lurer på er hvor nøyaktig denne er? den gir vel uansett en pekepinn.

2500 kalorier daglig, uten trening - men lettere aktivitet pga jobb (går mye, er sykepleier). Hvis jeg da legger meg på 1500 kalorier å spise hver dag, vil jeg da klare å gå ned i vekt? jeg aner ikke hvor lavt kalori-inntak jeg skal legge meg på for å gå ned i vekt her... trenger hjelp :) takk.

åshild

Anonymous poster hash: 50f47...889
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, glemte å si at jeg ganget med et tall som tilsvarte" lett aktiv" - og det var da jeg fikk opp 2550 kalorier.

Før det var tallet 1593 - altså ca 1600 kalorier, det er vel det som kalles hvileforbrenning...? Kan ikke da skjønne at jeg går ned så mye om jeg spiser 1500 daglig?

åshild

Gjest Runforit
Skrevet

jeg har brukt en formel jeg fant på nett for å finne ut hva kroppen min forbrenner uavhengig av aktivitet. Jeg landet på 2550 kalorier. En fryktelig avansert formel der jeg skulle gange med høyde og vekt og mye rare tall. Det jeg lurer på er hvor nøyaktig denne er? den gir vel uansett en pekepinn.

2500 kalorier daglig, uten trening - men lettere aktivitet pga jobb (går mye, er sykepleier). Hvis jeg da legger meg på 1500 kalorier å spise hver dag, vil jeg da klare å gå ned i vekt? jeg aner ikke hvor lavt kalori-inntak jeg skal legge meg på for å gå ned i vekt her... trenger hjelp :) takk.

åshild

Høyde, alder og vekt?

Skrevet

Høyde, alder og vekt?

173, 41 og 84 kg

åshild

Skrevet

Den kan legge alt enkelt inn her, her står det at jeg ved rolig mosjon 1-3 ggr i uken forbrenner 2 441 kcal til dagen, men de dagene jeg trener 60 min hardt klarer jeg såvidt å forbrenne over 2500 kcal til sammen, og jeg går/løper 5-6 min til jobb opp og opp mange utvendige trapper før jobb hver dag

Jeg har investert i en fitbit charge hr som måler pulsen hele døgnet og finner ut hvor mye jeg forbrenner daglig

Skrevet (endret)

Ser lett hvilke dager jeg har trent og jeg går helst minst 10000 skritt til dagen

post-89959-48774_thumb.jpg

post-89959-15209_thumb.jpg

Endret av Dolly82
Gjest Runforit
Skrevet

173, 41 og 84 kg

åshild

Som sykepleier så tråkker du mye. Ville startet på minst 2000 og heller nedjustert etterhvert :)

Skrevet

Den kan legge alt enkelt inn her, her står det at jeg ved rolig mosjon 1-3 ggr i uken forbrenner 2 441 kcal til dagen, men de dagene jeg trener 60 min hardt klarer jeg såvidt å forbrenne over 2500 kcal til sammen, og jeg går/løper 5-6 min til jobb opp og opp mange utvendige trapper før jobb hver dag

Jeg har investert i en fitbit charge hr som måler pulsen hele døgnet og finner ut hvor mye jeg forbrenner daglig

Beklager men dette skjønte jeg fint lite av :( Mener du at jeg må kjøpe meg en sånn fitbit for å finne ut nøyaktig hvor landet ligger?

Jeg har tidligere brukt my fitness pal, men har ikke tid til å holde på med det, og der sto det at på en times gåtur forbrant jeg ca 200 kalorier, så hvordan kan det ha seg at du bare forbrenner rundt 100 kalorier når Du trener 60 min og i tillegg hardt?? snodig, men det har kanskje med kroppsvekt å gjøre...? er helt grønn.

åshild

Skrevet

Ser lett hvilke dager jeg har trent og jeg går helst minst 10000 skritt til dagen

Skjønner! Men f.eks den dagen der du har forbrent 2600 kalorier, hvor mye mindre må man spise for å klare ned i vekt da? det er det jeg lurer på, for å gå ned f.eks 0.5 kg pr uke, hvor mye mindre kalorier må jeg innta? hmm...så lur ut den saken der, da.

Å

Skrevet

Som sykepleier så tråkker du mye. Ville startet på minst 2000 og heller nedjustert etterhvert :)

Ja, jeg tråkker mye, men har også en del kontorarbeide (jobber også i adm). Men er jo ikke på rumpa hele dagen hvertfall. Vil jeg virkelig gå ned på 2000 kalorier daglig, dersom jeg forbrenner jun 2500 kalorier? det er jo bare 500 kalorier under...? jeg skjønner ikke..

Å

Skrevet

Alle er forskjellige, så det er umulig for oss å si et bestemt antall kcals. Start et sted (f.eks. 2000 som nevnt over), og kjør det en liten periode. Så justerer du opp eller ned(sannsynligvis) alt ettersom hvilke resultater du får.

Skrevet

Utfra bmr så skal jeg forbrenne i snitt 2758 kcal til dagen ved middels mosjon 3-5 ggr i uken,

Er 165 cm 32 år og 80 kg

Men det er ikke tilfellet hos meg når jeg har brukt Fitbit en uke

Skrevet

Utfra bmr så skal jeg forbrenne i snitt 2758 kcal til dagen ved middels mosjon 3-5 ggr i uken,

Er 165 cm 32 år og 80 kg

Men det er ikke tilfellet hos meg når jeg har brukt Fitbit en uke

Så du mener at bmr-kalkulatorene viser feil? du forbrenner altså mindre (eller var det mer?) enn det bmr viser...mens fitbit er korrekt altså? hører mange skryte av den derre fitbit, men jeg har ikke tatt meg tid til å sette meg inn i den. Er den et lurt verktøy når man skal ned i vekt syns du?

Å

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, jeg tråkker mye, men har også en del kontorarbeide (jobber også i adm). Men er jo ikke på rumpa hele dagen hvertfall. Vil jeg virkelig gå ned på 2000 kalorier daglig, dersom jeg forbrenner jun 2500 kalorier? det er jo bare 500 kalorier under...? jeg skjønner ikke..

Å

500 kcal i underskudd er anbefalt for en sunn vektnedgang. Start der og så kan du nedjustere om du ikke merker ønsket nedgang.

• Liker 1
Skrevet

500 kcal i underskudd er anbefalt for en sunn vektnedgang. Start der og så kan du nedjustere om du ikke merker ønsket nedgang.

Ok, da skjønner jeg litt mer. tusen takk for forklaring. da er det logisk å ligge på 2000 kalorier ja. jeg begynner med det så ser jeg hvordan det går :) Takk skal du ha.

åshild

Skrevet

Jeg mener at kalkulatorer kan ikke regne ut nøyaktig hvor mye din kropp forbrenner, brukte bmr kalkulator før men ser nå når jeg bruker Fitbit at min kropp forbrenner mindre, det er en indikasjon men langt fra sikker etter min erfaring

Skrevet

500 kcal underskudd per dag tilsvarer ca 0,5 kg per uke som er et godt utgangspunkt.

Anonymous poster hash: bf307...d65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...