Gå til innhold

Hvis man har spist for lite i lang tid, og så begynner å spise normalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har spist for lite i lang tid og så begynner å spise normalt, kan man da legge på seg fordi forbrenningen har gått i "sparebluss"? Hvor lenge vil en sånn skakkjørt forbrenning evt vedvare?

Jeg vet det er mange teorier om dette med sparebluss, men det er noe i det, sant? Med mindre jeg supplerer med søtsaker for å dra opp kaloriinntaket har jeg problemer med å komme opp i "mine" 1600 kalorier (som tilsvarer min hvileforbrenning) hver dag. Jeg spiser shakes, knekkebrød, havegrøt og ganske magre middager bestående av kylling og grønnsaker, og det blir ikke alltid 1600 kalorier, gitt.

Anonymous poster hash: 7e0b8...7fb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

trener du veldig mye?

Skrevet

trener du veldig mye?

Nei, trener ca 2 ganger i uka, middels hard styrketrening.

-TS

Anonymous poster hash: 7e0b8...7fb

Skrevet

Du vil gå opp i vekt fordi du har mistet muskler. Muskler hjelper til å holde forbrenningen oppe. Det er dette som er "sparebluss".

Anonymous poster hash: f2279...f30
Gjest Brillefin
Skrevet

Øk litt og litt hver dag, evt hver uke. Teller du kalorier så kan du fels øke 50-100 kcal pr uke. Man vil i starten "legge på seg", men husk at det bare er vann, mer innhold i tarmene osv, og vil stabilisere seg etterhvert. :) Ellers kan du feks venne deg til å ta et ekstra knekkebrød en dag, neste dag ta litt ekstra grønnsaker også osv

Skrevet

jeg ødela min forbrenning etter lang tid hvor jeg levde på mellom 400-1000 kcal. Holder fremdeles på å gjennopprette den:)

Anonymous poster hash: 337c8...f52
Skrevet

Tror det viktigste er å ta det sakte og gradevis.

Skrevet

Google reverse dieting. Kort fortalt går det ut på å øke kalorimengden veldig sakte. Om du ligger på 1600 kcal daglig, øk til 1700 daglig i en uke. Neste uke øker du til 1800, osv, til du er der du vil være. Da venner kroppen seg gradvis til mer kalorier, og skrur forbrenningen opp i takt med økningen. Om du gjør et for stort hopp opp vil ikke forbrenningen få tid til å tilpasse seg, og det er lett for at du legger på deg fett.

Har hatt stor suksess med dette selv, økt fra 1700 kcal daglig til 2100, uten å legge på meg.

Anonymous poster hash: b3251...662
Skrevet

Du kan jo få mer kalorier ved å bruke smør og mer fett i maten..
Jeg ligger på ca 1300 kcal til dagen og forbrenner de dagene jeg trener 2500 trodde ikke 1600 var så lite..

Skrevet

Tja jeg har en annen erfaring. Spiste utrolig lite i 1 år, og kiloene raste av. Så fikk jeg hungernød og trykket i meg det tredoble jeg hadde spist i løpet av dette året. Spiste masse på 1/2 år, og gikk bare opp ca 2 kg. Så jeg er skeptisk til den såkalte spareblussen. Men for all del, det mest fornuftige er å øke gradvis slik at kroppen venner seg til mer mat.

Skrevet

Jeg er midt i en slik prosess nå. Har levd på 1300 kcal/fråtset/sultet meg/u name it i gud vet hvor mange år og har vært slapp de siste årene. Fant tilslutt ut at jeg vil ikke leve sånn og det måtte være noe som ikke stemte.

Jeg har økt helt opp til 2300 kcal om dagen og ja, jeg la på meg 4 kilo og følte meg som en levende oppblåsbar dukke. Har dog aldri hatt så mye energi og livsoverskudd som de siste ukene - SÅ herlig og ikke minst en god pekepinn på hvor mye jeg egentlig skal ha i meg. Men nå, et par uker senere begynner vekten å peke nedover igjen og jeg stabiliserer meg. Skal kutte i kalorier (forsiktig!!!) igjen når jeg er stabilisert.

Lykke til, ikke få panikk :D

Anonymous poster hash: 732bd...47d
Skrevet

Jeg er midt i en slik prosess nå. Har levd på 1300 kcal/fråtset/sultet meg/u name it i gud vet hvor mange år og har vært slapp de siste årene. Fant tilslutt ut at jeg vil ikke leve sånn og det måtte være noe som ikke stemte. Jeg har økt helt opp til 2300 kcal om dagen og ja, jeg la på meg 4 kilo og følte meg som en levende oppblåsbar dukke. Har dog aldri hatt så mye energi og livsoverskudd som de siste ukene - SÅ herlig og ikke minst en god pekepinn på hvor mye jeg egentlig skal ha i meg. Men nå, et par uker senere begynner vekten å peke nedover igjen og jeg stabiliserer meg. Skal kutte i kalorier (forsiktig!!!) igjen når jeg er stabilisert. Lykke til, ikke få panikk :D Anonymous poster hash: 732bd...47d

Så gøy å høre, og innlegget ditt burde være en tankevekker for alle de som går på dietter rundt 1000 kalorier, eller 1500 mens de trener for den saks skyld. Alle vil ha resultater raskt, enten man er gutt som vil legge på seg muskler, eller jenter som vil slanke seg.

Poenget er å gjøre det sumt, gradvis, og la det bki en livsstil :) Da blir tiden bare en dråpe i havet, og man blir fornøyd til slutt uansett, fordi dette er noe som er med deg i 10-20-30 år, ikke at du gikk ned 15 kilo på fire måneder, men opp 20 igjen etter sommeren..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...