Gå til innhold

Hvordan få selvrespekt.

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert
Skrevet

Det er så mange som sier de ikke vil "si fra". De finner seg i utrolig mye,og tenker at det får de liksom bare må finne seg i. Nei!

Det er så utrolig viktig å si fra!

Når en gjør det,så har en sagt til den/de andre at dette er IKKE ok for meg.

Det trenger ikke skje noen endringer,men da vet en at den eller de,andre ikke tar det alvorlig. Eller de går inn i en diskusjon hvor en må klarlegge ting.

Mange er redd diskusjoner. Noen vet det blir krangling om en sier noe.

Men. En får stå i det,eller,så får en gå.

Dere som ikke tør si fra,må ta litt ansvar selv,og ikke skylde på at andre blir så sinte,eller de hakker deg ned. Stå i det! For det er måten å ta vare på seg selv på.

Husk alltid! på at du er like mye verdt som de rundt deg. Det du mener er like viktige som andres meninger. Ved å si det høyt så får en selvrespekt,-en finner seg ikke i alt! Ingen bør finne seg i "alt".

Du har egentlig bare deg selv her i verden(om du ikke tror på en Gud,som jeg da gjr),så du må ta vare på deg selv,alltid.

Si alltid fra om andre går over dine grenser. Om de ikke lytter,så vet du at de ikke bryr seg stort. Om dine ønsker alltid blir neglisjert,så vet du også at de ikke bryr seg stort. Men sier du aldri noe,så vet heller ingen hvor de har deg!

Det alene kan skape mye utrygghet. Og en kan fort bli passiv-aggressiv,og DET er et psykisk spill,hvor du sårer andre,gjør andre forvirret.

Hva er de som ikke tør si fra redde for?

Jo,kritikk,kjefting,-kanskje tilmed vold. Så jeg forstår hvorfor en blir redd altså!

Men uansett så har en et ansvar for eget liv. Ingen redder deg om du drukner,om de ikke ser deg,og roper om hjelp.

Det samme skjer om du ikke tør...Du blir ikke sett!

For hva ser den/de andre? Jo,en som finner seg i alt,en som ikke har egne meninger og er passive. Og dessverre,så får en ikke respekt for hvordan en er,-om en ikke VISER hvem en er.

Si alltid i fra. Da har en gjort sitt. Driter andre i hva du sier og mener,så vel,-finn tå for det du mener. Gå gjennom et lite helvete om det koster deg det!

For,det er faktisk verdt det. Du er et selvstendig menneske,og noen vil alltid mislike! Men,noen vil alltid respekter og like også :-)

Velg de sise,og si alltid fra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste grunnen til at folk ikke klarer si ifra er frykten for å miste noe.

Jeg vil heller miste det og være midlertidig ulykkelig, enn å ha det og være konstant ulykkelig.

Anonymous poster hash: 86f64...7c9
Gjest Blomsterert
Skrevet

Eneste grunnen til at folk ikke klarer si ifra er frykten for å miste noe.

Jeg vil heller miste det og være midlertidig ulykkelig, enn å ha det og være konstant ulykkelig.

Anonymous poster hash: 86f64...7c9

Ja,helt riktig det. De mister ikke noe av verdi. Mange er redde,men det bringer dem ikke videre,og å ha det jævli en periode er heller ikke noe å være redd for. Vi har alle vårt :-) Sorg kan gjøre en veldig klok faktisk :-)

Skrevet

Vel, men hva når ingen bryr seg de gangene en sier fra? Når man aldri opplever å bli respektert? Gang på gang møter idioter som er egoistiske, både av menn og venner? Det finnes så mange egoistiske, overfladiske, slemme mennesker der ute. Noen ganger føler jeg at jeg er "kjerringa mot strømmen". Til slutt gir man faktisk opp. Det skjer jo ingenting revolusjonerende når man sier fra uansett. Man blir bare møtt med motargumenter, kritikk osv. Man blir sjeldent respektert selv om man sier fra er dessverre min erfaring. Og så ender man vel opp alene da, og man er ikke lykkelig alene heller. Ting er vanskeligere enn du beskriver her. Det er ikke bare å "si fra", så endrer ALT seg, og alle blir plutselig såå forståelsesfulle og respektable mot deg. Du kan ikke gjøre gråstein til gull.

Anonymous poster hash: 7e5c3...0f9
Skrevet

Kloke ord. Det er viktig å sette grenser.

Skrevet

Kloke ord :)

Kjære ts, har et spørsmål som kanskje du kan hjelpe med.

Hvis man for lenge siden har såret noen og de aldri lar en glemme feilen man gjorde, hvordan bør man forholde seg til det? :/

Anonymous poster hash: 93fdc...e8f

Skrevet

:)

Skrevet

Det er så mange som sier de ikke vil "si fra". De finner seg i utrolig mye,og tenker at det får de liksom bare må finne seg i. Nei!

Det er så utrolig viktig å si fra!

Når en gjør det,så har en sagt til den/de andre at dette er IKKE ok for meg.

Det trenger ikke skje noen endringer,men da vet en at den eller de,andre ikke tar det alvorlig. Eller de går inn i en diskusjon hvor en må klarlegge ting.

Mange er redd diskusjoner. Noen vet det blir krangling om en sier noe.

Men. En får stå i det,eller,så får en gå.

Dere som ikke tør si fra,må ta litt ansvar selv,og ikke skylde på at andre blir så sinte,eller de hakker deg ned. Stå i det! For det er måten å ta vare på seg selv på. Husk alltid! på at du er like mye verdt som de rundt deg. Det du mener er like viktige som andres meninger. Ved å si det høyt så får en selvrespekt,-en finner seg ikke i alt! Ingen bør finne seg i "alt". Du har egentlig bare deg selv her i verden(om du ikke tror på en Gud,som jeg da gjr),så du må ta vare på deg selv,alltid. Si alltid fra om andre går over dine grenser. Om de ikke lytter,så vet du at de ikke bryr seg stort. Om dine ønsker alltid blir neglisjert,så vet du også at de ikke bryr seg stort. Men sier du aldri noe,så vet heller ingen hvor de har deg! Det alene kan skape mye utrygghet. Og en kan fort bli passiv-aggressiv,og DET er et psykisk spill,hvor du sårer andre,gjør andre forvirret. Hva er de som ikke tør si fra redde for? Jo,kritikk,kjefting,-kanskje tilmed vold. Så jeg forstår hvorfor en blir redd altså! Men uansett så har en et ansvar for eget liv. Ingen redder deg om du drukner,om de ikke ser deg,og roper om hjelp. Det samme skjer om du ikke tør...Du blir ikke sett! For hva ser den/de andre? Jo,en som finner seg i alt,en som ikke har egne meninger og er passive. Og dessverre,så får en ikke respekt for hvordan en er,-om en ikke VISER hvem en er. Si alltid i fra. Da har en gjort sitt. Driter andre i hva du sier og mener,så vel,-finn tå for det du mener. Gå gjennom et lite helvete om det koster deg det!

For,det er faktisk verdt det. Du er et selvstendig menneske,og noen vil alltid mislike! Men,noen vil alltid respekter og like også :-) Velg de sise,og si alltid fra.

Si meg, tror du at for å ha selvrespekt så er en avhengig av å bli respektert av andre mennesker?

Og da gjerne syke mennesker uten selvinnsikt som ikke forstår hva respekt er men som så gjerne har lyst å bli behandlet som alle andre friske mennesker, uten å evne å ta ansvar for seg selv og sitt slik det forventes av en frisk person?

Du er inne på noe i den første linjen, fordi selvrespekt handler selvsagt om hva en aksepterer å finne seg i, og ikke.. Er du usikker på dette bør du teste grensene, så merker du jo det. Og resten av innlegget ditt viser jo bare hvor lite forståelse du har for hvordan den menneskelige psyken fungerer. Og det er faktisk ikke alltid en må si i fra for enkelte ganger sier ting seg selv, og normalt oppegående mennesker forstår hva som sier seg selv. Kall det gjerne en felles forståelse om du vil.

Men hva er det spesifikt du tror folk er redd for egentlig? Kritikk? Kjefting og kanskje vold? Hvorfor går du ut i fra dette egentlig? Er dette det du frykter mest og tror at alle andre er som deg, eller er det fordi folk flest kanskje ville vært det, og så går du ut i fra at samtlige mennesker er som folk flest..?

Gjest Blomsterert
Skrevet

Si meg, tror du at for å ha selvrespekt så er en avhengig av å bli respektert av andre mennesker?

Og da gjerne syke mennesker uten selvinnsikt som ikke forstår hva respekt er men som så gjerne har lyst å bli behandlet som alle andre friske mennesker, uten å evne å ta ansvar for seg selv og sitt slik det forventes av en frisk person?

Du er inne på noe i den første linjen, fordi selvrespekt handler selvsagt om hva en aksepterer å finne seg i, og ikke.. Er du usikker på dette bør du teste grensene, så merker du jo det. Og resten av innlegget ditt viser jo bare hvor lite forståelse du har for hvordan den menneskelige psyken fungerer. Og det er faktisk ikke alltid en må si i fra for enkelte ganger sier ting seg selv, og normalt oppegående mennesker forstår hva som sier seg selv. Kall det gjerne en felles forståelse om du vil.

Men hva er det spesifikt du tror folk er redd for egentlig? Kritikk? Kjefting og kanskje vold? Hvorfor går du ut i fra dette egentlig? Er dette det du frykter mest og tror at alle andre er som deg, eller er det fordi folk flest kanskje ville vært det, og så går du ut i fra at samtlige mennesker er som folk flest..?

Hele poenget mitt var at en ikke er avhengig av respekt for andre.

Skrev dette fordi jeg leser en del om dette her. Og jeg syns du svarer noe frekt... Det er vel ingen grunn til det,for jeg skrev da vel ikke noe galt om noen?

Jeg er sikkert merkelig jeg også,men det er jeg jaggu ikke alene om her ihvertfall.

Skrevet

Vel, men hva når ingen bryr seg de gangene en sier fra? Når man aldri opplever å bli respektert? Gang på gang møter idioter som er egoistiske, både av menn og venner? Det finnes så mange egoistiske, overfladiske, slemme mennesker der ute. Noen ganger føler jeg at jeg er "kjerringa mot strømmen". Til slutt gir man faktisk opp. Det skjer jo ingenting revolusjonerende når man sier fra uansett. Man blir bare møtt med motargumenter, kritikk osv. Man blir sjeldent respektert selv om man sier fra er dessverre min erfaring. Og så ender man vel opp alene da, og man er ikke lykkelig alene heller. Ting er vanskeligere enn du beskriver her. Det er ikke bare å "si fra", så endrer ALT seg, og alle blir plutselig såå forståelsesfulle og respektable mot deg. Du kan ikke gjøre gråstein til gull.

Anonymous poster hash: 7e5c3...0f9

Ååå, denne her kjenner jeg meg igjen i. Det finnes så mange slemme, egoistiske mennesker. Og hvis jeg påpeker noe jeg ikke liker, enten å låne bort penger, eller å gjøre tjenester, eller avsløre løgner. det siste er det værste jeg vet, jeg hater at folk juger. Jeg blir frustrert og forvirret og klarer ikke å forholde meg til det. Da ender det alltid opp med uvennskap og brutte bånd. Jeg er et ja-menneske, jeg sier ja til det meste og har lett for å bli misbrukt (på alle andre enn sexsuelle måter altså), og spør du om en liten ting tilbake kommer det historier som bare er noe sprøyt. Jeg kunne akseptert et "nei, det gidder jeg ikke nå"-svar, men løgner? DET fikser jeg ikke. Tror de jeg er dum?

Min erfaring er at etter jeg setter ned foten, ikke gidder å gjøre tjenester eller låne bort penger, så er det ikke så farlig med å ha kontakt med meg heller. Men, det kan for all del være at jeg konstant tiltrekker meg feil type mennesker som jeg tror er venner. Jeg tror alle er like ærlige og snille som meg. Jeg tror at folk har en intensjon om å betale meg tilbake etter å ha lånt penger, jeg tror at en tjeneste er den andre verdt. Men du verden så feil jeg tar. Det ender med at jeg blir redd for folk, for få er det de utgir seg for å være. Jeg har noen få jeg er trygg på og antar jeg er heldig med det. Så "si ifra" har jeg ikke erfart som noe positivt, heller "dytt uønskede folk ut av livet"!

Anonymous poster hash: 367a2...d9f

Skrevet

Hele poenget mitt var at en ikke er avhengig av respekt for andre.

Skrev dette fordi jeg leser en del om dette her. Og jeg syns du svarer noe frekt... Det er vel ingen grunn til det,for jeg skrev da vel ikke noe galt om noen?

Jeg er sikkert merkelig jeg også,men det er jeg jaggu ikke alene om her ihvertfall.

Nettopp. En bør drite i hva andre mener og synes. (Meg og) deg inkludert. Ergo: det er ikke så viktig å si fra som du mener, fordi handlinger snakker mye høyere enn hva syting og kverulering gjør. Og var jeg frekk..? Det synes du jo bare fordi jeg ikke sa meg enig i disse naive generaliseringene dine.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Nettopp. En bør drite i hva andre mener og synes. (Meg og) deg inkludert. Ergo: det er ikke så viktig å si fra som du mener, fordi handlinger snakker mye høyere enn hva syting og kverulering gjør. Og var jeg frekk..? Det synes du jo bare fordi jeg ikke sa meg enig i disse naive generaliseringene dine.

Dette var like frekt. Naive generaliseringer?? Skjønner virkelig ikke at dette kunne provosere. Men har vel sluttet å bli overrasket her inne :-)

Gjest Blomsterert
Skrevet

Kloke ord :)

Kjære ts, har et spørsmål som kanskje du kan hjelpe med.

Hvis man for lenge siden har såret noen og de aldri lar en glemme feilen man gjorde, hvordan bør man forholde seg til det? :/

Det er stygt. Å bruke ting mot en i lange tider. En får ikke gjort stort annet enn å si hva en mener om det. Alle gjør feil,og det må en kunne tilgi! Hersketeknikk vil jeg kalle det,for normalt klarer en legge ting bak seg.

Skrevet

Dette var like frekt. Naive generaliseringer?? Skjønner virkelig ikke at dette kunne provosere. Men har vel sluttet å bli overrasket her inne :-)

Så bra da

Skrevet

Det er stygt. Å bruke ting mot en i lange tider. En får ikke gjort stort annet enn å si hva en mener om det. Alle gjør feil,og det må en kunne tilgi! Hersketeknikk vil jeg kalle det,for normalt klarer en legge ting bak seg.

Ja, normale mennesker har selvinnsikt nok til å forstå at alle mennesker gjør feil i livet og klarer å tilgi og legge ting bak seg.

Jeg har utviklet sosial angst som følge av dette. Ikke noe godt.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ja, normale mennesker har selvinnsikt nok til å forstå at alle mennesker gjør feil i livet og klarer å tilgi og legge ting bak seg.

Jeg har utviklet sosial angst som følge av dette. Ikke noe godt.

Uff. At noen kan være så stygge... Jeg kan nok love deg at jeg har gjort verre ting enn deg. Og om folk skulle bruke ting mot meg,så hadde de knapt fått tid til annet. Jeg bare innså en dag at hva andre mener og tror,og,snakker om kan ikke ha negativ innflytelse på livet mitt. Det er virkelig ikke rett at en skal gå rundt å være redd andre! Prøv å tenk at det er mange som feiler,og at det virkelig ikke er rettferdig at noen skal straffes så hardt! Du er ikke verre enn andre. Trist å lese sånt :hug:

Skrevet

Uff. At noen kan være så stygge... Jeg kan nok love deg at jeg har gjort verre ting enn deg. Og om folk skulle bruke ting mot meg,så hadde de knapt fått tid til annet. Jeg bare innså en dag at hva andre mener og tror,og,snakker om kan ikke ha negativ innflytelse på livet mitt. Det er virkelig ikke rett at en skal gå rundt å være redd andre! Prøv å tenk at det er mange som feiler,og at det virkelig ikke er rettferdig at noen skal straffes så hardt! Du er ikke verre enn andre. Trist å lese sånt :hug:

Det er godt å lese svarene dine. Du virker som et ansvarlig og reflekt menneske.

Det er ikke noe greit å bli "hemmet" i livet som at man ikke tør søke jobb enkelte plasser eller gå hvor man vil i frykt for disse menneskene.

Men hva er det verste som kan skje? At jeg får kjeft? Ikke vet jeg.

Hva gjorde du med feilene du har begått? Har du bedt om unnskyldning eller har alle bare lagt ting bak seg?

Skrevet

Mente reflektert.. :)

Skrevet

Jeg er nok en som iblant sier ifra. Og det kan ha sin pris. Min søster har kuttet kontakten med meg på grunn av at jeg sa fra til henne. Men jeg synes jeg gjorde det riktige. Jeg sa også fra til den siste mannen som behandlet meg dårlig, nøyaktig hva jeg mente om han. Da vet han i hvert fall at jeg ikke tilhører beundrerskaren hans lengre. :)

Anonymous poster hash: 0c0c4...20b
Gjest Blomsterert
Skrevet

Det er godt å lese svarene dine. Du virker som et ansvarlig og reflekt menneske.

Det er ikke noe greit å bli "hemmet" i livet som at man ikke tør søke jobb enkelte plasser eller gå hvor man vil i frykt for disse menneskene.

Men hva er det verste som kan skje? At jeg får kjeft? Ikke vet jeg.

Hva gjorde du med feilene du har begått? Har du bedt om unnskyldning eller har alle bare lagt ting bak seg?

Jeg har bedt om unnskyldning om det har gått ut over andre. Og jeg har ikke vondt for å tilgi selv. Fordi vi er bare alle mennesker på vondt og godt,og ingen bør vel heve seg selv over andre.

Hva det verste som kan skje er ja... En må jo bli redd kritikk når en har opplevd å få ting brukt mot seg i lengre tid. Det gjør jo noe med psyken. Det viktigste er vel å prøve forstå at mange ikke gjør sånt,at folk flest er mer rettferdige. Håper virkelig det vil bli bra for deg... Sosial angst er vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...