AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Hei. Jeg skal kjøpe meg "ny" (brukt) bil, men er så usikker på hva jeg skal se på. Jeg har 0 interesse av bil, det er kun ett fremkomstmiddel som tar meg fra A til B. Kriterier: Kan trekke minst 2t, gjerne mer... 4x4, gjerne med lavserie i tillegg "Normalt" forbruk, iallfall uten henger Fornuftig pris på service ol Budsjettet er +/- 250.000,- kan gå opp noe, men er ikke så lysten på det Kan være på grønne skilter Ok kjørekomfort, ikke for mye traktor Noen forslag??Anonymous poster hash: 31d22...a3c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Vognkortet forteller hva du har lov til å trekke med bilen, førerkortet hva du har lov til å kjøre.Anonymous poster hash: 3f754...eb9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Det svaret skjønte jeg ikke?? Jeg har lov å kjøre liten lastebil med henger så vekta er ikke problemet. Jeg lurer ikke på hva jeg har lov å trekke men hvilken bil jeg skal kjøpe som tilfredsstiller de fleste behovene mine og kan trekke minimum 2 tonn, men gjerne merAnonymous poster hash: 31d22...a3c
tdm900 Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Se først etter hva som står på førerkortet ditt. Har du BE, kan du kjøre ganske mye i totalvekt på bil og henger. Har du kun B, stopper det på 3500kg. Kan utvides med litt teori til "kode96". Om du kan kjøre lite lastebil, er det ikke dermed sagt du kan kjøre med større henger enn 750kg totalvekt. Og så det som er å få kjøpt..... Mercedes har nok noen modeller hvor du kan trekke det du ønsker, med 4X4 modeller. Har de hengerfeste er det ok, men har ikke er det svindyrt å montere. Ellers må du nok på 4X4 av pickup for å klare hengervekta du ønsker. finn.no er bare å saumafare så finne du nok noe som passer. Bruk gjerne denne siden som er hengerkalkulator fra Statens Vegvesen. Der kan du legge inn bilens regnr og hengerens regnr som du ønsker å benytte Er også en app til smarte tlf du kan laste ned gratis
Maximillian Cohen Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 "Alle" mindre SUV'er (Kuga, CR-V, RAV4, X3, Tiguan osv) kan trekke rett over 2 000 kg, fåes med 4x4 og har ganske så grei komfort. For 250 000 kr får du en slik bil med ok motor, ok utstyrsnivå fra rundt 2010 og med lav km-stand. Skal du trekke noe særlig mer må du opp i størrelse og pris (eller gå for en eldre bil), eller se mer mot varebiler/pickuper. Selv har jeg en bil som kan trekke 2 100 kg og det er "alltid" litt for lite...
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 Ts her. Jeg har som sagt C1e førerkort så vekten er ikke noe problem, hverken på henger eller bil. Er dog ikke interessert bil med egenvekt over 3.500 pga avgiftsklassen. Hengeren veier 950kg, hesten ca 500 + event utstyr, så 2t er i teorien nok. For Mercedes og BMW er vel driftskostnadene ganske høye + at jeg får en ganske gammel bil om jeg skal holde meg til budsjett?? Har sett på otlander, men usikker på om den tåler å trekke med, selv om den har lov å trekke 2t. Er åpen for pickup men vil gjerne ha tips om hva som ikke er helt "traktor" å kjøre og har ett nogen lunde edruelig forbruk. Sett på jeep wrangler men innbiller meg at den er tørst og har dyre servicer....Anonymous poster hash: 31d22...a3c
Maximillian Cohen Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Av de pickuper jeg har kjørt vil jeg si at Amarok har vært den med minst traktorfølelse. Forbruket vet jeg ikke noe om, men det er jo en stor og tung bil så litt vil jeg tro den drikker.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Om du skal ha en bil som har krefter til å trekke så drikker de vel en del suppe også? Vi har en x5. Veldig god å kjøre, men er tørst og deler er svindyre. Anonymous poster hash: bb0de...c3d
tdm900 Skrevet 18. februar 2015 #9 Skrevet 18. februar 2015 Denne kan trekke 2,8t, og noe mer personbilfølelse kan du vel ikke finne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå