Gjest gjesta Skrevet 11. august 2004 #1 Del Skrevet 11. august 2004 Slik er situasjonen: Det gjelder en tomannsbolig. "Deler" terrasse, dvs at den er skilt med en skillevegg og rekkverk og planter gjør at man er relativt usjenert. Så kom endelig sommeren til Østlandet og livet leves ute. En av naboene har ferie og den andre jobber. De som jobber vil sove. De har soverom som vender mot terrassene og i disse dager hvor det er så ekstremt varmt har de vinduet på vid gap. De som har ferie ønsker å tilbringe meget sene kvelder på terrassen med prat og rødvin. Hvor lenge utover kvelden må man godta at noen sitter ute og prater mens andre vil sove? Og har det noe betydning at det dreier seg om en veldig begrenset periode? (Vi kjenner jo alle været her i Norge). Bør man skille mellom hverdag og helg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 11. august 2004 #2 Del Skrevet 11. august 2004 Tja, det er forskjell på vanlig prating på terrassen og festprating. Hvis det er vanlig (dempet) prating mellom to personer på kveldstid som forstyrrer så har jeg forsåvidt ingen sympati med naboen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2004 #3 Del Skrevet 11. august 2004 Det er ikke snakk om festing, kun prat mellom to mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 11. august 2004 #4 Del Skrevet 11. august 2004 Det synes jeg må tåles, om det blir for ille så går det jo an å kjøpe sånne ørepropper? Når man selv velger å kjøpe ett hjem som deler hus med andre, og samt velger å ha hovedsoverommet ut mot felles veranda, så må man også tåle at det prates utenfor om sommerkveldene/nettene. så lenge det ikke er høylytt skråling og bråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. august 2004 #5 Del Skrevet 11. august 2004 Vanlig prating må man ærlig talt tåle, særlig når man velger å dele bolig med andre. De som bor i blokk må også regne med at det kan bli litt tramping i gulv over av småbarn og slikt. Hadde det vært ville fester natt etter natt hadde jeg sagt i fra, men normal aktivitet får man tåle. Skal man begrense andres liv bare fordi man selv vil sove? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #6 Del Skrevet 11. august 2004 Men det er vel noen "uskrevne" regler som sier noe om stille etter 22:00 (eller er det 23:00)?!? Så hvis de som vil sove klager før det tidspunktet har de ingen medfølelse fra meg. Men som de andre sier, bør de også ha en viss forståelse for lavmælt prat ut over dette. De som sitter på terrassen kan jo også prøve å vise litt hensyn ved å sette seg innenfor terrassedøren når det blir mørkt. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. august 2004 #7 Del Skrevet 11. august 2004 Vanlig samtale mellom to personer bør man finne seg i uten problemer. Tåler man ikke såpass bør mankanskje ikke bo i en tomannsbolig. Det samme er vanlige "bylyder", som snakkende mennesker som passerer på fortauet, biler som kjører forbi og liknende. Bor man i en by blir det aldri helt stille. Det er egentlig ikke lydene, men ens egen iritasjon som holder en våken. Lar man være å iritere seg får man også sove selv om det er litt lyd rundt en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2004 #8 Del Skrevet 11. august 2004 Det betyr at terrassen ikke skal kunne benyttes etter mørkets frembrudd da? Hvor mange ganger i året kan man faktisk sitte ute utover kvelden uten å fryse i hjel... Jepp, som dere skjønner så er jeg naboen som er så heldig å ha ferie nå når sommeren endelig kom Og godværet skal holde seg 4 dager til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. august 2004 #9 Del Skrevet 11. august 2004 Jepp' date=' som dere skjønner så er jeg naboen som er så heldig å ha ferie nå når sommeren endelig kom Og godværet skal holde seg 4 dager til.[/quote'] Har naboen din klaget da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. august 2004 #10 Del Skrevet 11. august 2004 Jeg synes ikke man skal kreve at folk flytter seg inn bare fordi det blir sent, så lenge det ikke er snakk om annet enn normal aktivitet. Når man velger å bo så nært andre mennesker må man regne med litt mer støy enn om man bor i enebolig. Er det så ille får man lukke vinduet og anskaffe seg vifte i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2004 #11 Del Skrevet 11. august 2004 Naboen klaget i går kveld. På en ufin måte. Mente vi hadde sittet hver kveld i 14 dager :-? Jeg synes det er veldig ubehagelig å komme på kant med naboen. Og ting kunne vært løst dersom de hadde snakket med oss. Samtidig så er vi nok ikke villig til å la naboen styre alt. De er ikke akkurat lydløse selv da, men vi skjønner at ved å bo så tett så må man være fleksibel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. august 2004 #12 Del Skrevet 11. august 2004 Det er visst ikke alle som skjønner at man kommer lenger ved å være hyggelig enn ved å være frekk. Man blir mye mer interessert i å samarbeide hvis man blir behandlet med respekt og føler at motparten er høflig og hyggelig, enn hvis man blir kjeftet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 11. august 2004 #13 Del Skrevet 11. august 2004 Jeg skjønner godt at det er ubehagelig å komme på kant med naboen. Det er ingen tjent med, men jeg skjønner også at det er vanskelig å utvise større fleksibilitet når naboen ikke tar det opp på noen spesielt god måte. Jeg synes selvfølgelig at dere skal bruke terrassen når som helst så lenge dere ikke bråker (og det har jeg skjønt at dere ikke gjør). Varme sommernetter bærer selv de minste lyder. Jeg sliter med å sove pga. bråkende gresshopper , men sover fint nå etter at jeg måtte begynne å ha på viften om natten (bordvifter durer ganske mye ). Naboen din har frivillig soverommet ut mot terrassen og bør kunne unne seg noen sov-i-ro på slike netter. Hvordan dere skal kunne bevare nabofreden samtidig som dere fremdeles får nyte rødvinen på terrassen sent på kvelden er ikke godt å si. Kanskje dere burde ta det opp med ham på dagen (mens han ikke er gretten fordi han ikke får sove) og legge frem deres syn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 11. august 2004 #14 Del Skrevet 11. august 2004 De få dagene i året det er aktuelt for folk å sitte ute lenger enn til kl. 23 om kvelden, ville jeg uten problemer ha akseptert at naboen satt ute og drakk vin døgnet rundt om h*n ville. (Selvfølgelig forutsatt at de ikke hyler og skriker, men fører en vanlig normal samtale). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2004 #15 Del Skrevet 11. august 2004 Godt å lese at jeg ikke er helt på bærtur da. Ble lei meg og tørr jo knapt å sitte ute sent lenger. Både samboer og jeg nyter og sitte ute lenge på varme sommerkvelder. Da tenner vi mange stearinlys, drikker rødvin og snakker. Roen og mørket innbyr til nære og gode samtaler. Anbefales :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 11. august 2004 #16 Del Skrevet 11. august 2004 Godt å lese at jeg ikke er helt på bærtur da. Ble lei meg og tørr jo knapt å sitte ute sent lenger. Både samboer og jeg nyter og sitte ute lenge på varme sommerkvelder. Da tenner vi mange stearinlys, drikker rødvin og snakker. Roen og mørket innbyr til nære og gode samtaler. Anbefales :-) Tør jeg anbefale avkjølt hvitvin i denne varmen? *svett* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. august 2004 #17 Del Skrevet 11. august 2004 Om man ikke tåler prat får man flytte i enebolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. august 2004 #18 Del Skrevet 11. august 2004 Om man ikke tåler prat får man flytte i enebolig. Jeg er helt enig! Hos oss er det skrevne husordensregler - ro mellom kl 23 og 6 på hverdager, og mellom 1 og 6 i helgene. Tror det er ganske gjengs. Men det kunne ikke falle meg inn å klage hvis jeg kunne høre naboene prate når jeg hadde valgt å sove med soveromsvinduet åpent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2004 #19 Del Skrevet 11. august 2004 Jeg har bodd i blokk, rekkehus og nå sist tomannsbolig, men det er første gang jeg har fått kjeft pga støy. Vi har tenkt å bo her i mange år for huset har en beliggenhet og planløsning som gjør at ting fungere når vi tidvis har mange tenåringer i huset, men nå vet vi ikke... Siden det her er selveier så er det ingen husordensregler å følge, men jeg tar for gitt at man tar hensyn og viser raushet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. august 2004 #20 Del Skrevet 11. august 2004 For nabofreden i fremtiden sin skyld så bør dere kanskje sette dere ned med naboene og ta en rolig samtale om hvordan dere vil ha ting. Og for all del avtale at man skal si i fra før man eksploderer fordi man er sinna. Er nok naboen som er ute og kjører her, men "den klokeste" kan jo ta initiativet til et godt naboforhold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå