Gå til innhold

Fotograf - feller, råd og anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte kanskje vi kunne samle anbefalinger og råd om valg av fotograf i en tråd, og ikke minst påpeke feller man kan gå i når man velger fotograf. Det er jo skrekkhistorier på forumet her om fotograf som tar blodpris for jobben, og deretter blodpris for å gi ut enkeltbildene...

Bildene skal man jo ha lenge etter bryllupet, så jeg ser på det som en av de absolutt viktigste valgene (etter valg av brudgom selvsagt!)

Hvilken fotograf bruker du, og hvorfor?

Hvor lenge er fotografen med?

Hvor mye betaler dere og hva er inkludert?

Beholder fotografen rettighetene, og hva innebærer det for dere?

Får dere alle bildene i høyoppløslig versjon og uten vannmerke til fri bruk?

Sist, men ikke minst: Er du fornøyd med valg av fotograf?

Anonymous poster hash: 90701...65c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte Dannevig foto i Arendal.

Vi betalte 12000kr og da fikk vi fotografering etter vielse i studio (skulle hatt ute men været var ikke på vår side).

Av de bildene fikk vi et album i god kvalitet med ca 25 bilder. De bildene fikk vi og på DVD, sammen med en filmsnutt fotografen hadde laget av bildene våre.

Vi fikk gratis takkekort opp til 100stk, innrykk i avis og et bilde på 30x40.

I tillegg fikk vi gratis kjæreste fotografering ca 1,5mnd før bryllupet for at fotografen skulle bli kjent med oss, og vi fikk en ekstra fotoshoot etter bryllupet for å få vinterbilder 😍

Vi brukte lærlingen hos fotografen så den ekstra fotoshooten fikk vi dels fordi hun trengte vinterbrud i porteføljen sin og dels fordi hun ville vi skulle få de bryllupsbildene vi ville ha.

Skrevet

Super tråd :tommelopp: Vi jobber med å finne fotograf nå. La ut jobben på mitt anbud, fikk mail fra ei som var mest opptatt av albummet, men vi vil heller få bilder på cd og lage album selv vi da. Skal bli kjekt å lese andre sine erfaringer. :hallo:

Skrevet

Jeg har litt trua på en fotograf i Tønsberg som jeg bare har sett websiden til.. http://tomaszewicz.no/! Han tar 15 000 for halv dag med rettigheten til bilder inkludert, og 25000 for 12 timers jobb med rettigheten til bilder inkludert!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Veldig lur tråd! Lurer på om det er noen som kan anbefale en god fotograf i Bodø-området? Har fått tilbud fra diverse fotografer, men syns det er vanskelig å ta det endelige valget. "Alle" har jo fine bilder som ligger ut på nettsidene sine. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det koster i Norge altså..

Vi skal gifte oss i Spania og har booket fotograf som tar 800-1000 kr i timen. Vi skal ha 4 eller 5 timer, inkl vielsen. Da får vi alle bildene på CD med fulle rettigheter. De tilbyr album etc, men jeg foretrekker å bestille forstørrelser og album selv i ettertid.

Er også inkludert møte på forhånd for å diskutere hva vi ønsker.

Anonymous poster hash: d083c...5de
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt noen bilder i bryllup (er egentlig pressefotograf) og jeg vil bare be folk om å tenke seg nøye om før de velger fotograf.

Jeg har anbefalt alle jeg har tatt bilder for å bruke en profesjonell bryllupsfotograf til å ta de "viktigste" bildene og så har jeg tatt bilder gjevnt over hele dagen ved siden av. Noen har fulgt rådet, andre ikke.

Det krever enormt mye av kameraet å få denne typen bilder "perfekte". En hvit kjole med mye detaljer sammen med gjerne sterkt sollys er ikke noe et ordinært kamera klarer å løse på en god måte. Selv har jeg proffkamera, og alikevel syntes jeg det er fryktelig vanskelig å få til.

I tillegg er det noe med å fange hele stemningen i bildene. Dette får man ikke til om man ikke har god kjemi med fotografen. "Alle" kan ta ok oppstilte bilder, men det er gjerne ikke det man ønsker i et bryllup.

Jeg skal ærlig innrømme at bryllupsbilder er de "værste" bildene jeg tar, for man har bare en sjangs. På dåpsbilder osv kan man alltids kle på babyen kjolen dagen etter dersom man skulle bomme helt. Man vil aldri kunne gjennskape bryllupet på samme måte. På samme tid er det fantastisk morsomt og en ære å få lov.

Poenget mitt er egentlig at man skal være kritisk når man velger fotograf til en så viktig begivenhet. Pass på at dere har god kjemi med fotografen. Skal fotograferingen foregå ute, pass på å ha en backupplan dersom været skulle være dårlig.

Anonymous poster hash: 538f4...5b9
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fotograf koster for pokker nesten like mye som hele bryllupet vårt. Heldigvis er vi heldige, for forlover til mannen er fotograf og skal knipse et par bilder.

Anonymous poster hash: 80309...011

Skrevet

Ja, jeg er egentlig litt sjokkert over prisnivået. Hadde aldri trodd det var så høyt... Samtidig så er det jo viktig med gode bilder, og "alle" nettsteder anbefaler bruk av fotograf hvis man vil ha noe annet enn vanlige oppstillingsbilder.. Hvor mye betaler dere for fotografen egentlig?

Skrevet

Han vi har booket skal ha 7000 kr for å fotografere forbredelser, vielse og selve bryllupsbildene, vi får bildene på cd i ettertid, vi kan lage album selv...

Skrevet

Vi brukte www.avd4.no (holder til i Oslo, men reiser gjerne. Vi giftet oss et stykke inn i Buskerud) og er kjempefornøyde. De har litt forskjellige pakker (vielse, halvdags, heldags). Alle rettigheter følger med på de antall inkluderte bildene i hver pakke. Man kan kjøpe flere bilder hvis man vil ha flere enn de inkluderte. Da er de ferdig redigerte - det er helt utrolig hva de klarer å gjøre. De er også 2 stk, så man får bilder fra flere vinkler. Han ene er en fotograf som tar masse bilder og er helt rå på redigering, mens hun andre tar færre bilder, men mer stemningsbilder. De jobber som et team, - veldig bra! Veldig behagelige mennesker og jeg kan knapt huske at jeg så noe til de under bryllupet. Noen bilder skjønner jeg ikke åssen de har fått til uten at jeg har merket dem..! Vi lagde album av bildene selv i etterkant på fotoknudsen ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte Henrik Beckheim og er strålende fornøyde! Han er en utrolig hyggelig fyr, samtidig som han tar bilder uten at du i det hele tatt merker at han har vært der. Bildene ble bedre enn vi kunne håpe på og han fanget stemningen utrolig bra.

Han er ikke blant de rimeligste, men jeg vil understreke at han ikke tar seg betalt for noe ekstra. Han måtte reise langt og overnatte to netter, men vi betalte ikke noe ekstra for det. Vi har fått en haug med bilder (har ikke telt, men tipper det er rundt 300-400) uten vannmerke og høyoppløselig, som vi kan bruke som vi vil i privat sammenheng. Han skulle i utgangspunktet jobbe i ti timer, men jeg vet han jobbet lengre, igjen uten å ta ekstra betalt. Pakken kostet 35000.

Bryllupet vårt er et av de som ligger ute på siden hans: http://henrikbeckheim.no/blogg/

Anonymous poster hash: 69276...134

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kom over denne forumet ved en tilfeldighet og jeg kan gjerne svare litt på den ting her.

For det første, hvis dere synes at fotografere tar blod pris for fotografering så stemmer ikke det.

Si at et bryllupsfoto koster 25000kr så tar staten 25% moms og 27% skatt. Da sitter man igjen med 13800 sånn ca.

Siden jeg sa 25000 i utgangs pkt så snakker jeg om heldagsfoto. Det betyr 12 timer med fotografering. Før bryllupet så setter en fotograf opp møte med brudeparet for planlegging og bli kjent med hverandre. Når de går fra møte så sitter ofte en fotograf og planlegger dagen deres alt.

Så er det bryllupsdagen som det blir fotografert i 12 timer for å ta vare på dine minner.

Og husk, her kommer fotografens ekspertise som han eller hun har brukt flere år på å lære - tatt skoler og kurs. Alt for å ta de perfekte bildene og se de perfekte øyeblikkene - vite om de små store tingene som er viktig for å skape en helhet.

Også er det utstyret - kamera, diverse i objektivt og lamper. Så man får det perfekte lyset.

Og etter 12 timer med foto så sitter en fotograf igjen med over 1200 bilder. Som da han eller hun drar til studio med. Og overfører til data før kvelden.

Så dagen etter går han eller hun gjennom for å ta bort "test" bilder og annet - gjør alt klart for møte som er satt opp med brudeparet som gjerne sitter og snakker om bildene i flere timer sammens. Så alt blir helt perfekt.

Etter dette så sitter fotografene og redigere / retter / fikser bildene i etterbehandlingsprogram så bildene blir enda bedre - dette tilsvarer å fremkalle bilder. Og dette tar mange timer.

Og er det bestilt album så skal designet lages ig det blir gjerne litt frem og tilbake før et album er ferdig og alle er helt fornøyd.

Som dere ser - så høres 25000 kanskje mye der og da. Men jeg kan love deg og dere at det er mange mange timers arbeid - ekspertise og verktøy i sving, så alt blir slik du har drømt at dagen din skal være fra ende til slutt.

Vi tar vare på det du kanskje ikke får med deg - og det er pga vi vet hvor vi må være og hvordan man skal gjøre for å fange de rette øyeblikkene.

Trenger du tips, så ta gjerne kontakt med meg så kan jeg hjelpe deg mye med å finne god fotograf - jeg har mange kollegaer landet rundt.

Hilsen fotograf fra Tønsberg

www.magik.no

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Veldig lur tråd! Lurer på om det er noen som kan anbefale en god fotograf i Bodø-området? Har fått tilbud fra diverse fotografer, men syns det er vanskelig å ta det endelige valget. "Alle" har jo fine bilder som ligger ut på nettsidene sine. :)

Marthe Mølstre er utrolig flink! Ellers er jo Mats Jensaas et trygt valg :)

Skrevet

Vi benytter oss av en veldig dyktig venn av oss som gir dette til oss som bryllupsgave. Han er utrolig flink til å fange de små øyeblikkene som er intime og uventede, noe som gjør at jeg gleder meg til å se hva han får til. Han skal fotografere i et annet vennepars bryllup i år, så vi får se de bildene og så bestemme oss for om vi vil gå for ham, men jeg er ganske sikker på at det er han vi vil bruke. Jeg tenker at han skal ta bilder/en liten film når jeg og blomsterpiken og forloveren gjør oss klare, og veksle litt mellom det, ta bilder under seremonien og oppstilte bilder etterpå, et par av stemningen også slippe ham fri. Han er tross alt gjest han og. Også får vi alle bildene som vi kan gjøre hva vi vil med, så lenge vi krediterer ham via sosiale medier eller nettsider osv. Tenker vi skal gi ham en liten gave som takk for at han gidder å gjøre dette for oss, fordi å fotografere en så stor event kan være temmelig slitsomt.

Og ja, det koster å være fotograf. Jeg har selv jobbet med det, men det jeg reagerer mest på er vannmerking av bilder, eller at man ikke får bildene selv til odel og eie. Det slår meg som veldig rart, da det ikke var noe min bedrift drev med. Men nå er dette sju år siden, så ting har nok forandret seg veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...