ol93 Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Har tatt mr og fått vite at jeg har prolaps 2 steder. Nå har jeg ikke mye smerter lenger (1 uke etter) så lurte på om det vil gjøre vondt værre om jeg trener lett eller jobber? Hva kan man evt gjøre for at det skal bli bedre?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Etter den akutte perioden vil smertene normalt avta. Her er det viktig å holde seg i bevegelse og starte opp igjen med fysisk aktivitet. I denne perioden må du unngå belastninger som forverrer smertene samt unngå å stivne i ryggen/nakken. Det har også vist seg at styrketrening av mage-/ og ryggmuskulatur er med på å gjøre tilstanden bedre. Prolapset forsvinner ikke, men økt styrke i området rundt skadet virvel gjør at du vil tåle større belastninger enn ellers. Det vil være lurt å gå til egnet helsepersonell for å sørge for at du trener de riktige øvelsene og treffer riktig muskulatur. http://www.friskogfunksjonell.no/prolaps/ Anonymous poster hash: 8efce...77d
Ferny Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Har ikke hatt det selv, men vet om en kollega som hadde det. For han hjalp det å bevege seg en del, ikke sitte mye i ro. Men heller ikke hard trening i starten... gikk en del turer den tiden han var sykemeldt. Det å sitte/ligge lenge var visst ikke bra for han i hvert fall. Og nå er ryggen hans helt frisk. Jeg ville uansett tatt kontakt med fysioterapaut - de er jo eksperter på sånt. Så får du et mer skreddersydd opplegg akkurat til deg.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Første du gjør er å snakke med legen din, fysioterapi er toppen, det som er bedre er ridning, faktisk. Jeg fikk prolaps i 2005, tok det med ro i 1-2 uker så det fikk roet seg. Deretter startet jeg å gå til fysioterapeut 2 ganger i uka, og gikk daglige skogsturer. I tillegg hadde jeg egen hest, så fikk ridd litt noen ganger i uka mens venninner trente den skikkelig ellers. Nå er det 10 år siden og ryggen er så og si bra igjen. Dessverre "fant" jeg den igjen forrige uke da jeg gikk ut av bilen (ja, helt tragisk!) Så det kan sitte igjen i mange, mange år. Min sitter mellom L2 og L3, og denne blir aldri helt frisk. Håper dine sitter litt lenger opp, da det er større sjanse for å bli helt frisk da. Anonymous poster hash: 7f033...3f7
ol93 Skrevet 17. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2015 Første du gjør er å snakke med legen din, fysioterapi er toppen, det som er bedre er ridning, faktisk.Jeg fikk prolaps i 2005, tok det med ro i 1-2 uker så det fikk roet seg. Deretter startet jeg å gå til fysioterapeut 2 ganger i uka, og gikk daglige skogsturer. I tillegg hadde jeg egen hest, så fikk ridd litt noen ganger i uka mens venninner trente den skikkelig ellers. Nå er det 10 år siden og ryggen er så og si bra igjen. Dessverre "fant" jeg den igjen forrige uke da jeg gikk ut av bilen (ja, helt tragisk!) Så det kan sitte igjen i mange, mange år. Min sitter mellom L2 og L3, og denne blir aldri helt frisk. Håper dine sitter litt lenger opp, da det er større sjanse for å bli helt frisk da. Anonymous poster hash: 7f033...3f7 Jo, kan det sitte så lenge!? Jeg vet ikke helt hva det heter der jeg har prolaps, men i følge bildet er det ganske langt nede men da vet jeg at jeg kan trene iallefall. Vet du om jeg kan jobbe (i barnehage)?
Anglofil Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Tråden er ryddet for spam. Yvonne (mod)
Hexenbiest Skrevet 3. september 2015 #7 Skrevet 3. september 2015 Med prolaps er det vel slik at har du fått det - så har du det resten av livet. Iallfall uten operasjon (anbefales ikke såvidt jeg forstår). Ikke nødvendigvis med smerter, men større risiko for at det sklir ut igjen når du først har fått det. Jeg er 23 og fikk prolaps da jeg var 15, har tilsammen hatt vondt i den sammenhengen 3-4 ganger der det har vært ekstremt.. Du må bare røre deg. Jeg har aldri vært hos fysio, men min prolaps er "liten". Får jeg vondt så rører jeg på meg, legger meg aldri ned.. Går meg tur. Jeg trener styrke, så snakker alltid med instruktøren der mtp program så jeg ikke forverrer dette Hvilke øvelser jeg må styre unna og hvilke jeg burde ta. Tren core-muskelen mye. Med sterk core muskel, mindre sjanse for at prolapsen kommer tilbake. Men vær forsiktig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå