AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Ja, er det noen om har fått boliglån på uføretrygd? Det er jo en meget trygg inntektskilde, man risikerer ikke bortfall av inntekt/ arbeidsledighet. Anonymous poster hash: b61f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Å ha uføretrygd gir vanligvis gode muligheter for å få gunstige lån og evt boligtilskudd fra kommunene.Anonymous poster hash: f0e71...282 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Vi fikk lån, 80% i bank (DNB) og 20% som startlån i kommunen. 100% ufør som hovedlåntaker. Anonymous poster hash: ca4e5...c54
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Jeg skal selge bolig og kommer da å sitte med EK på ca 2,3 mill, og ønsker å låne ca 400 000 til å kjøpe BBL leilighet. Det burde vel ikke være noe problem å få et slikt lån i bank?! Anonymous poster hash: b61f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Jeg skal selge bolig og kommer da å sitte med EK på ca 2,3 mill, og ønsker å låne ca 400 000 til å kjøpe BBL leilighet. Det burde vel ikke være noe problem å få et slikt lån i bank?! Anonymous poster hash: b61f1...b9d Hilsen TS Anonymous poster hash: b61f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Jeg skal selge bolig og kommer da å sitte med EK på ca 2,3 mill, og ønsker å låne ca 400 000 til å kjøpe BBL leilighet. Det burde vel ikke være noe problem å få et slikt lån i bank?! Anonymous poster hash: b61f1...b9d Det er betjeningsevnen din som avgjør. Fellesutgifter m.m. blir regnet ut og banken beregner hvor mye du kan låne/betale tilbake. Kontakt banken eller gå og prøv deg på en lånekakulator på en banknettside. Anonymous poster hash: f0e71...282
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Det er betjeningsevnen din som avgjør.Fellesutgifter m.m. blir regnet ut og banken beregner hvor mye du kan låne/betale tilbake. Kontakt banken eller gå og prøv deg på en lånekakulator på en banknettside.Anonymous poster hash: f0e71...282 Hva betyr det? Si at BBL leiligheten koster 3 mill, fellesutgiftene er på 1 mill, låner man 4 mill da eller må man ha betjeningsevne for 4 mill? Anonymous poster hash: b61f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Hva betyr det? Si at BBL leiligheten koster 3 mill, fellesutgiftene er på 1 mill, låner man 4 mill da eller må man ha betjeningsevne for 4 mill?Anonymous poster hash: b61f1...b9d Man må ha en betalingsevne på 4 mill.Anonymous poster hash: 7325f...064
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 Man må ha en betalingsevne på 4 mill.Anonymous poster hash: 7325f...064 Fellesutgiftene på 1 mill skal jo ikke betales nå, men over flere tiår, hvorfor er de med i beregningen? Om jeg skulle søke om lån på 400 000 for det er kun det jeg trenger til kjøpesummen av leiligheten, så må jeg vurderes til 2 mill, for fellesutgiftene er 1,6 mill? TS Anonymous poster hash: b61f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Du betaler på fellesavgiftene med en gang. Det er jo renovoasjon, byggelånet på leiligheten osv. Så da må det selvfølgelig taes med i beregningen. Anonymous poster hash: 7f08b...82d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 Du betaler på fellesavgiftene med en gang. Det er jo renovoasjon, byggelånet på leiligheten osv. Så da må det selvfølgelig taes med i beregningen.Anonymous poster hash: 7f08b...82d Betales ikke fellesutgiftene som husleie pr mnd i alle mnd en bor der? Anonymous poster hash: b61f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 Hva betyr det? Si at BBL leiligheten koster 3 mill, fellesutgiftene er på 1 mill, låner man 4 mill da eller må man ha betjeningsevne for 4 mill? Anonymous poster hash: b61f1...b9d Fellesutgifter = husleie og nedbetaling av fellesgjeld. Fellesutgifter er det det koster å betale trappevask, lyspærer strø om vinteren osv. I fellesområdene trappeganger, bodganger osv. Skal du ha lån så plopper den du søker lån hos alle tallene inn i et dataprogram som beregner hvor mye du skal ha til mat, strøm, klær osv. Og hvor mye av inntekten din du da har igjen til å kunne betale ned på lån. Dette er avgjørende for om du kan få lån. FØR du selger bør du sette deg inn i alt også muligheten for å få lån, hos hvem og hvor mye. Anonymous poster hash: f0e71...282
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 Fellesutgiftene på 1 mill skal jo ikke betales nå, men over flere tiår, hvorfor er de med i beregningen? Om jeg skulle søke om lån på 400 000 for det er kun det jeg trenger til kjøpesummen av leiligheten, så må jeg vurderes til 2 mill, for fellesutgiftene er 1,6 mill? TS Anonymous poster hash: b61f1...b9d Lånet på evt 400 000 i banken skal heller ikke betales nå, men over flere tiår. Og du betaler ikke felles utgifter på 1 mill, de fleste utgiftene er løpende som renovasjon, forsikring og diverse og opplyses som månedlige fellesutgifter. Dette er ting som er "evigvarende". Om det står at fellesutgiftene er 1 mill, så betyr det fellesgjeld. dette er da et lån som du blir ansvarlig for, og som skal betales ned over tiår, på lik linje med banklånet. Anonymous poster hash: 7325f...064
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #14 Skrevet 17. februar 2015 Husk også at du skal tåle renteoppgang og økning av fellesutgifter og fellesgjeld i borettslaget. Da mitt gamle borettslag bestemte seg for å kutte trappevask på rundgang og heller leie inn firma, ble det 200 kr elsra pr mnd, og da vinduene ble skiftet og det utvendige malt, økte fellesgjelden med 2500 kr pr leilighet pr mnd. Hvis ikke du tar høyde for slike endringer kan du fort miste boligen fordi den blir for dyr å sitte med. Anonymous poster hash: ddd2a...b40
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #15 Skrevet 18. februar 2015 Så i et eksempel der bolig koster 3 mill, fellesutgiftene er på 1 mill, så må jeg ha betalingsevne for 4 mill? Det betyr at jeg må justere ned boligprisen med 1 mill eller så, for å ha råd til dette! Er jo svindyrt med BBL.. Er det samme med andelsbolig? Anonymous poster hash: b61f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #16 Skrevet 18. februar 2015 Så i et eksempel der bolig koster 3 mill, fellesutgiftene er på 1 mill, så må jeg ha betalingsevne for 4 mill? Det betyr at jeg må justere ned boligprisen med 1 mill eller så, for å ha råd til dette! Er jo svindyrt med BBL.. Er det samme med andelsbolig?Anonymous poster hash: b61f1...b9d JaAnonymous poster hash: 06143...7a1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #17 Skrevet 18. februar 2015 Så i et eksempel der bolig koster 3 mill, fellesutgiftene er på 1 mill, så må jeg ha betalingsevne for 4 mill? Det betyr at jeg må justere ned boligprisen med 1 mill eller så, for å ha råd til dette! Er jo svindyrt med BBL.. Er det samme med andelsbolig?Anonymous poster hash: b61f1...b9d Du må skille mellom felles utgifter og felles gjeld. Om "din" andel av fellesgjelden er på 1 mill, så vil du måtte betale renter og avdrag månedlig i form av husleie. I TILLEGG må du betale felles utgifter som forsikring, renovasjon o.l. Det står spesifisert hva som inngår i husleien og hvor mye de ulike postene "koster". I det tenkte eksempelet så står du personlig ansvarlig for både banklånet, andel fellesgjeld og løpende felles utgifter. Banken må ta høyde for at du klarer å betjene dette, samt rente økning på både banklånet og fellesgjelden. Anonymous poster hash: 7325f...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå