AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Kjæresten og jeg skal flytte sammen i løpet av året. Vi eier allerede hver vår leilighet, men har de facto bodd sammen i cirka åtte måneder. Grunnen til at vi ikke faktisk har flyttet sammen før er hovedsaklig utleiebegrensninger i borettslagene vi bor i. Nå prater vi om hvordan dette skal gjennomføres. Økonomisk sett mener jeg at vi begge bør tjene like mye på å flytte sammen. Så om han leier ut eller jeg leier ut, så bør vi sitte igjen med like mye fortjeneste begge to. Når jeg sier dette argumenterer han med at han ikke kommer til å tjene på utleie "fordi penger spart er ikke penger tjent". I min bok er regnestykket ganske greit: Med en lønnsinntekt på 20 000 kr nå og 10 000 kr i boutgifter, sitter man igjen med 10 000 hver måned. Hvis man dermed leier ut og får utleieinntekt + lønnsinntekt på 30 000 kr og fortsatt har 10 000 kr i boutgifter, så sitter man igjen med 20 000 kr. Dermed vil en lik fordeling av gevinst i dette tilfellet bety at man betaler den andre "leie" på 5 000 kr. Da sitter begge igjen med 5 000 kr mer hver måned og begge har et sted å bo. Han nekter å forklare hvorfor dette eksempelet er feil og gjentar bare "penger spart er ikke penger tjent" til det kjedsommelige. Verken matte eller økonomi er min sterke side og nå er det uro i heimen her. HJÆLP. Anonymous poster hash: bcf0f...20a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 NB! Tallene i hovedinnlegget er bare eksempeltall og ikke faktiske tall. Anonymous poster hash: bcf0f...20a
nojac Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Å dele gevinsten er et godt prinsipp. Bare trekk fra skatt på leieinntekter og andre ekstrautgifter før dere regner ut nettoen som skal deles. Hvor mye mener han at han skal betale hvis han flytter inn hos deg? Er han fornøyd med dette beløpet hvis du flytter inn hos ham? Hvis han mener at han ikke kommer til å tjene på utleie, er vel det logiske at DU leier ut. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Dere bør gjøre det slik: Person A leier ut sin egen leilighet, og flytter inn hos Person B. Person A betaler halv markedsleie tli Person B. Anonymous poster hash: 70b5d...278 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 hahha dum type. Hva er det han egentlig vil? Få alle pengene? Anonymous poster hash: 3dcad...59f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Dere bør gjøre det slik: Person A leier ut sin egen leilighet, og flytter inn hos Person B. Person A betaler halv markedsleie tli Person B. Anonymous poster hash: 70b5d...278 Dette skrev jeg, og dette står jeg for. Dette er det eneste riktige. Den ene leier ut sin leilighet, og betaler halv markedsleie til den andre. Men hvorfor ikke bare bo hver for dere? Så kan dere komme på besøk, og slipper å tråkke i hverandres undertøy og krangle hele dagen? Anonymous poster hash: 70b5d...278 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå