Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal hvilepulsen gå så fort ned?

Trente endel i oktober-november i fjor så ble jeg syk og var syk mesteparten av desember, begynte ikke å trene igjen før nå den siste uka når jeg fikk min nye fitbit charge hr som er treningsarmbånd og pulsklokke..

og da har hvilepulsen gått gradvis fra 72 til 62 på ca en uke...

Har kun gått ned 2 kg denne uka og spist ca 1300 kcal til dagen

post-89959-0-22284800-1424160290_thumb.p

post-89959-0-58169500-1424160294_thumb.p

post-89959-0-50065900-1424160297_thumb.p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hvilepulsen målt på morgenen før du står opp hele tiden? Hvilepuls på 72 er høyt og kan virke som en feilmåling syns jeg. Selv har jeg hvilepuls godt under 60, og jeg er ikke sååå godt trent.

Hvilepuls har ikke noe med hva du spiser eller vektnedgang å gjøre, men blir lavere når du blir i bedre form.

Anonymous poster hash: 9687d...9d7
Skrevet

Hvilepulsen hos Fitbit er sittende hvilepuls, når du er rolig på dagtid, ikke liggende hvilepuls.

Selv om du ikke får oppgitt reell hvilepuls, gir hvilepulsfunksjonen en grei indikasjon på om du er restituert, om du er syk, eller om du av andre årsaker har forhøyet puls i hvile.

En uke er dog litt ofr kort tid til å trekke noen konklusjoner. Fitbit gjør seg nå kjent med rutinene dine, søvnmønsteret ditt, og pulsen din.

Anonymous poster hash: ffdc9...83f
Skrevet

Hvilepulsen hos Fitbit er sittende hvilepuls, når du er rolig på dagtid, ikke liggende hvilepuls.

Selv om du ikke får oppgitt reell hvilepuls, gir hvilepulsfunksjonen en grei indikasjon på om du er restituert, om du er syk, eller om du av andre årsaker har forhøyet puls i hvile.

En uke er dog litt ofr kort tid til å trekke noen konklusjoner. Fitbit gjør seg nå kjent med rutinene dine, søvnmønsteret ditt, og pulsen din.

Min graf for de siste 18 dagene ser slik ut

N0RQZlZu.jpeg

Som du ser gikk jeg også noe ned de første dagene, men så skjedde det en del ting, og etter dette er det (små) variasjoner nesten daglig.

Men jeg ser at Fitbits sittende hvilepuls gir et riktig bilde.

Er jeg avslappet og frisk, og har fått nok og god søvn, gjenspeiler hvilepulsgrafen dette, og om jeg er stresset, sliten, syk, eller lignende, gjenspeiler den dette også.

Skrevet

Hvilepulsen er gjennomsnitts hvilepuls når man sitter ligger hele dagen den måles kontinuerlig, så regner med at den på 72 og er reell og siden den har gått ned..

Skrevet

Hvilepulsen er gjennomsnitts hvilepuls når man sitter ligger hele dagen den måles kontinuerlig, så regner med at den på 72 og er reell og siden den har gått ned..

Selvsagt er den reell! Og den har gått ned.

Den viser at du er mer avslappet, bedre form, sover bedre osv enn du gjorde da du satte den på.

Men den viser ikke hvordan tilstanden din var da du tok den på første gang.

Kanskje var du syk, stresset, nylig hadde trent osv. og andre faktorer som gir forhøyet hvilepuls da du tok den på første gangen.

Derfor sier jeg at du ikke kan trekke noen konklusjoner etter bare en uke.

Min Fitbit har etter 3 uker ennå ikke kunnet vise min riktige hvilepuls.

Jeg var syk da jeg tok på meg min (høy hvilepuls), så ble jeg litt bedre før det skjedde en del stressende ting, og etter dette har hvilepulsen ligget mellom 67 og 69, selv om jeg vet at min hvilepuls er nærmere 60 enn 70.

Skrevet (endret)

Nei den dagen jeg tok den på tok jeg ikke med for da var det bare en halv dag og da var den på 67, men første dagen jeg hadde den konstant på ble den på 72

har og slutta å snorke.. merkelig

Endret av Dolly82
Skrevet

Jeg er vel snart død når pulsen går ned og ned :fnise:

Skrevet

Nei den dagen jeg tok den på tok jeg ikke med for da var det bare en halv dag og da var den på 67, men første dagen jeg hadde den konstant på ble den på 72

har og slutta å snorke.. merkelig

Jeg er vel snart død når pulsen går ned og ned :fnise:

Men er det ikke godt å se at du er mindre stresset nå, enn du var da du tok den på da?

At du er i bedre form og ikke så sliten som du var for en uke siden?

Og jeg tviler vel på at aktivitetsmåleren er årsaken til at du har fått lavere hvilepuls. :ler:

Skrevet

Men er det ikke godt å se at du er mindre stresset nå, enn du var da du tok den på da?

At du er i bedre form og ikke så sliten som du var for en uke siden?

Og jeg tviler vel på at aktivitetsmåleren er årsaken til at du har fått lavere hvilepuls. :ler:

Nei det er nok ikke det, men jeg har og begynt å trene igjen.. så kanskje det og er grunnen, men syntes bare at den gikk veldig fort ned... trodde det skulle gå flere måneder før det hadde innvirkning på hvilepulsen

Skrevet

Nei det er nok ikke det, men jeg har og begynt å trene igjen.. så kanskje det og er grunnen, men syntes bare at den gikk veldig fort ned... trodde det skulle gå flere måneder før det hadde innvirkning på hvilepulsen

Som jeg skrev, du kan ha trent men ikke vært fullstendig restituert, du kan ha sovet dårlig, du kan ha vært stresset, eller kanskje litt forkjølet osv på første hele registreringsdag. Og alt av dette vil føre til at du hadde en forhøyet hvilepuls akkurat den dagen.

Og i takt med at du blir bedre, mer avslappet, restituert, eller hva det nå var som gjorde at du hadde forhøyet hvilepuls, blir den gradvis lavere.

For å si det veldig enkelt - den hvilepulsen du har nå er mest sannsynlig den hvilepulsen du har hatt de siste månedene, men den var nok litt forøyet de første dagene noe som gjør at nedgangen har blitt merkbar.

Treningen har kanskje litt å si på reduksjonen, men den vil du merke mer til i ukene som kommer.

Skrevet

Som jeg skrev, du kan ha trent men ikke vært fullstendig restituert, du kan ha sovet dårlig, du kan ha vært stresset, eller kanskje litt forkjølet osv på første hele registreringsdag. Og alt av dette vil føre til at du hadde en forhøyet hvilepuls akkurat den dagen.

Og i takt med at du blir bedre, mer avslappet, restituert, eller hva det nå var som gjorde at du hadde forhøyet hvilepuls, blir den gradvis lavere.

For å si det veldig enkelt - den hvilepulsen du har nå er mest sannsynlig den hvilepulsen du har hatt de siste månedene, men den var nok litt forøyet de første dagene noe som gjør at nedgangen har blitt merkbar.

Treningen har kanskje litt å si på reduksjonen, men den vil du merke mer til i ukene som kommer.

aaaah da skjønner jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...