AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Har en gutt på 2 år og 4 mnd som nå plutselig er blitt umulig å legge. Han vil ikke opp i senga, og når han er der får jeg ikke gå ut av rommet. Prøver jeg blir han helt hysterisk (redd, panisk) og hikstegråter. Klamrer seg til meg når jeg gir ham klem. Han er veldig redd for skygger for tiden og vil ikke gå inn i rom alene. Han er min egen skygge hele dagen og hvis jeg går ut av rommet han er i er han på beina på sekundet og følger etter. Han vil ikke leke alene eller gå og hente noe i et annet rom. Det begynner å bli slitsomt å ha ham mellom beina til enhver tid. Når det er sagt har han til nå vært veldig tillitsfull og åpen for både mennesker og steder - rett på og husvarm med en gang. Vi har hatt fast leggerutine siden han var baby: stell, puss, tre sanger, nattaklem - uten store problemer. Han har aldri grått seg i søvn (av typen redd/lei seg), men han har protestert på legging med sinne i perioder og da har vi vært konsekvente. Jeg vil si vi er gode på å lese hva gråten/reaksjonene hans betyr. Han har mye språk og kan si hva han tenker, og nå er det "mammaaaa, ikke gåååååå". Er det vanlig med en slik separasjonsangst rundt denne alderen? Jeg vil tro det er fantasien som begynner å våkne siden han er så redd for skygger o.l.. Vi var forresten nylig på reise i tre dager mens han var hos besteforeldrene (som han ser flere ganger i uken og har overnattet mye hos), men denne separasjonsangsten ble verre etter denne reisen. Er han redd jeg skal reise fra ham igjen? Han har ikke problemer med at jeg leverer ham i barnehagen - vil bare ha en ekstra klem, så vinker han og løper avgårde. Han er også blitt ekstra kosete og klemmete. Han var syk for en uke siden og fikk sove i vår seng en natt, noe som jo også kan spille inn på at han ikke vil sove alene... Ble langt dette, men. Er det en fase? Hilsen fortvilet mamma Anonymous poster hash: 8d039...8ff
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Kalles ikke det spøkelsealderen? Er ikke det hos hunder...?Anonymous poster hash: 8d039...8ff
Gjest Vind Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Er ikke det hos hunder...?Anonymous poster hash: 8d039...8ff Muligens. Jeg kan ikke masse om barn, vet bare at venner med unger har snakket om det i forbindelse med toårsalderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå